Tips från Tulum- Isla Holbox - Akumal- Isla Mujeres

15 feb. 2014 11:48
Vi började vår 14 dagars resa i Tulum, bodde en bit utanför Tulum samhälle (promenad dit tog 15 min) Det var ca 3 km till playan, dit vi cyklade på cykelbana hela vägen. Hotellet hade cyklar som ingick. (Hotell El Punto)

Till Maya runinerna var det ca 5 km, gick fint med cykel. Stränderna intill ruinerna är perfekta, makalöst vackert. Det var inte jättemycket folk vid ruinerna, vi var där vid lunchtid. Finns inte mycket att äta eller köpa där. Gillar man leguaner så finns det många på området att titta på, de är ca 50 cm långa och ganska orädda .

Det finns stränder med stolar att hyra på den här delen av playan, men det mesta är obebyggt och inget folk, vi cyklade och testade flera ställen, ibland finns det lite palmer som ger skugga för blonda svenskar. En och annan bar.

Tulum stad kan man hoppa över, några restauranger är väl ok, men stan i sig är trist, ingen shopping.
Ingen cykling på kvällen, det är mörkt och inte så mycket gatlampor. Ta med pannlampa om du tänker cykla på kvällen. Ficklampa också bra när belysningen är dålig liksom en del trottoarers skick.

Utanför Tulum några km finns det Cenotes att simma i, vi åkte till den som heter Gran Cenotes. Vi tog en taxi. Det var jättefint att simma i flera grottor, fladdermössen ven runt öronen. Man behöver inget särskilt i utrustning. Vill man så finns cyklop och flytvästar att hyra. Även skåp att låsa in grejerna i. Det är fina bryggor runt om så vill man bara titta så funkar det också, man kan stå på bryggorna och titta i det osannolikt klara vattnet.

Vi hade fått tips på en restaurang - Hartwood, den ligger ca 8-10 km från Tulum stad, vid playan men inåt "skogen". Man kan inte förboka, de öppnar kl 18 och har två sittningar. Vi var där 17:30 och kön var ca 15 personer redan. Restaurangen tar väl in ca 30-40 pers. De har fantastiskt god mat, mycket tillagas på en öppen grill. Väl värt att åka dit. En hel del mygg dock.

Holbox
Vi tog lokalbuss sk "collectivos" - små minibussar som funkar jättebra och kostar ca 20kr, först från Tulum till Playa del Carmen, vi bytte där till ny liten buss där till Cancun, i Cancun skulle vi sen ta ytterligare en buss (nu större) till Chiquila där färjan går vidare till Holbox. Bussarna utgår ifrån samma ställen oavsett vart man ska, och det finns alltid personal att fråga. Till Cancun tog det ca två timmar. När vi sen skulle köpa bussbiljetter blev vi uppvaktade av en taxikille, han erbjöd oss att köra gör 1000 MEX pesos (ca 500kr) bussen hade kostat drygt 300kr. Det var prisvärt och billigt (insåg vi sen när vi hört vad andra betalat). Det tog ca 2 timmar. Vägarna ganska dåliga och att köra igenom Cancunt tar tid, köer och väldigt stökigt.
Vid färjeläget kan man ta en stor färja eller en speedboat (samma pris) Med speedboat tar det ca 15 min.
Framme på Holbox så möttes vi av små taxibilar - golfbilar (tyvärr inte elbilar) de är billiga , men det är heller inga avstånd , det tar 7-8 min till byn om man går från hamnen. Med väskor är det enklare att åka, här är bara grusvägar och när vi var där hade det regnat enormt mycket så det var "sjöar" i stället för vägar.

Vi hade bokat ett hotell via booking.com ett par dagar innan. Så gjorde vi hela resan eftersom vi inte visste hur länge vi ville stanna på resp plats.

Holbox är inte stort, här finns bara lugnet och barfotamänniskor. Det är inte lika fint o klart vatten som i Tulum men stränderna är fyllda med snäckor och det är alldeles bedövande vackert. Runt Holbox är det väldigt fågelrikt, vi valde att åka på en 3 Tim tur till några fågelöar, där fanns flamingos ( vi såg 4 st rosa ) vi såg örn, häger och halvgam mm. Många leguaner och pelikaner såklart. Fåglarna ser man från höga torn som är byggda av trä. En av de öar vi var på var liten och vi gick runt den, det var väldigt vackert.

