Kryssa på Nilen?

Av Mij
22 juni 2009 17:39
Visningar: 3090
Tycker det verkar vara en intressant resa. Funderar på att göra den i slutet på Nov. med frugan.
Någon som gjort den redan? Omdöme? Vad bör man tänka på?
Av Elgona
22 juni 2009 19:31 (redigerad)
ja de har jag gjort många gånger,,en fantastisk upplevelse man aldrig glömmer.
Den klassiska kryssningen går mellan Luxor o aswan.o tar ca 4 dagar,eller från aswan till luxor ,.de tar tre dagar
Man bor äter o sover på båten,o går o tittar på tempel under resans gång då båten gör stopp.
man kan också göra lunch o middags kryss,o man kan också göra längre kryssningar på en vecka.
Abu simbel o Ramses II:s klipptempel är ju två av världens magnefika tempel..ngt ni inte får missa

under resans gång när båten sakta glider fram kan ni se hur egyptiska farmare lever sina liv efter nilen,man bor tillsammans med sina djur o tvättar kläderna i nilen,det är helt unikt att komma så nära o få se detta..(bada aldrig i nilen,inte heller doppa fötterna,amöbor finns)

ibland händer det att egyptier kastar upp saker till turisterna på båten i hopp om att de återvänder pengar..

Människor som jobbar på dessa båtar har en inkomst på ca 300-500 sv kr/mån så var generös med dricks..tex när resan avslutas o man går iland.

I luxor finns också fantastiska monument,,o ett härligt folkliv,de är själva kaoset som är kryddan ihopa med alla dofter.
prova att röka sicha,o dricka av det goda teet karkadee som kommer från egyptisk hibiskus,gott varmt såväl som kallt..

att tacka nej till en kopp the anses oartigt.

stannar ni i luxor ngn dag rekomenderas luxortemplet ,karnakatemplet,luxor museum,Memmonstoderna på väg till walley of th king som är storslaget,särskilt lite senare på em då solen är på väg ner..Horustemplet.ta en fellucka till västra stranden,njut en kopp the i solnedgång.
Hatschepsuts tempel,drottningen gravtempel,mäktigt..

de ska inte kosta mer än 20 e pund att ta sej över med motorbåt till västar sidan
.

Att tänka på inför resan är att vacinera sej mot hepatit stelkarmp o difteri som grund..så en twinrix är bra att ta ..
Ta med alvedon eller liknande,alcogel ,bra att ha till hands när man tagit i pengar för dom e skitiga..
vid magsjuka gå till apoteket direkt o bveskriv problemen,där finn medel som hjälper,våra mediciner är resistenat mot bakterier i detta land

Vid sjukdom:Den allmänna sjukvården är begränsad o bra privata sjukhus finns bara i cairo,se trill att ha försäkringar som täcker kostnader frör privat sjukvård om ni skulle råka ut för en olycka.

i egypten händer massor med trafikolyckor,mkt beroende på droger..framför allt röks de hach,så var försiktig om ni nu skuklle vilja åka taxi..res inte nattedid.
Fotografera inte människor utan tillstånd.
Hamnar ni i en hopplös situatiuon ,lös de med ett leende..

Detta var lite elimentärt.
hoppas att ni får en angenäm resa,ni har valt helt rätt tid.
Maria
Av Mij
22 juni 2009 20:08
Tack Elgona. Mycket trevlig och nyttig information som vi definitivt tänker ta åt oss. Efter vad du säger finns det knappast något annat man skulle vilja göra vid denna årstiden :) speciellt inte om man inte gjort det förr. Jag ser fram emot detta med mycket stor iver. Speciellt
som vi hittat en resa där de resmål pekas ut som du nämner: Karnak och Ramses statyerna, Edfus tempel, krokodilguden Sobeks tempel,
Luxor och Konungarnas dal. Och så förberedelser med medikamenter och sprutor innan, återigen tack för all den värdefulla infon.
Av Elgona
22 juni 2009 20:12
va bra ,,mitt inlägg blev lite utsptitt min dator funkar dåligt,men huvudsaken är att min info gick fram..
maria
22 juni 2009 20:15
Hej Mij! Använd sökrutan till höger så får du upp mängder av diskussioner och bloggar med olika erfarenheter och praktiska tips om Egypten. Skriv in det sökord du är intresserad av. Det finns 170 diskussioner och 78 bloggar om du söker på Egypten, där du kan hitta massor av matnyttigt.

