Kap Verde och växter?

Av Mightyt
19 nov. 2008 16:58
Visningar: 1682
Funderar på att åka till någon av öarna och undrar om någon vet vilken ö som är grönast? Jag är jätteintresserad av växter och vill inte åka till den kargaste platsen.. Någon som vet?
Av Tubbe
19 nov. 2008 20:14
Hej Mightyt

Jag tror att det väldigt magert med växter på alla 13 öar/ inkl de 9 bebodda. Bristen på kött gjorde att de tog ditt getter. ( typ 17-18 talet)
Och de var hungriga.......men finns en hel del ...under vattenytan ;o)

Ska ditt om en månad,så den som väntar ...får svar.

/ Tubbe
20 nov. 2008 09:30
Skall snart resa till Kap Verde... skall bli kul. Annars kan jag rekommedera La Gomera för natur/växtintresserade, där finns Parque Nacional de Garajonay som finns med på UNESCO:s listor över skyddade områden i miljön. En helt fantastisk upplevelse för naturälskaren. Europas sista orörda regnskog brukar man kalla den för.
Av Tj
20 nov. 2008 13:39
Sal har ingen växtlighet alls.....bara grus o sten.
20 nov. 2008 13:58
Hej!
Är själv väldigt växtintresserad. Det var anledningen till att jag köpte huset på S Antao. Det är den enda ön, som har eget vatten. Jag var där i mars och då var det väldigt torrt. Vid senaste besöket nu i oktober hade det kommit rikligt med nederbörd och ön är nu väldigt grön. Men lite knölig och nå. Du får ta inrikesflyg till Mindelo, Sedan färjan till Porto Nova (har lagt in film) och sedan Alugera (lågpristaxi) till andra sidan ön ( den gröna). Man bör ha minst 3 dagar. Finns nu 2 flygbolag så mellan 800- 1300 tor. Färjan o alugueran är billig. Går lätt att boka hotell och inte så dyrt i Mindelo. Finns även några trevliga ställen att övernatta i Paul ( Aldeira Jerome och Aldei-Manga )som man kan vandra in i Paul-dalen. Du kan titta lite på min hemsida: www.nauwa.se där jag har massa bilder.
Hälsn
Kapverianen
9 jan. 2009 19:39
Kan i så fall rekommendera St. Antao. Det går numera katamaran från Sao Vicente (Mindelo), så det går snabbt. Men du måste vidare från Porto Novo, där färjan lägger till, till andra sidan ön, till Ribeira Grande eller andra orter. Försök ta dig inåt - uppåt antingen med bil eller vandra. Det är hisnande och vackert att åka tvärsöver ön, ett fantastiskt vägbygge! Men man håller på att bygga tunnel under bergen för att underlätta transporterna, tror inte den är färdig än.