Inkaleden - boka i förväg?

Av Emmaf
12 jan. 2010 19:30
Visningar: 2819
Jag och min sambo ska till Peru i februari och vi vill gå Inkaleden. Hur viktigt är det att boka i förväg?
Min sambo var där 2005 i februari och gick leden utan att boka i förväg, det visade sig vara en femtedel av priset att boka på plats, jämfört med att boka hemma i förväg.

Någon som nyligen gått leden?
Av Emelie
31 mars 2010 10:13
Jag bokade inte i förväg utan när jag kom till Cusco.
Där fanns det mängden olika byråer med olika turer man kunde välja på, som dessutom var betydligt mycket billigare än att boka från Sverige.
31 mars 2010 16:55
Hej!

Det är väldigt viktigt att boka i förväg, under högsäsongen (April-Oktober) så måste man boka 3-4 månader i förväg. Tro mig för jag bor i Peru och har jobbat gär inom turismen under 2,5 år. HÖr gärna av dig om du har några ytterligare frågor, jag hjälper gärna till!

Mvh,

Patrik
Av Joakimn
1 apr. 2010 07:43
sist jag hörde så var det inga problem att hoppa in i en grupp på plats utan förbokning.Och som du skrev MYCKET billigare på plats.
2008 kommer denna informationen i från...själv gick jag 1995 vi var tre st och det tog 2,5 dagar med egen utrustning o egna läger. besteg fullmånetemplet med ficklampor 23.00 på kvällen i fullt månsken under fullmånen.( därav stressen att komma fram i tid. :-)
Av Emelie
1 apr. 2010 10:02
Jag gick 2007 och har haft vänner som gick för ett halvår sedan & de hade inga som helst problem med att boka på plats.
Dessutom fick dom det ca 4ggr billigare än andra i samma grupp som bokat det från deras hemland. Mvh
Av Haikko
1 apr. 2010 16:57
Inka leden till Maccu Pichu är fortfarande stängd enligt en bekant som är i Ecuador just nu och ville gå den, vet inte hur länge den kommer vara det så bästa är nog att hålla koll på detta innan ni åker.
8 apr. 2010 22:18
Hej!

Man måste visst boka inkaleden i förväg under högsäsongen. I nuläget så är tillstånden slutsålda fram till den 23:e Juni!!!

Gå in på den här sidan: http://www.inc-cusco.gob.pe/. Välj disponibilidad Camino Inca. Sedan "Ingresar como invitado". Sedan väljer ni "consultas", "disponibilidad camino inca", månaden ni vill kolla och sedan "ver disponibilidad".

För att boka inkaleden så måste researrangören meddela både namn, passnummer, nationalitet, osv. Detta för att motverka att researrangörer köper upp tillstånd som de sedan säljer vidare trots att tillstånden är slutsålda genom den vanliga vägen.

Vad jag vet så finns det alltså inget sätt att kringgå detta. Är tillstånden slut (som man kan se på länken ovan) så är dem. Då kan man inte gå inkaleden. Alltså är det otroligt riskfyllt att boka på plats, speciellt om det är mellan April-Oktober. Kolla gärna fler online-källor. Alla säger att det är viktigt att boka i förväg...

Ni som bokade på plats, jag är lite nyfiken på hur ni lyckades med detta... Berätta gärna... Vilken månad var det t.ex.?

Mvh,

Patrik
Av Mbild
9 apr. 2010 10:08
Hej Emma,

Jag var där i Januari för några år sedan och har för mig att de stängde hela Machu Picchu någon månad varje år under regnperioden som väl är just runt Februari. Så kolla upp det först.

Ciao
9 apr. 2010 17:10
Det stämmer bra det. I Februari så stänger Inkaleden helt för underhåll. Det är även den regnigaste månaden vilket säkert också spelar in...

Jag gick leden i början av November 2008..
13 apr. 2010 20:46
Gäller ovan även om man ska åka tåg?? Alltså att boka i förväg..
15 apr. 2010 17:00
Inte i lika stor utsträckning men visst, under högsäsongen så kan tågen ibland sälja ut några dagar, eller ibland flera veckor, i förväg. Man kan i de flesta fall (säkert 90%) köpa tågen direkt i Cuzco men om man har ett begränsat antal dagar så är det kanske dumt att chansa... Men backpackar man och har gott om tid så kan man lika gärna köpa direkt i Cuzco.

Något viktigt är att man inte längre kan köpa inträdet till Machu Picchu direkt vid ingången utan man måste köpa det antingen i byn Aguas Calientes eller i Cuzco.

Mvh,

Patrik
21 apr. 2011 19:02
Jag tänkte åka till peru i slutet av oktober då högsäsong börjar ta slut. Då måste man väl kunna boka inkaleden i Cusco när jag kommer dit?