Incheckad online - biljetterna på en telefon?

8 aug. 2023 15:58
Visningar: 153
Hej!

Jag har checkat in mig och min kompis inför en resa om några dagar. Men båda biljetterna kom ju till min telefon. Reser med Vueling. Kan jag skicka över hennes boarding-kort på något sätt? Räcker det med en skärmavbild tex?
Av Evoline
8 aug. 2023 19:24 (redigerad)
Ja, antingen mailar du över eller tar en skärmdump och skickar till din vän.
Går också att checka-in på flygplatsen igen och få boarding-kortet.

Tänk på att vissa länder i öst-europa som Serbien och andra i Asien som jag är just nu i inte godkänner boarding-kort på mobilen, man måste ha det man får från incheckningspersonalen.
9 aug. 2023 11:46
Om ni håller ihop på flygplatsen kan du ju scanna boardingkortet till henne också.
11 aug. 2023 20:57
Citerat från Evoline:
Ja, antingen mailar du över eller tar en skärmdump och skickar till din vän.
Går också att checka-in på flygplatsen igen och få boarding-kortet.

Tänk på att vissa länder i öst-europa som Serbien och andra i Asien som jag är just nu i inte godkänner boarding-kort på mobilen, man måste ha det man får från incheckningspersonalen.
....och hur vet man specifikt vilka länder der är som inte godkänner boardingcard i mobilen?
Av Erik777
11 aug. 2023 23:24
Citerat från Evoline:
Ja, antingen mailar du över eller tar en skärmdump och skickar till din vän.
Går också att checka-in på flygplatsen igen och få boarding-kortet.

Tänk på att vissa länder i öst-europa som Serbien och andra i Asien som jag är just nu i inte godkänner boarding-kort på mobilen, man måste ha det man får från incheckningspersonalen.
Sedan jag var i Indien 2014 har jag aldrig haft problem med att enbart ha boardingkort i mobilen. Air Serbia gör själva reklam för att man ska checka in smidigt med mobilen och ha alla boardingkort i deras app. De skriver själva att webcheckin finns på samtliga flygplatser de trafikerar utom Abu Dhabi och i USA. Så låter ju väldigt konstigt att Serbien som land skulle förbjuda det. Wizzair som jag åkt med flera gånger till östeuropa, senast Bulgarien i år har mig veterligen inga asterisker om att deras app inte duger som boardingkort i vissa länder.

Däremot kan jag bli lite rädd för att mobilen skulle dö, eller hänga sig vid fel tillfälle. Så brukar alltid skicka boardingkorten till mitt resesällskap också. Att två mobiler krånglar samtidigt är mindre troligt.
Av Evoline
12 aug. 2023 22:23
Citerat från Ellismellis:
Citerat från Evoline:
Ja, antingen mailar du över eller tar en skärmdump och skickar till din vän.
Går också att checka-in på flygplatsen igen och få boarding-kortet.

Tänk på att vissa länder i öst-europa som Serbien och andra i Asien som jag är just nu i inte godkänner boarding-kort på mobilen, man måste ha det man får från incheckningspersonalen.
....och hur vet man specifikt vilka länder der är som inte godkänner boardingcard i mobilen?
Det vet man inte.
Jag checkar alltid in online och får boarding-kortet, och när jag reser utan att checka in något bagage och går direkt till säkerhetskontrollen osv, ber de att man går tillbaka till check-in disken för att få boarding-kortet.

Hände nyligen i Labuan i Malaysia, Ho Chi Minh City i Vietnam, Siem Reap i Cambodia.
I Kuala Lumpur i Malaysia fungerade det med boarding-kortet på mobilen.
I Vietnam checkade jag sen in på maskinen för att få boarding-kortet, men det dög inte heller.

Vissa länder stämplar på boarding-kortet när man går igenom passkontrollen, gissar att det är därför de inte godkänner från mobilen.
Andra kanske vill kontrollera att man har visum till landet man ska besöka, inte helt säkert.

Varit i Indien varje år pga jobb innan pandemin, där krävdes att man hade bevis på flygbiljett på A4 papper för att ens komma in på flygplatsen och sen till passkontrollen, sen precis innan pandemin testade jag att visa på mobilen istället och då var personalen fundersam och började prata med varandra om det var godkänt, de släppte in mig iaf på det, hade A4 i väskan ifall att. Får ju inte ens gå ut och röka när man väl har kommit in i flygplatsen i vissa flygplatser, de brukade fråga mig när jag kom dit tidigt om jag rökte.

I veckan flög jag hem från Bangkok och hade checkat in online, men fick inte ens stå vid kassan för Online Check In för att droppa bagaget bara, personalen sa till att gå till andra kön bland alla andra.

Så det här med boarding-kortet på mobilen fattar jag själv inte när det fungerar eller inte.
Var samma sak i Nord Makedonien och Albanien, även de tillhör Europa som Serbien.