Måste vi förboka boende?

Av Resara
3 juni 2018 13:43
Visningar: 551
Hej,

Vi är en familj på 5 personer som ska öluffa med utgångspunkt från Split sommaren 2018 (22/6-9/7) Vi har bokat rum i Split första två nätterna och tänkte sedan ta färja ut till öarna, kanske några dagar på vardera Vis, Hvar och Brac, vi har inte bestämt riktigt. Vi gjorde en liknande resa i Grekland för några år sedan, och då förbokade vi inte mer än första natten eftersom vi helst vill gå på känsla och inte lägga upp rutten i förväg. Det gick utmärkt, det fanns massor med rum och det stod alltid uthyrare vid hamnen. Nu har jag försökt läsa på om huruvida det är samma i Kroatien nuförtiden, och åsikterna tycks vara delade. Vad tror ni? Är det någon som varit där på senare år som vet hur det är nu? Måste vi bestämma rutt och förboka hemifrån, eller går det att improvisera? Vi vill ju inte bli stående helt utan boende med barnen...
3 juni 2018 15:34
Tänk på att Ultra Europe, en megastor musikfestival äger rum i Kroatien 5-11 juli. 5-8 i Split, 9 på Brac, 10 på Hvar och 11 på Vis. Tidigare år har 10.000-tals människor från hela världen strömmat till denna festival vilket kan göra att urvalet på rum begränsas (a/c, inkl i priset, är ett måste) samt att priserna går upp ännu mer.
Redan nu märks att turisterna har kommit trots fint väder i resterande Europa. Flygen är så gott som fulla.
Trevlig resa!
Medlemmen har tagit bort svaret
3 juni 2018 17:33
Hej,

Oavsett om man gillar att förboka eller ej, så skulle jag råda er att boka hela rutten helst igår. :)

Jag bokar alltid i god tid, och hade gjort så även förra året när jag och min partner var i Kroatien.
Dock så gillar jag att hålla koll på hur priserna går upp och ner beroende på när man bokar så jag följde, efter att jag bokat, tillgång och priser på rum i och runt Split ända tills vi åkte i Juli.

Jag bokade hotellet i Januari, redan i mitten på Februari hade det börjat fylla på sig rejält och priserna hade gått upp med 30-40% för våra resedatum. I slutet på Maj var det i princip fullbokat, och priserna hade stigit till mer än det dubbla jämfört med när jag bokade.

I Juni så kom en kollega till mig och frågade om jag kunde hjälpa till att hitta ett boende till honom och hans familj som skulle åka i Augusti, jag sa att jag skulle kolla, och hittade även ett boende till dem, men de fick betala väldigt mycket för vad de fick. I samband med detta kollade jag även det hotellet som jag bokat till mig och min partner, det var fullbokat, men ett annat boende i närheten av det som jag hade bokat hade 1 rum kvar - det hotellet hade fått dåliga recensioner och hade 2 stjärnor, jämfört med vårt hotell som hade 4, och ändå var priset 80% mer än mot vad vi betalade för vårt boende.

Med andra ord - boka så snart ni kan är mitt tips.

