Inresa Indonesien

8 okt. 2017 12:48
Visningar: 419
Jag ska åka till Sumatra och undrar om man behöver en utresebiljett när man flyger till Indonesien?
Av Hawaii
8 okt. 2017 17:56
Om du kommer att "behöva" det är det nog ingen som kan svara på. Officiellt är regeln tydligen att man ska ha en utresebiljett ("proof of onward travel") och de kan mycket väl kolla detta när du ska gå på flyget till Indonesien (och neka dig boarding om du inte har det), och också givetvis vid ankomst där. Men i praktiken fungerar det inte alltid så. Jag har själv ankommit fyra gånger till olika flygplatser i Indonesien sedan sommaren 2016 och inte vid något tillfälle har de begärt detta av mig.
Av Sierra
8 okt. 2017 19:18 (redigerad)
Det största problemet är som Hawaii skriver att du kanske inte kan checka in för flighten till Sumatra om du inte har utresebiljett.

Jag har heller aldrig behövt visa upp någon utresebiljett vid ankomst till något land över huvud taget...inkl Indonesien.
12 okt. 2017 21:30
Jag hänger på tråden känner jag. Är det någon som har tips på flygbolag där man kan boka biljett och sedan avboka och få återbetalning? Snackade precis med Air Asia som egentligen bara sa att de inte har någon typ av biljett som är avbokning och återbetalningsbar. Det enda dem har är ombokningsbara biljetter där man får betala en avgift vid ombokning och det måste vara minst 48 timmar innan flyget avgår. Man kan inte heller ändra destination och om biljetten är dyrare får man också givetvis betala mellanskillnaden för biljetten.

Så, frågan kvarstår. Enkelt sagt: Någon som har tips på om det finns någon typ av biljett man kan boka ur Indonesien som man sedan kan avboka och få pengarna tillbaka?
Av Hawaii
13 okt. 2017 01:08
Ja, ett av de större traditionella flygbolagen givetvis. Garuda, Singapore, Thai, Malaysian etc. beroende på din destination. Men det kommer att kosta. Ganska garanterat billigare med AirAsia - oavsett vilket. Flyger ofta med AirAsia (och flyger med dem i morgon kväll).
Av Erik777
13 okt. 2017 15:52
Kolla Lion Air och dotterbolaget Batik Air. De har Business-biljetter men jag är inte säker på vad som ingår.
13 okt. 2017 17:37
Gå in på .iatatravelcentre.com där får du upp vad du behöver för att resa med flyg till dina tilltänkta destinationer... Indonesien kräver "Visitors must hold return/onward tickets."

Till syvende o sidst så är det personalen vid incheckningen som bestämmer... Om man strikt går enligt Timatic, så är det ju inget snack om saken... returbiljett eller vidarebiljett krävs för inresa i flera länder, Indonesien inkluderat! Ett sätt att undvika alla de här grejjerna med biljetter hit och dit, är ju att köpa den billigaste biljetten som är FULLT ÅTERBETALNINGSBAR ut från sitt tilltänkta resmål, med ett kreditkort. Sedan viftar man med den biljetten, som numera nästan alltid är en kopia av en e-ticket. Nästa steg är att sälja tillbaka biljetten, när man har kommit fram: bäst att göra direkt på flygplatsen, så man inte glömmer. En del tar en liten avgift, andra är det helt gratis!

Jag har blivit nekad att checka in från Heathrow till Singapore, med Thai Airways utan att ha vidarebiljett. Det var killen i incheckningsdisken som tipsade! Gick först till Thai Airways, de skulle ha ~160:- i avgift för att lösa tillbaka biljetten. Gick till Singapore Airlines, köpte en enkel bizznizsclass från Singapore till Bangkok för ~3800:- betalade med Mastercard, och löste sedan tillbaka den på Changi flygplatsen i Singsing. Risken man tar är valutakursen, kan bli en hundring plus eller minus, samt att flygbolagskonkurs ställer dig som oprioriterad fordringsägare(minimal risk med Singapore Airlines)

För övrigt har jag inte heller blivit uppmanad att visa på vidarebiljett vid inresa i Indonesien, varken med Flyg eller båt, dock har det hänt när jag ankommit med flyg/båt till Barbados, St. Vincent och St Kitts i Västindien.

/millicom
18 okt. 2017 12:18
Slutade med att jag köpte en biljett från Jakarta till Singapore för 162:-, kommer ju aldrig använda den. Men billigaste biljetten som fanns ur landet. De kontrollerade det redan på Landvetter att jag hade utresebiljett ur indonesien (eller de frågade rättare sagt om jag hade det även om jag inte behövde uppvisa något). Så billig försäkring helt enkelt.