London Stansted

Av Aik
21 jan. 2009 09:12
Visningar: 43872
Hej

Funderar på att boka en London resa med ryanair, kommer då till flygplatsen London Stansted. Hur tar man sig smidigast in till city.
Vi kommer nog att bo nära Trafalgar square.
Alla London tips är välkommna.
Jag kommer att åka med min 17-åriga son

Tack på förhand
Maria
21 jan. 2009 10:43
Hej!
De är jätte lätt att ta sig till och från Stansted. Man kan ta bussen eller express tåget. Rekomendera tåget.
Du kan gå in på http://www.visitbritain.se/book-and-buy/ och köpa biljetterna eller så kan du köpa ombord på planet.
Om du beställer ifrån visitbritain så brukar de ta en dag ungefär du kan även köpa busskort för london. De är skönt att ha allt klart när man kommer fram.

//M
Av Lou
21 jan. 2009 13:23
Hallåj!
Var i london i september förra året, åkte då till stansted! Jätte smidigt med buss därifrån och då kommer du till liverpool street (vilket är mitt i city) där det går tunnelbana överallt! Är inte särskilt dyrt med taxi heller, rätt kul att åka deras taxis också då det inte alls är som i sverige! Så jag rekommenderar buss helt klart! Går ju bussar över hela stan också och folk är väldigt trevliga så hittar man inte är det bara att fråga :) Härlig stad måste jag säga! Hoppas ni får det trevligt!
21 jan. 2009 16:41
Hej!
Som sagt säljer de expresstågbiljetter på planet (om de hinner...försäljningen och turbulens har satt käppar i hjulen) för ca 17£ per biljett och enkelresa. Annars är det jättesmidigt att köpa dem i disken på flygplatsen (lite dyrare och det kan vara kö). Köp tur och retur på en gång så blir det billigare! Tågen går var 20 min. Kolla stansted express egen hemsida där kan man oxå boka och spara lite slantar.

Bussen är mycket billigare men tar mycket längre tid. Så det är bara att välja =)

Tåget anländer Liverpool Statiion om jag inte missminner. Det finns två stopp i London stad välj ändstationen.
Av Memmie
21 jan. 2009 16:42
Sist jag flög till London sålde Ryan air biljetter till Stansted Express (vilket är tåget) ombord på planet. Tåget går snabbt och smidigt direkt till Victoria station där ni byter till tunnelbanan till Trafalgar square. Tunnelbanan är hur lätt som helst. Ni kan t ex ta Circle line (gul) eller District line (grön) till Embarkment. Tror att man kan promenera till Trafalgar square därifrån.

Ta med bekväma skor för man promenerar väldigt mycket i London. Det finns många bra museum, har tyvärr inte så bra koll på dem, men det kan vara värt att kolla upp!
Av Aik
22 jan. 2009 09:20
Tacksam för alla svar.

Maria
Av Peter62
22 jan. 2009 12:53
Mitt tips är att du köper ett Oyster-card till T-banan i London ... mycket bekvämt och man fyller på med
pengar ,och det blir mycket billigare.
Och Stansted-Express från flygplatsen till Liverpool-station..
Ta och köp en London-karta om det är första gången i London. underlättar jättemycket.

Mvh Peter
24 jan. 2009 00:29 (redigerad)
Citerat från memmie:
Sist jag flög till London sålde Ryan air biljetter till Stansted Express (vilket är tåget) ombord på planet. Tåget går snabbt och smidigt direkt till Victoria station där ni byter till tunnelbanan till Trafalgar square. Tunnelbanan är hur lätt som helst. Ni kan t ex ta Circle line (gul) eller District line (grön) till Embarkment. Tror att man kan promenera till Trafalgar square därifrån.

