Ko Lipe och grannöarna

6 mars 2008 07:54
Visningar: 628
Planering av resan är minsann halva resan...Jobbigt blir det ibland när man läser hur olika vi tycker om ställena. Just nu är jag så kluven när det gäller Ko Lipe. Det mesta jag läser är att det verkar vara ett ljuvligt ställe, Så min undran nu är : Finns det ngn som varit där för inte så lång tid, som kan tala om hur det är och var man bör bo. Vi vill gärna på nere på stranden och bor gärna enkelt. Vi är en familj med 2 killar på 13 & 10 år som gillar att snorkla och upptäcka nya saker.
Vore tacksam för alla svar.
/ Cecilia
Av Joh111
9 mars 2008 14:51
Hej, vi var där alldeles nyss, kom hem för 3 veckor sedan. Lipe var en av de öar vi var på och den var helt fantastisk!! Vi är en familj med 2 barn (12, 10) så det är ung. som ni. Vi bodde på Bundhaya resort, stort o det finaste, men ingen lyx. Det fanns lite andra alternativ som både var billigare o enklare men då vi var över kinesiska nyåret fanns absolut inget ledigt. Så vi hade turen som fick dem att hålla det sista rummet via mejl innan.

Lipe är lungt, men inte alls "öde" som jag trodde. Mycket folk, men en lugt och avkopplande stämning. Stranden helt otroligt vacker, kritvit sand. Revet 50 meter ut med massor att snorkla och se.

På ön fanns en del restauranger längs den stampade jordgatan som korsade ön. Mycket mysigt och spartanskt. Vi vill absolut dit igen!

Ha det gott,
Elisabeth
11 mars 2008 19:50
Hej igen

Vi kom hem från Thailand den 1/1-08. Vi avslutade vår öluff på Lipe. Vi är en familj på fem personer "barnen" är 14, 18 och 21. Jag kan rekommendera Lipe men det är inte så öde som jag trodde. Vi bodde på Forra dive and bungalow, det ligger på Sunlight beach. Båtarna kommer in till Pattaya Beach. Vi badade varje dag precis nedanför Mountain resort. Vi tyckte stranden var helt underbar (många bilder från Lipe är tagna på den stranden). Det är inga avstånd så man kan gå över hela ön.

Ha en riktigt skön resa
Susanne
Av Karten
12 mars 2008 11:56
Hej,

Var med familjen barnen är 5 och 8 år på Lipe mellan 22-30 dec -07. Trodde nog att det skulle vara mer orört än det var men det är fortfarande en relativt lugn ö. Det byggs självklart hela tiden. Utmed den stampade stigen som går mella huvudstrande Pattaya Beach och Sunlight Beach så byggdes det (förmodligen klar nu) en huslänga med butiker osv. Men trots att det mer eller mindre var fullbokat så så kändes det aldrig som att det var mycket folk. Vi var ju på Koh Lanta och på Long Beach senare och där har det ju blivigt hysteriskt med folk.
Södra delen är väl kanske fortfarande relativt OK.
Men tillbaka till Lipe så har jag ju diskuterat tidiagre med Elisabeth som skriver den första kommentaren och precis som hon skrive så är Bundhaya den fräschaste och nyaste "resorten" på Lipe. Vi bodde på Lipe Resort (liperesort.com) och den resorten är ju lite äldre men på Pattaya Beach så är det den enda resorten som ligger med Bungalows ut mot stranden alla övriga har sina hyddor bakom receptionen/restaurangen.

På Sunlight Beach ligger det fler ställen med hyddor mot stranden men där är det också lungnare, inga kiosker osv. Vi var bara där på promenad så det är svårt att bedömma. Jonnson nämner Mountain Resort (mountainresortkohlipe.com) som ligger på norra udden av Sunlight Beach och det ligger otroligt vackert uppe på berget. Det är trappor ner till stranden som gäller och stranden är no. 1. Utsikten från hyddornanas balkong är kanon.

Vi har varit på många ställen i Thailand sedan -92 men Lipe är ett sådant ställe som man vill tillbaka till om man bara visste att det inte byggs sönder. Idag är det OK, imorgon??

Jag kan också rekommendera Koh Bulon som och ligger i Tarutaos ögrupp och som är ännu lungnare än Lipe och med hyddor utmed stranden. Det ligger 5-6 resorter på ön varav tre är att rekommendera. Två av dem Bulon Resort (bulone-resort.com) och Pansand resort (pansand-resort.com) har hyddor nära stranden. Maten är suverän, speciellt deras Hot Pans. Vi bodde på Pansand som hade en stor Bungalow som dom kallar Lidi. Dubbelsäng och två madrasser på golvet (för oss 2v+2b inkl. frukost buffe 2350 bht). En rejäl veranda med fyra stolar och vattnet 10 meter längre ner mmmmm.

lycka till
mvh joakim