Lämna kamera på hotellrum

19 sep. 2009 00:13
Visningar: 713
Jag vet inte om jag törs ta med min kamera till ett billigt hotellrum i London... Hur säkert är det att använda en security locker egentligen? Det enda jag vet är att det är samma hotell jag bodde på för många många år sedan och att jag då hade en flera tusen kronor billigare systemkamera med mig som inte blev stulen. Så frågan är om jag ska ta med min dyrgrip nu eller inte....hjälp tack! Eller är det kanske inte så jobbigt som jag inbillar mig att bära med sig den heela tiden?
Av Evoline
19 sep. 2009 01:52
Själv så tycker jag, det är aldrig säker att lämna något värdefullt på ett hotellrum.
Blir nåt stulet och du går till receptionen kommer de bara att skylla på den ena och den andre lågbetalde städerskan.

Så därför köp en digitalkamera som du kan ha i fickan, och inte en släpbar systemkamera som du inte orkar gå runt med hela tiden.
Visst de ger mycket bättre bilder men oftast så hamnar de i hårddisken så upplösningen spelar knappast då någon roll.

Samma sak gäller bärbara datorer, man vill ju inte ha en släbar om man ska ha den runt...

Allt ska vara praktiskt, lätt och liten :D
19 sep. 2009 10:49
Reser kors och tvärs med dyr kamerautrustning för 20-30 000 utan att ha ångest, så oroa dig inte. Dock kan det vara bra att inte vifta med alla dyrgripar och gömma undan utrustningen lite lätt i väskan, under täcket eller liknande alternativt safetybox eller ta med den dit du går.
19 sep. 2009 18:13
Citerat från macgunde:
Reser kors och tvärs med dyr kamerautrustning för 20-30 000 utan att ha ångest, så oroa dig inte. Dock kan det vara bra att inte vifta med alla dyrgripar och gömma undan utrustningen lite lätt i väskan, under täcket eller liknande alternativt safetybox eller ta med den dit du går.
Precis, varför ska man annars köpa en dyr kamera om man inte vågar använda den... och jag är inte den som skulle gå runt och visa upp den i hotellfoajen heller för den delen. Jag har förstått att det är större sannolikhet att den blir stulen när man bär runt den än på ett hotellrum.
19 sep. 2009 18:22
Citerat från evoline:
Själv så tycker jag, det är aldrig säker att lämna något värdefullt på ett hotellrum.
Blir nåt stulet och du går till receptionen kommer de bara att skylla på den ena och den andre lågbetalde städerskan.

Så därför köp en digitalkamera som du kan ha i fickan, och inte en släpbar systemkamera som du inte orkar gå runt med hela tiden.
Visst de ger mycket bättre bilder men oftast så hamnar de i hårddisken så upplösningen spelar knappast då någon roll.

Samma sak gäller bärbara datorer, man vill ju inte ha en släbar om man ska ha den runt...

Allt ska vara praktiskt, lätt och liten :D
Jag har ju redan köpt en systemkamera sedan länge och jag köper inte en vanlig kompakt bara för att den är enklare att bära på.... får helt enkelt klara detta på något vis ändå!
20 sep. 2009 09:23
Håller med andra här och även dig Londoncarro varför köpa kamera om man inte vågar lämna den på rummet när man inte orkar släpa runt på den det vore ju ungefär som att köpa en bil man inte vågar ställa på en parkering, alla skador man kan få på en bil på en parkering kostar garanterat lika mycket som en halvskaplig systemkamera och inte många har väl betänkligheter mot att parkera bilen?

Vi pratar ju om ett bruksföremål som är till för att användas man får alltid räkna med att nåt kan hända men va fan det är ju bara en kamera blir den stulen snurrar nog jorden på ändå med eller utan den där kameran bara man har hälsan själv brukar jag resonera även om det naturligtvis skulle vara irriterande om man blev bestulen på nåt för pengarna växer ju inte på träd direkt, vi har däremot varit förskonade mot stölder trots att vi släpat runt våra kemeror på massor av resor .

Däremot så skulle jag tipsa dig att lägga kameran i en ryggsäck själv har jag den i en lovepro fotoryggsäck som jag om jag vill ha större utrymme för extrakläder brukar stoppa i en större rygga, men har du redan en vanlig liten kameraväska och inte vill köpa ny dyr kameraryggsäck kan du gott lägga hela den vanliga väskan i en billig 25-30 liters rygga och en sån kanske du redan har då är det ju litet bekvämare att släpa runt på den och dessutom får man ju ett utrymme att lägga en tröja och litet småprylar i också.

Systemkameran ger ju fantastiska bilder men är ju ganska klumpig att släpa runt på det kan man inte komma ifrån och bilderna med de nya zoomkamerorna i samma prisklass som en systemkamera är inte långt efter numera även om de verkliga fotofreaken aldrig skulle erkänna det,
ska man ha ett kamerahus och kanske två objektiv och släpa runt på så blir det litet drygt det är ju litet smidigare med en kamera där man har allt från vidvinkel till 500-600mm inbyggt kan jag tycka och ibland lämnar jag systemkameran hemma bara för att jag inte orkar asa runt på den och tar bara med min lilla videokamera som det går att knäppa simpla turistbilder med och med inbyggd zoom motsvarande 20-500mm duger den bra åt mig.

Ibland när jag ska bada på offentliga stränder känns det väl inte så där jättebra att ha systemkameran liggande där på stranden eller när vi är på nån vattenpark när hela familjen badar samtidigt, de gångerna tycker jag den kan vara ett hinder men det är ju då man vill ha tillgång till den för att ta bilder när det händer nåt men kul och speciellt smart är det ju inte att lämna den så men att den blir stulen på rummet är väl kanske inte lika vanligt.
mvh. Bosse.
Av Svass
20 sep. 2009 18:43
min erfarenhet från hotell är att man åtmindstone nästan alltid kan lämna värdesaker på rummet. Oftast är nog städerskan livrädd för att få sparken.