Ta med bekväma skor för man promenerar väldigt mycket i London. Det finns många bra museum, har tyvärr inte så bra koll på dem, men det kan vara värt att kolla upp!
Memmie, njag tror du blandar ihop Gatwick och Stansted. Gatwick express går till Victoria och Stansted exp till LIverpool St.
24 jan. 2009 08:10
Vi flyger också med Ryan air till Stansted nästa helg. Vårt hotell ligger nära piccadilly circus, är det lätt att hitta tunnelbanan från Liverpol station eller finns det enklare/bättre alternativ??
25 jan. 2009 20:45
Tub är enkelt men dyrt om du inte köper t ex 24timkort eller 72timkort (enkelresa kostar typ 50 spänn)

Vet man med sig att man skall åka minst två ggr under ett och samma dygn lönar det sig ALLTID att köpa ett 24tim kort (ca 7£). Det svider lite att köpa ett 3-dygnskort (72tim) för ca 19£ men det är sååå skönt att bara kunna sätta sig på vilken buss eller tbana som helst när fötterna värker! Priserna gäller 2 xoner - men bor ni vid Piccadilly och håller er i centrum (kolla upp zonerna) så behöver ni bara Travelcrad för zon 1-2.

Man anländer Liverpool St och det är oxå en T-banestation.
Du tar röd linje (Central) mot Ealing Broadway. (Alla tåg från samma perrong funkar - bara olika slutstatioenr och du skall inte så långt)
Byter till Blå linje (Piccadilly) vid Holborn mot Heathrow skulle ni missa att hoppa av (!) kan man även byta vid Oxford Circus till brun linje (Bakerloo) Tar inte många minuter!

Här finns tubkarta, prisuppgifter och alla linjer o s v http://www.tfl.gov.uk/

Taxi funkar ju oxå alltid. Inte så svindyrt och skönt om man har tung resväska!
Av Joh111
28 jan. 2009 19:59
Har någon tips på ok hotell? Var i stora London ska vi bo? Är en familj med 2 barn (11,13) och tänkte se alla sevärdheter! tacksam för alla tips på boende, hotellsajter m.m.
Tack! / Joh
Av Masve
9 mars 2009 22:01
Jag, frugan och mina två barn (10 + 13 år) ska till London med familjen i maj. Vi har bokat Crestfield Hotel 7 nätter, ett enkelt men bra och prisvärt hotell som ligger centralt vid Kings Cross/St pancras. Med lite flyt finns rum kvar, kolla www.crestfieldhotel.co.uk/. Vi åker med Ryan Air till Stansted och har bokat Stansted Express, men vi kommer endast åka till Tottenham Court Road (tror jag det hette) eftersom det blir närmre till Kings Cross att stiga av där istället för Liverpool Street Station. Det blev även ett par pund billigare. Har varit i London 6 ggr tidigare men nu var det faktiskt ca 15 år sedan sist så det ska bli jätteskoj att åka dit igen. When a man gets tired of London he's tired of life... Efter en vecka i London åker vi till Liverpool för att se the Reds höja PL-bucklan efter en viktoria mot Tottenham (nåja, hoppas kan man ju alltid!) Ha en härlig resa!
9 mars 2009 22:55 (redigerad)
Masve - tänk på att när ni åker till Tottenham Hale så åker ni till zon 3 (inte zon 1-2 som är "innerstan").
Om man vill köpa 3dagarskortet så gäller inte det för zon 3.

Trevlig resa!
Nu blev jag riktigt sugen på att åka till London =)
Av Asok
10 mars 2009 15:05
Mycket smidigare att åka på Oyster Card än bergränsade 3-dgarskort t.ex. gäller på t-bana o alla bussar. Enklast köper man det från engelska turistbyrån i Sthlm innan avresa så har man kortet redo när man landar i England. Man tjänar bra med tid att hoppa av vid Tottenham Hale o ta tunnelbanan därifrån. Det är Piccadilly Line som går där så den rekommenderas.
Dock! Om man tänkt ta Stansted Express från Tottenham Hale till flygplatsen så är det oftast väldigt fullt på tåget redan och man kan få stå hela vägen dit. Finns mängder med mycket enkla men prisvärda hotell runt King's Cross och Bloomsbury.
10 mars 2009 18:00
Bra med alternativ! Tack!
På vilket sätt är det smidigare än dagskort/3dagarskort? =)
11 apr. 2013 12:12
Jag åkte med RyanAir i augusti 2011. Helt ok flygning, vi kom ju fram iaf. Märks dock att man får exakt vad man betalar för. Ganska hemsk landning..

Vi bodde i Stratford, och det var väldigt lämpligt att ta bussen dit. Enkelt att köpa biljetter på flygplatsen. Även enkelt att ta sig till hela London via Stratford. Kom ihåg att köpa ett Oystercard när ni åker!

Cecilia