Hyrbil, hjälp!!

20 maj 2014 15:51
Visningar: 437
Vi är tre tjejer på 22 år som ska till Kalifornien i sommar.
Jag fick uppdraget att fixa hyrbil. Har aldrig gjort det innan.
Jag har kollat och läst hur mycket som helst känns det som.
I vilket fall förstår jag att det blir lite dyrare eftersom vi är under 25. Men nu tänkte jag bara kolla så att man inte blir lurad, så känner någon att den har koll på sånt här så kom gärna med tips och råd.
Såhär ligger det till:
5-26 juli ska vi hyra bilen (3 veckor lör-lör).
Alla tre vill givetvis kunna köra, och det behövs för kommer åka runt MYCKET.
Valt en lite större bil "Ford escape eller liknande" för vi kommer ha mycket packning och ska som sagt köra runt mycket.
Fått ett kostnadsförslag via rentalcars.com från alamo på 9238:- (3080/person) (440/dygn) då ingår fria mil och extra+unga förare, vagnskadeförsäkring och lite så. Samt att vi får första "bensintanken".
Är detta bra pris?
Av Birgere
20 maj 2014 17:25
Lättare att bedöma priset om du spexar vad dom olika tilläggen kostar.
Notera att Escapen inte är jättestor, speciellt med tanke på om ni har mycket bagage. Men 3 medelstora resväskor kan man nog klämma in.
20 maj 2014 17:48
Tyckte den bilen såg stor ut? Haha är inte så bra på sånt, men tre resväskor är väl ungefär det som ska få plats ändå.
Innan när jag gjorde kostnadsförslag (då dem räknade med att föraren var 25 + 2 extra förare) skulle det kosta ca 5800:-
Så när jag skrev att vi ej va 25 så ändrades det till ca 9300:-
Alltså 3500:- dyrare med tilläggen! Om det är så du menar, annars förstår jag inte vad du menar med "spexa" haha :)
Mathilda
Av Birgere
20 maj 2014 18:44
Kollar på bil själv nu men i Florida i 3 veckor.
Ser att det finns Premium paket pris där extra och unga förare ingår plus en tank.
Då kostar den lilla escapen 7800 och en större modell en knapp tusing extra.

Så skrolla ner längre i listan på bilar så dyker olika premium paket upp.
Kolla även Autoeurope.se
20 maj 2014 20:19
Vi hade en Escape i Kalifornien för några år sen, om jag minns rätt gav vi ca. 6800:- för 3 1/2 vecka, hyrde då av Easycar och hämtade på LAX hos Alamo som var den sämsta bilhyresupplevelse vi haft hitintills.

I år hyrde vi en Escape i Florida 24 dagar för 4800:- hos Sixt men fick en Volvo XC60 T6 :-) Vi har dock inga extra eller unga förare.

Escapen är som Birgereinte så stor stor. På två vuxna med resväska, ryggsäck, ett flak vatten, lite andra dryckesvaror och en kylbox fick vi alltid ha något i baksätet, så med tre pers och "mycket" bagage så lär det inte var mycket plats över.

Kolla även med Kilroy, många yngre rapporterar att de fått bra priser på bil där.
20 maj 2014 22:52
Hittade något om att kilroy hade samarbete med Alamo för unga förare mellan 21-24 år, men verkade bara gälla upp till standardbilar. Ej fullsize-bilar och uppåt..
Skickade in förfrågning så får se vad dem svarar.
Skrev i alla fall att vi ville ha stor bil iom att vi ska åka runt mycket och har mycket packning.
Vad räknas annars som "standard"? Räcker det med en sån i så fall om det ej gäller på större bilar ? Tack för alla svar :D väldigt tacksam!!!!!
Av Birgere
20 maj 2014 23:33
Samma paketerbjudande som jag skrev om ovan finns ju även från tex LAX.
Och är ni 3 så hade jag valt minst standardklass och inte mellanklass.
Den vanliga regeln är att välja minst en storlek större än vad du som Svensk tror dig behöva.
21 maj 2014 22:15
Hyrde en bil av minsta storlek förra året i en veckas tid och var helt själv som körde den och jag var 21 år då jag hyrde den och fick betala nästan dubbelt så mycket med den unga förars extra kostnaden, så kom upp i nästan 3.000 på den veckan för hyran av bilen. Så ditt pris tycker jag låter rimligt ! Jag hyrde från Holidayautos och hämtade bilen i LA och lämnade tillbaka den där. På flygplatsen kommer dem lura in dej att bilen är för liten och att du behöver extra försäkring och sånt, men dem är betalda att säga detta trots att det inte är nödvändigt så bara stå på er och säg ni har allt ni behöver.
Dessutom vet jag inte om ni behöver GPS, men rekommenderar annars att åka till Best Buy och köpa den billigaste GPSen dem har, den kostar runt 350 kronor, vilket blir väldigt mycket billigare än om ni hyr en GPS per dag från hyrbilsfirman. Landar ni i LA finns närmsta Best Buy i Culver City som ligger längs med motorvägen 405, endast 10 min färd från flygplatsen. Bara köra in på motorväg 405 Norr och sedan kommer ni se Best Buy längs med vägen och kan då svänga av där :) Ett tips bara !