IcelandAir snåla vid avbokning

12 juni 2013 11:00
Visningar: 737
Vill bara beklaga mig över den snåla ersättning jag får för avbokad resa med Iceland Air: 332 kronor per person, vilket är "en del" av skatten. Andra bolag betalar tillbaka all skatt när man avbokar, vilket i vissa fall kan vara över halva biljettpriset, så jag hade väntat mig lite bättre ersättning, men tyvärr... Tydligen är det så när man bokar till specialpris med IcelandAir. Det är dock första gången jag behövt avboka en resa, och den var billig i inköp eftersom jag hittat specialpris, men hade ändå väntat mig liiite mer... Nåja, ville bara gnälla lite.
/Malin.
12 juni 2013 15:08
Hej!
Ja, det är ju det som är risken (villkoret) med de billigaste snålbiljetterna - att man inte skall förvänta sig någonting vid avbokning. Vissa biljetter och bolag ger ju inget alls tillbaka. Det gäller att läsa det finstilta och väga det mot risken för avbokning. Supertrist att det inte bidde nån resa för dig! :(
13 juni 2013 17:14
Jo, det gäller ju att ha koll på det finstilta... har faktiskt slarvat med det för jag har alltid tänkt att jag aldrig skulle få för mig att avboka ändå... Hade jag haft "giltigt skäl" hade jag ju fått tillbaka på avbeställningsskyddet, men nu har jag inget sådant skäl. Det är mitt lilla husdjur (kanin) som blivit sjuk, och som jag bara inte kan lämna nu ifall det skulle gå illa... Det måste vara närstående MÄNNISKOR som är sjuka för att det ska vara en "giltig" orsak... Har iaf lärt mig att det kan vara värt att kolla vad bolagen har för återbetalningsvillkor vid eventuell avbokning när man väljer flygbolag. SAS t.ex. verkar riktigt generösa på den punkten, så det kan man ju ta med i beräkningen i fortsättningen när man jämför priser...
Bara bita i det sura äpplet för tillfället, men jag överlever :)
19 juni 2013 02:04
Knappast värt att betala extra för dyra biljetter varje gång för att ,man någon gång kanske lär avboka resan, de flesta bolag är bara generösa om man beställer helt ombokningsbara biljetter vilket även gäller sas och dessa biljetter är ofta mer än dubbelt så dyra som de ej ombokningsbara.

Tråkigt att resan inte blev av hoppas att det löser sig med husdjuret. mvh. Bosse