Kan tillägga att vi råkade vara där under musikfestivalen som nämns ovan, och sonen till paret som ägde hotellet skulle dit varpå vi började prata om det och ägarna sa då att de brukade få bokningar för festivalens datum runt ett år innan den tar plats.
5 juni 2018 23:21
Återkommer till mitt tidigare inlägg ang festivalen. Enligt senaste nytt: 160.000 personer förväntas komma i år. Priserna har redan gått upp och kan stiga med så mycket som 200% så försök boka före avresan.
Trevlig resa!
Av Resara
6 juni 2018 14:51
Tack för svaren! Vi har bokat en rutt som vi är nöjda med nu. Inga problem att hitta boenden nu i alla fall, som tur var! Nu kan vi känna oss mer avslappnade inför resan tror jag, trots att vi går miste om en del av äventyret 😀
Av Lotkyr
9 aug. 2018 16:32
Hej Resara,
Vi är också en familj på fem som tänkt oss öluffa i Kroatien nästa sommar. Har du några tips på hur ni valde boende? Valde ni vanligt hotell, lägenhetshotell eller hyrde ni privat?
Det är första gången i Kroatien för oss så vi tar tacksamt emot alla tips vi kan ☺️
10 aug. 2018 13:27
När har Ni tänkt resa? I början av sommaren är det lite lättare at hitta boende. Landar Ni i Split, Zadar eller i någon annan stad? Små eller tonårs barn? Har några planer på hur länge Ni vill stanna?
Trevlig semester
Just nu +34 gr 40% luftfuktighet mellan Split och Zadar
Av Desires
10 aug. 2018 22:51 (redigerad)
Har varit mycket i Kroatien i hyr alltid privat boende. Men förbokar så jag får det jag vill ha; nära havet, mysig by på gångavstånd o havsutsikt från balkongen. O därför bokar jag oftast minst ett halvår innan. Alla mina Kroatieninlägg m direktlänkar här http://www.desires.se/#post115
P.S. Här på Reseguiden ligger massvis m tips/diskussioner om Kroatien du kan kolla på, så får du ännu mer tips,
Lycka till! Kroatien är underbart!
Av Lotkyr
12 aug. 2018 09:57 (redigerad)
Har inga spikade datum men tänkte oss 10-12 dagar i mitten av juni ungefär. Planen är att boka flyg till Split tur- och retur.
Vi har två killar som då är 12 år och en tjej på 15 år.
Vi har hyrt privat i andra länder, bla flera gånger på olika ställen i Spanien men i Kroatien har vi inte varit.
Vi vill gärna bo precis som Desire skriver: gångavstånd till by, nära havet och gärna i något mer privat, mindre lägenhetshotell t ex.
Inser att det finns massor att läsa här och jag har börjat så smått att försöka ta in allt som ni delar med er av :-)
Ska läsa dina länkar så fort jag har möjlighet Desires.
Men vi ta tacksamt emot tips och råd! Har jag förstått det rätt om att färjorna inte går så mycket mellan öarna utan mer fram- och tillbaka till Split?
Vi har funderingar på bl a Vis, Korcula mm.
Det finns egentligen så sjukt mycket vi vill uppleva i Kroatien men vi börjar med en öluff - resten får vi fördela på andra, kommande resetillfällen :-)
Av Desires
12 aug. 2018 11:51 (redigerad)
Citerat från Lotkyr:
Men vi ta tacksamt emot tips och råd! Har jag förstått det rätt om att färjorna inte går så mycket mellan öarna utan mer fram- och tillbaka till Split?
Vi har funderingar på bl a Vis, Korcula mm.
Det finns egentligen så sjukt mycket vi vill uppleva i Kroatien men vi börjar med en öluff - resten får vi fördela på andra, kommande resetillfällen :-)
Ja de flesta färjorna utgår från Split, men ni kan även åka Split-Hvar-Korcula och alla dessa är ju fantastiska!
I juni heller ej proppfullt, så relativt lätt att hitta fina boenden! Till ön Vis går nästan alla färjor bara från Split (ca 2 timmar!) ...Samt 1 färja/vecka från Hvar ut till ön Vis. Vis är den ö där Mamma Mia "Here we go again" spelades in förra året. Vi älskar ön Vis o är där varje år, (mycket pga att vi även fått vänner där!) http://www.desires.se/#post210

Vis ö med fiskebyn Komiza (vår favorit!) passar oss perfekt! (60+) Där är lugnare o betydligt mindre folk än t ex orten .....HVAR på ön Hvar (http://www.desires.se/#post10) på ön med samma namn, så jag tror kanske
.....Hvar och ....KORCULA (http://www.desires.se/#post6) och ön Brac är roligare för era ungdomar.
Hvar o Korcula är nog heller ej lika proppfulla i juni, som de är i juli/aug.
Hoppas detta hjälpte dig något!
Av Lotkyr
12 aug. 2018 12:18
Alla tips tas tacksamt emot och vi får väl försöka bilda oss en uppfattning om vilka öar som passar oss bäst med hjälp av alla er vana Kroatien-resenärer :-)
Så tack för tipsen! Ska läsa mer i dina länkar.
12 aug. 2018 21:19
Mitt förslag är att Ni bokar första natten om Ni inte vill planera för mycket samt att Ni inte hoppar mellan för många öar.
Testa med 2 och känn efter vad Ni tycker. Ni kan ju komma tillbaka och fortsätta utforska landet igen. Det enda jag kan säga efter drygt 10 års resande hit (flera mån/gång) är att det blir inte billigare att vänta vare sig det gäller boende eller flyg. Min erfarenhet är att Kroatien börjar bli en aning dyrare. Den svaga kronan gör ju inte saken bättre.
Trevlig planering av Er resa.
Av Lotkyr
12 aug. 2018 21:37
Jag har samma känsla Lisanilson så vi kommer att boka både resa och boende i väldigt god tid - och spara så mycket vi kan fram tills dess :-)