I need you, you, you...

Av Annte
30 okt. 2008 22:09
Visningar: 391
Har kollat runt lite nu. Jag tror att det lutar åt Ban Phe eller Rayong samt en sväng till Koh Samet - på den livligare sidan. Vad är bättre Ban Phe eller Rayong? Har någon tips om boende där? Vi är 2 vuxna och 4 ungdomar. Det behöver inte vara så flådigt, vi ser hellre att vi får rätt billigt boende.

Har någon tips om hyggligt men billigt boende på Koh Samet?

Visst är Ban Phe, Rayong och Koh Samet bättre än Koh Chang som min man just nu är helt insnöad på. Jag tycker att det är onödigt långt att flänga ända dit med hela ung skocken då vi bara är två veckor. Vi har absolut tänkt hinna med ett par shopping dagar i Bangkok också.
Av Shoptok
31 okt. 2008 10:19
hej Annte
jag har inte bott i Ban phe eller Rayong så detta kan jag inte hjälpa dig med. men jag har bott både på koh samet och koh chang och jag kan varmt rekommendera Koh chang!!! ( du kanske inte ska visa detta för din man;) det är helt underbart där, vi bodde 1 vecka på white sand beach (hotell cookie)och en vecka på klong prao(hotell paradise resort) båda hotellen var jättefina men kanske lite för dyra för vad ni letar efter. båda stränderna är ljuvliga men helt olika. Mer fart på white sand beach, men det är ändå relativt lugnt. Nu var vi där i slutet av okt och början av november och det var inte mycket turister så det var så skönt.

Koh samet är också fint och har underbart badvatten. Här bodde vi på stranden vong deung (hotel malibu garden resort) väldigt basic hotel som var lite över prisat. på stranden var det mysigt på kvällarna med servering (fanns även på whitesand beach) och enbart ljus från oljelampor. Men tyvärr tyckte vi inte att den stranden var så fin som grannstranden (skiljde bara ett näs emellan) så vi gick till den varje dag och badade. där var man nästan helt själv. den stranden hette Ao cho.
Det beror ganska mycket på under vilken period ni åker om det är mer eller mindre regn och mer eller mindre andra turister och mer eller mindre priser.
Några dagars shopping i bangkok måste ni absolut ha!. Här brukar vi bo på hotel bayoki suite, rummen skulle behöva en uppfrächning men de är ändå okej, och jag kan säga att jag inte bor var som helst, jag är rätt mesig av mig. Be om att få rum på high floor så har ni en underbar utsikt över hela bangkok, och i priset ingår en enorm frukostbuffé som man kan stå sig halva dagen på. Men framförallt så har det ett perfekt läge. mitt i smeten med gångavstånd till många av de stora köpcentren (även om det är varmt kan det ibland vara skönt att få röra benen) och precis utanför hotellet ligger pratunam, ett helt kvarter med marknader och shopping.

hoppas att jag har kunnat vara till ngn hjälp.
mvh Shoptok
Av Sugus
31 okt. 2008 14:05
Om man ska välja mellan Koh Samet och Koh Chang så är Koh Chang en klar vinnare (fundera på om du ska visa det för din man).
Av Ronnyk
31 okt. 2008 14:18
Koh Samet är fint med fina stränder men kan upplevas lite litet efter ett par dagar,finns inte så mycket mer att göra än att ligga på stranden eller äta o dricka, häls Ronny
3 nov. 2008 11:11
Ban Phe är bra. Diamond Hotel mitt i stan. Duger gott. Medelklass, billigt. Äter gör man på den lilla restaurangen mitt emot. Eller på Christie's Bar i närheten, där man också kan bo i väldigt fina rum. Man kan ta speedboat till Koh Samet (10 min) eller långsamma båten 30 minuter. Ta en taxi till restaurangen Tamnampar (ett måste och 10 minuter med taxi) och ät något gott och billigt, trivsamt, lyxigt och helt annorlunda. De har också ett fantastiskt Spa... Promenader i Ban Phe är mysigt, men se upp med trafiken. Från hotellet tar man en promenad (20 min) till vänster och hamnar på ''snäckstranden'' med alla deras restauranger, inte världens bästa bad men i förhållande till gamla Svedala är det mycket bra. Vill man ha en egen strand tar man en taxi till Hatmaerumpung, 1,2 mil lång strand, små restauranger med god mat och man kan lätt hålla reda på barnaskaran för det är nästan folktomt. Vill man bo där på stranden finns det gott om hostels av bra kvalitet. Gå runt och kolla och ni får snart plats och rum och förhandla lite om priset. Jag fick en hel våning för 80 kr natten och jättebalkong. Det är thailändarnas ''egen strand'' så på helgerna kan det bli lite mer folk (100 pers till vänster och 100 till höger) :)
Det är lugnt där... medan man däremot på ''snäckstranden'' numer har dans och karaoke. Och Beer Chang, god och billig öl om man älskar öl... Lycka till! Och sitter man vid fönsterplats på Diamond Hotel i Ban Phe kommer säkerligen arbetselefanten på hemväg från dagens slit och hälsar på vid trottaren.