Kalabrien Tropea och Pizzo

Av Ullaper
28 sep. 2013 16:49
Visningar: 5758
Vi vill gärna ha tips om någon åkt tåg från Rom till Kalabrien och bra ställen att vara på som Pizzo och Tropea. Resan blir om något år så vi har lång tid på oss.
28 sep. 2013 19:13
Åkte tåg från Rom till Tropea för två år sedan. Det fungerade jättebra. Vi bokade tågresan på nätet via Trenitalia - billigt och bra tåg. Hittade bra boende i centrala Tropea via booking.
Av Ullaper
28 sep. 2013 19:28
Hej och tack. Vad hette stationen ni steg av på???
Av Sierra
28 sep. 2013 22:35
Vi skall till Tropea på tisdag och har bokat boende på Villa Vittoria, ett B&B som har bra läge och fått bra rekommendationer på Tripadvisor och vi hyr bil på flygplatsen Lamezia Terme och drar runt i Kalabrien en vecka. http://www.bbvillaitalia.it/index_eng.php
29 sep. 2013 18:17
Stationen heter Tropea. Tog cirka 15 min att gå från tåget ner till byn.
Av Ullaper
29 sep. 2013 21:41
Tusen tack för alla svaren!!! Dit åker vi om ca 2 år, nästa år blir det nog Sicilien. Mvh Ulla
Av Desires
30 sep. 2013 21:42
Ser att du redan fått bra tips om Kalabrien, här får du lite mer. Javisst är Tropea staden ni ska bo i, det är en härlig stämningsfull stad som ligger på Kalabriens västkust, på en klippa ca 70 m över havet - detta är en av italienarnas mest älskade badorter.

Vi hyrde en stor lägenhet mitt inne i hjärtat av den charmiga lilla staden. Härlig stad med mängder av mysiga restauranger av "Lady o Lufsen-stuk", på innertorg, i gränder ja överallt åt vi jättegod italiensk mat på jättemysiga små tavernor där.

Detta måste vara ett paradis för dem som gillar att dyka och snorkla - det kristallklara vattnet skiftar från kristallblått till smaragdgrönt! Även området utanför Capo Vaticano ska vara perfekt för snorkling och dykning.

Det finns flera fina stränder i närheten och i omgivningarna runt omkring, klart fint vatten överallt, stranden Oasi som ligger norr om Tropea blev vår favoritstrand! Underbart här tyckte vi - och så lite folk fastän vi var där i juli!

Foton o mer tips om denna ljuvliga lilla stad hittar du här http://www.desires.se/#post12
Av Sierra
1 okt. 2013 16:58
Jag är i Kalabrien och Tropea just nu och har spanat in "byn" och måste säga att positivt man hört stämmer. Ett kanonställe! Vi passerade Pizzo på vägen hit och nog verkar Tropea mysigare :-)

Villa Italia/Vittoria där vi bor är ett riktigt trevligt B&B.

By the way, kanonväder med västlig vind och +25....
Av Ullaper
1 okt. 2013 17:28
Tack så mycket för era svar!!! Det låter bra. Roligt att se bilderna och höra lite mer om resmålet Tropea.
Ha det så bra i värmen.
Av Ansun
15 okt. 2013 19:31
Citerat från Sierra:
Jag är i Kalabrien och Tropea just nu och har spanat in "byn" och måste säga att positivt man hört stämmer. Ett kanonställe! Vi passerade Pizzo på vägen hit och nog verkar Tropea mysigare :-)

Villa Italia/Vittoria där vi bor är ett riktigt trevligt B&B.

By the way, kanonväder med västlig vind och +25....
Jag är intresserad av att få veta mer om Tropea. Jag hoppas att få läsa om Teopea med omnejd i din reseblogg snart :)
Av Sierra
15 okt. 2013 23:35
Citerat från Ansun:
Citerat från Sierra:
Jag är i Kalabrien och Tropea just nu och har spanat in "byn" och måste säga att positivt man hört stämmer. Ett kanonställe! Vi passerade Pizzo på vägen hit och nog verkar Tropea mysigare :-)

Villa Italia/Vittoria där vi bor är ett riktigt trevligt B&B.

By the way, kanonväder med västlig vind och +25....
Jag är intresserad av att få veta mer om Tropea. Jag hoppas att få läsa om Teopea med omnejd i din reseblogg snart :)
Den kommer inom en vecka :-)
13 feb. 2014 23:03
Vilka flygbolag flyger reguljärt från Sverige till Tropea?
Av Sierra
14 feb. 2014 09:34
Citerat från Evensteven:
Vilka flygbolag flyger reguljärt från Sverige till Tropea?
Inga bolag flyger reguljärt till Kalabrien från Sverige.

Däremot kan du, under sommarsäsongen, boka en flygstol med Solresors bolag Primera Air direkt till Lamezia Terme International Airport från Göteborg, Malmö och Stockholm. Flighten från Göteborg gör ett kort stopp i Malmö och plockar upp passagerare. Du lämnar inte planet under det korta uppehållet. Från Lamezia är det knappt en tim i bil till Tropea. http://www.solresor.se/