Jag har varit i Egypten ett par gånger. Kairo och Luxor är de minnen som jag allra helst plockar fram, konungarnas respektive drottningarnas dal naturligtvis. Vi har också kryssat på Nilen. Vi valde en tur på tre dagar Assuan-Luxor enkel resa och för oss var det mer än tillräckligt. Det var en fanastisk upplevelse men det blev litet för enahanda på båten. Jag själv skulle inte ha klarat av en enda dag till med denna inaktivitet.
Av Mij
22 juni 2009 20:39
Hej Stensson. Jo jag kollade runt lite innan, kanske inte tillräckligt, hittade inget direkt ang kryssningen. Men det kanske finns fler ställe som jag inte snusade upp :) Ska kolla runt lite mer angående Egypten nu när vi nu tycks ha hittat vår resa.

Resan vi fokuserar på är på 8 dagar totalt. så det blir la 6 dagar runt båten antar jag. Däremot tycks det vara en hel del strandhugg och andra evenemang. Men visst kan båtresor bli jobbiga. Jag hoppas ändock att den passar oss en hel del då vi kan sitta och prata om vad vi sett under dagen och bara ta det lugnt mellan varven, vilket vi inte har sådär jättemycket emot. Ja vi får se hur det artar sig.
Av Elgona
22 juni 2009 21:38
inaktivitet? ett skämt,det är fullt upp hela dagarna på båten av båten,på bussar av bussar lunch middag o dans ,tja vi har olika uppfattningar.
nu får vi höra vad ni har för uppfattning när ni kommer hem..
m
22 juni 2009 21:55
Citerat från elgona:
inaktivitet? ett skämt,det är fullt upp hela dagarna på båten av båten,på bussar av bussar lunch middag o dans ,tja vi har olika uppfattningar.
Jodå, det du säger "på bussar, av bussar, lunch, middag o dans" kan väl kallas aktiviteter. Men för egen del tyckte jag livet på båten var alltför stillasittande och inaktivt. Tre dagar var fullt tillräckligt för att se det livet efter Nilens stränder.
Av Marie_s
25 juni 2009 10:30
Jag har gjort Nilkryssning vid två tillfällen. Båda gångerna drygt en vecka. Tycker att det är en fantastisk upplevelse som jag verkligen rekommenderar. Försök att utnyttja tiden i land så mycket som möjligt och var inte rädd för att på egen hand gå runt i byar och marknader.

Första gången jag åkte så skippade jag att åka till Abu Simbel pga den långa bilresan. Andra gången åkte jag dit och det ångrar jag verkligen inte. Helt klart värt den långa bilresan och den extra kostnaden.

Ha med dig bekväma skor och drick mycker vatten! I november kan det säkert bli lite kyligt på kvällarna så ta med lite extrakläder. Bästa saken att ha med sig är handdesinfektionsmedel och använda det flitigt så slipper du bli sjuk.

Allra bäst tycker jag att det blir om man kan runda av resan med ett par extradagar vid Röda Havet för att smälta intrycken och vila upp sig. På kryssningen blir det många tidiga morgonar.
Av Mij
27 juni 2009 09:54
Hej Marie

Fler mycket bra tips, tack :)

Dock valde vi bort slappetiden efter temaresan, alternativet vi erbjöds var en vecka i Hurghada.
Men jag misstänker att vi är rätt mätta efter båtresan vet iof inte såklart, men så har vi valt det denna gången

Man vet aldrig det kanske blir en andra tur också i framtiden då vi gör alternativa val prexis som du.
Vi får se, personligen brukar jag inte vilja åka tillbaks till ett ställe som jag redan besökt utan försöker hitta
nya resmål. Men jag ser ju här att man gärna åker tillbaks till denna tripp igen så den är ju uppenbarligen
väldigt speciell.

Från början var egentligen min största önskan att åka på en temaresa i Kina, men klimatet i slutet på Nov
är ungefär samma som Sverige och gå omkring och frysa a-let av sig kan man gör hemma. Men jag gråter
inte över det då vi tycks ha hittat ett resmål som kanske t.o.m. är ännu mer intressant.

/Jimmy
27 juni 2009 12:56 (redigerad)
Hej Mij! Jag har varit i Egypten, visserligen för rätt länge sedan. Vi bodde 3-4 nätter i Luxor och tillbringade lika många på kryssningsfartyget på Nilen. Resan var en riktig höjdarupplevelse. Från Assuan flög vi till Abu Simbel. Det kostade några kronor men det var det värt. Vi stannade ytterligare en vecka i Egypten, inte för att slappa utan för att vi absolut ville upp till Kairo. Tre dagar är ett minimum där för att uppleva sevärdheterna i den delen av Egypten. Vi hade hört talas om magsjuka, men det var ingenting som vi överhuvudtaget kände av. Vi undvek helt okokt mat som sallader och dylikt. För säkerhets skull hade vi dock med oss ett förråd av diverse medikamenter och salttillskott, men slapp dessbättre använda dem.

