Maneter Thailand?

Av Future
1 aug. 2009 22:21
Visningar: 14150
Någon som har erfarenheter av Thailand brännmaneter...? Hur orolig bör man vara för ilskna maneter i Thailand? Researrangörerna har på senare år börjat varan för brännmaneter. Är varningarna befogade eller överdrivna? Är något område extra utsatt eller beror det på väder och vindar?
Av Lanta
2 aug. 2009 13:28
Det har hänt en del med vattnets strömmar efter tsunamin....det kommer in maneter på platser där de inte brukar vara...så jag tror inte man kan förneka att det kommer in brännmaneter på vissa platser.
Om vi tittar på Koh Lanta,så har man börjat varna med skyltar uppsatta på vissa platser o där har folk brännt sig ett antal gånger.
Det är lite svårt att uttala sig om när de kommer strandnära.
Tyvärr hände det ju en tragisk olycka förra våren just där o det var extremt oturligt för den drabbade.
Men visst händer det att folk blir brända o det är inget kul för det gör ont....
Jo så väder o vindar är de stora bovarna nu i att maneterna kommer in o jag tror inte man kan vara 100% säker någon stans,men riskerna är ändå ganska små att bli bränd. Vi får inte glömma att vi är inte i Swe o här i Thailand har vi andra faror mot Swe att brottas med.
Ingen tröst men så är nog verkligheten.
Man får iakta försiktighet o kolla av med att se hur mkt folk som är i o badar just när man själv ska doppa sig....

Jag bor o lever större delen av året på Koh Lanta o jag har än så länge inte blivit bränd...kanske säger en del om hur stor faran är?!
Av Fdr
2 aug. 2009 13:32
Jag bor o lever större delen av året på Koh Lanta o jag har än så länge inte blivit bränd...kanske säger en del om hur stor faran är?!
Eller hur ofta du doppar dig? :D hahaha

FDR
Av Asok
2 aug. 2009 13:34
Har en kompis som var i thailand för några år sedan i december och blev bränd. Kommer dock inte ihåg var han var någonstans.
Dessa brännmaneter tror jag är samma sort om de Stingers som finns i Australien och bränner betydligt mer än de svenska. Om man
inte behandlar brännskadan korrekt så kan det blossa upp igen efter några veckor, vilket min kompis fick erfara. Tror också att de
kanske bara finns på vissa stränder under vissa perioder men de borde varna och informera mer om detta tycker jag.
Av Mjorumm
2 aug. 2009 17:03
Var i Thailand Karon Beach för tio år sen och blev bränd,det gjorde fruktansvärt ont
Köpte salvor på apoteket mot det,fick även strimmor på vänster arm som flyttade sig uppåt
Salvan dämpade smärtan,men jag blev lite groggy av den. Läkaren hemma sa att den salvan var
rena hästkuren
Nu var vi där det inte var så mycket folk om det berodde på det vet jag inte

Så hade jag nog oturen av att bli bränd av en giftig manet,och kunde inte bada sista fem dagarna