Malaysia? Langkawi?

11 maj 2017 19:24
Visningar: 267
Hej!

Har besökt flera olika öar i Thailand, nu sist helt underbara Koh Lipe. Jag och min sambo är på väg mot härliga Asien igen under december/januari, men tänkte bege oss till Malaysia och Langkawi den här gången. Ju mer jag läser om Langkawi, desto mer "opeppad" blir jag. Grumligt vatten? Inte så bra stränder?
Som sagt älskar jag Thailand, allt från folket, klimatet till maten och atmosfären. Men hur är Langkawi i jämförelse med tex Lipe? Hotellstandard? Prisskillnad? Stränder? Bad? Klimat? Regn? Hur är turistinvasionen på Langkawi? ;)

Är ytterst tacksam om någon har lite inputs till mina funderingar! :)
Av Sierra
11 maj 2017 22:19
Langkawi är motsatsen till Lipe:
- grumligt vatten, omöjligt att se något vid snorkling.
- annan typ av sand på beacherna, mer hårdpackad.
- bilar på beachen som transporterar vattenskotrar och prylar för vattenhobbies
- klimat är detsamma som på Lipe
- det finns mer att göra på Langkawi förutom att hänga på beachen
- generellt billigare boende
- det finns både bra och sämre hotell
- betydligt färre turister än på Lipe som numera tyvärr är sönderbyggt. 2003 var det bara en stig från Pattaya över till Sunrise. Stigen är idag Walking Street med tvärgator...
11 maj 2017 22:37
Citerat från Sierra:
Langkawi är motsatsen till Lipe:


Tack för svaret! Hjälpte massor:) Tycker verkligen Lipe var härligt, chill och avslappnat och skulle ju vela hitta en lugn och skön ö. Gärna i Thai men det mesta där , som du säger, är väldigt sönderturistat. Har du några andra bra Asien-tips? Hur ser Georgetown ut, har du varit där? Gärna sol, bad, fina stränder, aktiviteter (läs: naturupplevelser, helst inte så mycket motordrivna aktiviteter). :)
Av Sierra
12 maj 2017 17:26 (redigerad)
Ett bra alternativ till Langkawi är Pangkor som ligger knappt 20 mil söder om Penang. Fina stränder och klart vatten och inte så mycket turister....ännu.

Det är färja ca 40 min från fastlandet som gäller. Det finns info om at det går att flyga dit från KL men det stämmer inte längre.

Kolla här för nyttig info: http://wikitravel.org/en/Pangkor