Ha en riktigt trevligt vistelse i Egypten.
Frej
Av Mij
28 juni 2009 10:21
Hej Farbror Frej.

Abu Simbel lär vi troligen också besöka efter de varma rekomendationer det fått och googlar man på Abu Simbel så ser man att det vore synd att missa det när man ändå är i krokarna. Dessvärre kan vi inte utöka reslängden pga den klassiska tidsbristen, 8 dagar totalt är egentligen i kortaste laget för ett sånt här land, det blir kanske en andra tur trots allt i framtiden, vi får se.

Tack för tipsen, jag har tagit dem åt mig.

/ Jimmy
Av Harnos
23 juli 2009 11:02
Någon som åkt med Fritidsresor på deras kombinationsresa Hurugada / kryssning på Nilen 3dgr?
Om så hur är standarden på båtarna som Fritidsresor använder, AC på rummet osv?
Av Freter
19 aug. 2009 20:33
Hej!
Vi har nyligen bokat en sådan där tredagars kryssning med fritidsresor. Resan börjar med 2-3 dagar inne i Hurghada sedan bussas man för en hotellnatt i Luxor, en bussresa till Assuan, tre dagar på Nilen. Efter detta kommer vi att vara en vecka utanför Hurghada och då ta en endagarstur till Kairo och pyramiderna. Mycket bussresa blir det! Men också ganska mycket bad i Röda havet. Det kändes litet för intensivt med en hel veckas rundtur tycker jag. Det skulle vara kul om någon vet hur det är på just denna resa.
28 sep. 2009 00:04
Hej!

Jag gjorde Nilen kryssningen för några år sen med en stor grupp. Tyvärr insjuknade vi en efter en i magsjuka av aggressiv sort och mig tog den på natten på Nilen det var en av de värsta dagarna jag upplevt att sen vandra runt i templen kallsvettandes.... Pass på för ljummen buffé mat och de lortiga pengarna som man tar i.
Resan var fantastisk, men det gjorde ont i hjärtat av att se hur besättningen nattetid dumpade allt avfall från båten i stora svarta säckar rakt ut i Nilen. Jag hade mitt rum precis intill där de kastade ut det och kunde under tio minuter se på hur de förstör den vackra miljön som är deras levebröd! Usch och fy.
Av Mij
5 okt. 2009 20:58
Hoppas vi slipper den hytten, Jessan, och att trafiken är lite mindre då vi beger oss.... Finns det en sån där liten tvättmaskin man kan ha med sig för att göra pengarna rena, en sån där man kunde haft i livremmen som en liten väska typ?? Fast det är väl inte lagligt att tvätta pengar där heller. Knappa 2 månader kvar och en vaccinering till.
Av Mij
6 okt. 2009 19:06
Där ser man hur snabbt saker och ting kan ändra sig. Tyvärr jag inte återkomma med en recension på Nilenkryssningen då vi fick brev idag att den är inställd pga för få resenärer. Får se vad vi ska hitta på istället, fotvandring till Ystad kanske. Kanotvecka i ankdammen. naah det löser sig, fast en besvikelse såklart.
8 okt. 2009 19:22
Oj då... :-( och e liten pengatvättare skulle man allt haft!
Av Mij
20 nov. 2009 18:27
Mjaa det blev Madeira istället, har iof inte med ämnet att göra. Men samtidigt så har jag hela tiden haft lite funderingar på att man ska behöva twätta sig med sprit hela tiden och vad man ska passa sig för när man besöker Egypten. Har en bekant som varit där som sa: Har du Diskovery / History Channel så har du sett mer än vad man får göra när man är där. Kan vara att jag försöker intala mig själv att resan inte hade gett mig så mycket, inte vet jag. Kanske tar reda på det vid ett annat tillfälle. Men hur är det egentigen tycker ni som också varit där, är det så mycket "whow" så det är värt bekymret med renligheten, vad man inte ska äta, trakasserande säljare, oönskade te bjudningar. Är det så enerverande eller det är i betraktarens ögon? PS, Johannes, du får gärna skriva om ditt sista inlägg, dock utan vad som gjorde att det togs bort, antar att om du får informationen du söker kan påverka:)