Isla de Holbox eller Akumal?

Av Alemat
6 sep. 2017 17:35
Visningar: 1206
Hej, vår första gång i Mexico i början av december och reser 2 vuxna en 4-åring och en 5 månaders bebis. Vi åker charter och har bokat All inclusive 1 v i närheten av Akumal och andra veckan utanför Cancun. Vi tänkte hyra bil i Akumal för att besöka Coba, någon Cenote samt Tulum för lite ruiner och bad. Tanken är att bilresorna till sevärdigheterna blir betydligt kortare än från Cancun. Andra veckan är mest hotellhäng och ev en trip till Isla Mujeres över dagen.

En annan fråga, är det säkert att hyra bil? Vi är bara ute på vift när det är ljust ute. Något speciellt att tänka på? Har ju hört om korrupta poliser som stannar en.

Funderar nu på att boka om till Isla de Holbox första veckan, men då kanske vi skippar Tulum och Coba. Hur hade ni gjort?

Vi har bokat Bahia Principe Akumal och Royalton Riviera Cancun, någon som har erfarenhet från de hotellen?

Tips inför vår resa mottages tacksamt!

Tack för svar :)
Av Sanne81
6 sep. 2017 19:20
Vi åker nu i december: 2 dagar Cancun, sen Holbox, vidare till Tulum och avslutar i Playa del Carmen, borta lite mer än tre veckor. Jag tycker att ni ska välja Holbox första veckan, annars blir det nog väldigt samma samma i två veckor. Det är ju smidigt att ta sig runt men vi har valt bort att hyra bil. Vi kommer åka kollektivt och taxi.
Av Alemat
6 sep. 2017 20:51
Citerat från Sanne81:
Vi åker nu i december: 2 dagar Cancun, sen Holbox, vidare till Tulum och avslutar i Playa del Carmen, borta lite mer än tre veckor. Jag tycker att ni ska välja Holbox första veckan, annars blir det nog väldigt samma samma i två veckor. Det är ju smidigt att ta sig runt men vi har valt bort att hyra bil. Vi kommer åka kollektivt och taxi.
Hade ju helst gjort som ni, men pga charter så är det tyvärr inte flexibelt. Sen så är det en barnresesa så den andra veckan blir nog mest häng i splashpoolen. Blir tvungna att åka bil då vi behöver bilbarnstolar dessvärre.

Har ni varit på Holbox tidigare?
Av Sanne81
7 sep. 2017 11:39
Citerat från Alemat:
Citerat från Sanne81:
Vi åker nu i december: 2 dagar Cancun, sen Holbox, vidare till Tulum och avslutar i Playa del Carmen, borta lite mer än tre veckor. Jag tycker att ni ska välja Holbox första veckan, annars blir det nog väldigt samma samma i två veckor. Det är ju smidigt att ta sig runt men vi har valt bort att hyra bil. Vi kommer åka kollektivt och taxi.
Hade ju helst gjort som ni, men pga charter så är det tyvärr inte flexibelt. Sen så är det en barnresesa så den andra veckan blir nog mest häng i splashpoolen. Blir tvungna att åka bil då vi behöver bilbarnstolar dessvärre.

Har ni varit på Holbox tidigare?
Ok, vi åker med två barn 10 och 6. Vi har inte varit på Holbox tidigare utan haft många vänner som varit där. Har läst många inlägg och artiklar om Holbox. Det är ju en lugn ö, ingen asfalt, strömmen kan gå då och då. Dom säger att Tulum va som Holbox förr innan turisterna hittade dit. Men det ska vara helt fantastiskt men jag tycker du ska läsa mer om Holbox för jag tror inte det passar alla.