I den här turen ingick även att besöka en Cenotes, den var fin men inga grottor, en "insjö" och med ett stort hål I botten där man kunde se hålet I botten där det klara vattnet välde fram. Vid denna cenote så fanns ett 10 tal tvättbjörnar som vi matade (med tortillas) de var jättesöta. Rekommenderar verkligen denna utflykt. Ibland kan man se delfiner också, tyvärr gjorde inte vi det. Snorkla i dessa vatten ( Mexicanska golfen är inte lika fins som vid Tulum / Isla Mujeres som ligger vid Caribien sea)

Maten på Holbox var toppen, vi åt mycket fisk, fantastiskt god. Ett av våra favoritställen blev "Colibri" ett dekorerat och rosa målat hus fullt av "konst" och roliga saker. Deras Mojhitos var väldigt goda, liksom maten o espresson (kaffe är svagt i Mexico, och espresso kan vara svårt att hitta) Vi hade också fått tips på bästa guacamolen och vi instämmer, finns på hotell Mawali (?) ligger på playan.

På Holbox gör man inte mycket, det finns inte många affärer eller nöjen, det är verkligen lugnet som råder här. ATM finns.

Akumal
Efter 4 dagar åkte vi med bussen till Cancun, kl 7 därifrån tog vi oss med collectivo bussarna till Akumal.
Vi vill simma med havssköldpaddor. Hotellet vi bokat nån dag innan råkade ligga precis ovanför det område där de håller till Vi hyrde flytvästar och snorkelutrustning. Jösses, dom var ju faktiskt där!!! ca 75 m ut från stranden på ett par meters djup, allt ifrån 50 cm - 1 m i storlek. Det var bra sikt i vattnet på morgonen, sämre på em, men man ser dem. Ta sikte på där en massa folk ligger o guppar på vattnet, där finns de. De är där pga det gräs som växer där och som de betar på botten. Vi såg också flera stora stingrockor, det var lite läskigt, men dom var lugna. :)
I Akumal är det väldigt mycket folk runt den här stranden, mest Amerikaner, de hörs och syns bra.
Finns några mindre turistshopar vid stranden, stan besökter vi inte, den ligger på andra sidan motorvägen 1-2 km från playan.
Vi stannade två dagar innan vi tog oss till vårt sista stopp.

Isla Mujeres
Vi tog färjan från Cancun, den tar 20 min. Hotellet som vi bokat nån dag innan frågade vi oss fram till, det var gångavstånd.
Isla Mujeres är också en liten ö, 8 km lång och 800 m bred, här är mycket folk liv o rörelse, party om man vill! Stranden är fantastisk liksom vattnet , så klart och alldeles turkost. Sanden är vit.
Vi hyrde en golfbil en dag och körde runt ön, det var trevligt, vi stannande på Delfincentret och spenderade några timmar där med att äta gott, det var en bra buffé. Uppifrån en takpool kunde vi se alla delfinerna och turister som lekte med dem.
Södra udden och kusten på östra sidan av ön är vild och jättevacker.

Restaurangerna var tyvärr lite turistfällor, vi var inte jättenöjda, troligen hade det varit bättre att sätta sig på en plaststol nere vid fiskebåtarna i sanden och äta deras tillagade fisk.
Vi hörde om - och hittade en undangömd cubansk restaurang på nö delen av stan, tyvärr var den stängd den kvällen vi hade kvar. Finns också en restaurang "Olivia" som är populär (måste förbokas) den är turkisk.
Shoppingen var bara turistgrejer. En glassbar i närheten av den större livsmedelsaffären hade fantastisk glass.
På stranden är det "gummor" som vill sälja saker och massage.
Överallt kan man köpa utflykter och hyra golfbilar.
Vi stannade 3 dygn på Isla Mujeres, det är ingen stor ö och vi tyckte det räckte.

Mexico och yuccatanhalvön har lämnat bestående intryck, vädret från sin bästa sida (två regnskurar) jättegod mat och mycket vänliga människor

Tack!
Av Tipp1
19 feb. 2014 20:40
Håller med om att folket är mycket vänliga :) Vi kom nyss hem från Akumal och bodde på Sirensis jätte komplex all includ hotell , tyvärr så tycker vi att det var extremt dyrt överlag där vi var på 2 utflykter dlfiner med footpuch kostade 1000 kr st + bilder gick på 200 dollar kul som tusan och underbara djur:) sen var vi med Extreem och var på ävenrtyrs parken super kul men lika dyrt, Vi var även in till Playa del carmen uch vilka priser tyvärr så är det amerikanernas fel för dom betalar, och maten på hotellet på bufen var smaklös dom kryddar nada också jenkarnas fel och spat skulle vara det bästa i hela världen enligt nätet svindyrt 400kr för 25 min massage. Så nu åker vi tillbax till underbara thailand som har varmt vatten och varmt på kvällarna. Ta me en långärmad tröja för kallt på kvällarna. mvh Tina
Medlemmen har tagit bort svaret