Hyrbilar och krav i efterhand

Av Fra
3 aug. 2010 20:04
Visningar: 1604
Jag bokade nyligen en bil genom Budget Sverige på en mindre ort i Frankrike.
Bilen återlämnades utan några ytterligare skador som jag visste om och uthyraren avsynade och godkände bilen och gav mig kvitto. Hon var också inne i bilen.

Efter hemkomsten fick jag en faktura på skada på vindruta och för städning av bilen invändigt och tvättning båda posterna var drygt 70 € dvs 146 € sammanlagt och summan var redan dragen från mitt konto.

Enligt min syn på saken så hade uthyraren förlorat rätten till krav när bilen godkändes och jag fick kvitto, avtalet upphörde i och med detta. Det finns ju ingen möjlighet för mig att motbevisa eller kontrollera riktigheten i efterhand. Dessutom anser jag att agenten inte kunde använda min deposition till räkning för tvätt/städning då depositionen ska täcka ev självrisk vid skada och vid stöld.

En annan tolkning av agentens rätt till depositionen öppnar ju för viket missbruk som helst upp till depositionssumman.

Finns det någon som kan ge råd hur man ska kunna undvika sådana här efterkrav. Särskilt intyg från uthyraren? Spärra kortet direkt efter återlämningen av bilen (drastiskt men funktionellt kanske). Hota uthyraren med HE?

Finns det någon som har något bra förslag?

Jag varnar i alla fall för Budget-agenten i Chalons En Champangne som var en riktig bondfångare.
Fra
3 aug. 2010 23:08
Det låter ju inte alls rätt! Då kan de ju hitta på vad som helst och ta betalt i efterhand. Det enda rimliga är att de upplyser om eventuella extra kostnader vid återlämnandet så man har chans att diskutera saken. Tvätt och städning ska ju inte kosta extra, var bilen extremt nedsmutsad invändigt borde de ju komma med kraven direkt.

Du ska naturligtvis ta kontakt med Budget i Sverige, och tala om hur det ligger till, om Du bokat där.
Av Fra
4 aug. 2010 10:08
Jag hade som sagt bokat bil genom Budget i Sverige och fått bokningsbekräftelse på bil och öppethållning. När jag kom till kontorets adress fanns ingen Budget där och taxichaffisar i stan bekräftade att det inte fanns något kontor där men an annan Budget i stan, som var stängd p g a helgdag (liksom alla andra uthyrare i stan). Den svenska Budgetbokningscentralen kunde bara bekräfta per telefon att det skulle finnas ett kontor på adressen liksom den franska. Bokningscentralerna stänger ju och något nödnummer hade jag inte fått ännu så det var bara att ta in på hotell och hänga på låset till det andra Budgetkontoret på morgonen efter. De ville inte kännas vid min bokning, hade inte den bil som angivits som tillgänglig i bokningen och inte heller någon annan än en Fiat 500 utan A/C, det var värmebölja i Frankrike då. Det blev alltså ett nytt kontrakt med uthyraren (som är egen företagare under namnet Budget) till ett högre pris dessutom. På så sätt bröts ju avtalet med Svenska Budget.

Jag tycker som Du att kedjan Budget har ansvar i frågan, men jag har inte fått svar på fyra E-mail jag skickat. Jag håller på med ett pappers-mail nu men huruvida Svenska Budget tar sitt ansvar eller inte återkommer jag till.

Min fråga till läsekretsen är nu närmast hur man ska skydda sig mot obehörigt utnyttjande av depositionen, särskilt nu när ansvaret för kortanvändning har skärpts av bankerna.

Det ska tilläggas att bilen var fri från skräp, hund/katthår, etc och bara "normalt" sandig/dammig och dammig utvändigt efter en vecka på franska asfaltvägar. Stenskottet/sprickan i vindrutan kan jag egentligen inte säga något om. Såg ingen spricka och stenskottsmärke kan ha undgått mig men har inget minne av stenskott under färd. Det syns inget på foto jag tagit på bilen rakt framifrån, men det kan varit ett litet ett.

Dock en principiell fråga, vad ska avsyning av bilen vid återlämnandet ha för betydelse om det kan komma tilläggskrav i efterhand. Enligt min mening har uthyraren försuttit sin chans om inte skadan tas upp vid avsyningen.
Fra
Av Carjoh
16 feb. 2011 07:47
Hej Fra!

Har skickat privat meddelande till dig om detta, ifall tråden här är för gammal. Hur gick det?

Mvh Carina