Hyra bil på Sardinien

Av Jica
13 apr. 2013 07:29
Visningar: 12936
Vi tänkte hyra bil ca 3 dagar på Sardinien. Någon som kan tipsa om ett pålitligt hyrbilsföretag? Vi kommer bo i Alghero.
Av Desires
13 apr. 2013 09:46
Holidayautos.se, brukar ha bra pris o har alltid funkat för oss. Vad gäller Alghero så är det viktigast att hyra bilen hemifrån. Vi var på Sardinien ett par veckor i juli och hade hyrt bil hemifrån den första veckan (till mycket bra pris). Den andra veckan skulle vi umgås m syster o svåger i Alghero och ville ha bil någon enstaka dag bara. Kollade på plats i Alghero och fick pris på från ca 1.000 SEK/dag, så det blev någon busstur istället den veckan (till Bosa).

Vill du kolla/jämföra priser på olika hyrbilsfirmor; http://www.hyrbilguiden.se/
såklart även denna http://resor.pricerunner.se/hyrbil
Av Jica
25 apr. 2013 21:28
Men jösses vilken hög depositionsavgift Holiday autostrada har. Över 2000 euro. Ni som hyrt bil av dem, hur funkar det då? Håller de pengarna länge eller släpper de dem när man lämnar igen bilen? 2000 euro är ju inget jag vanligtvis har på ett kort som jag använder utomlands:/
Av Desires
26 apr. 2013 16:47
Hej igen!
2.000 EUR låter inte normalt, så mycket har vi aldrig betalt i deposition! Vi brukar betala mellan 2-5.000 SEK i deposition, beroende på vilken bil, land etc man hyr bilen i. Depositionsavgiften betalas tillbaka när bilen lämnats tillbaka.

Jag hittade en bra sida där det står just om vad som gäller för företag som kräver deposition (för jag tror inte att alla biluthyrningsfirmor gör det). Här är den sajten: http://www.hyrabilguiden.com/hyra-bil-guide

Där står det t ex om Kreditnota/Deposition följande att läsa:
En sak som kan tänkas ganska givet är att biluthyraren vill vara säker på att denna faktiskt får tillbaka bilen. Därav görs i regel när man skall hyra en bil en så kallad ”kreditnota” på ens kreditkort. Detta fungerar på samma sätt som en deposition, och är alltså en garanti för bilen gentemot uthyraren. Denna täcker självrisken samt bensinkostnader (bilen ges alltid med full tank). Återkommer inte bilen kan då uthyraren dra den angivna summan pengar från kreditkortet. Kom ihåg att denna summa som finns på kortet (cirka 5 000-15 000 SEK) ej kan användas under tiden du hyr bilen, vilket innebär att du bör tänka på att kortet är rejält påfyllt om du exempelvis skall använda det till eventuella resekostnader. Denna kreditnota skall rivas omedelbart om bilen återlämnats i ursprungligt skick med full tank, så att inte uthyraren i efterhand kan dra pengar (exempelvis med hänvisning till eventuella skador på bilen, eller att den inte lämnats med full tank osv.). För att hyra bil krävs därav vanligtvis kreditkort så att en kreditnota kan göras.

Sardinien-tips om sevärdheter, restauranger, fina byar mm http://www.desires.se/#post36
26 apr. 2013 17:23
Citerat från jica:
Vi tänkte hyra bil ca 3 dagar på Sardinien. Någon som kan tipsa om ett pålitligt hyrbilsföretag? Vi kommer bo i Alghero.
Se om Sixt har kontor där, de är de absolut bästa vi hyrt av och är priset inte mycket högre än andras kommer jag alltid att välja dem. Bli medlem och registrera allt hemifrån så står bilen klar när ni kommer dit.

HolidayAutos och andra agenter hyr inte ut bilar utan förmedlar, man kan hamna hos vilken uthyrare som helst, bra som dålig, man får i.o.f.s. reda på det efter bokning så man kan kontakta dem och ändra om man inte är nöjd med den de tilldelar, priset blir väl antagligen högre om man byter.

HolidayAutos i sig har vi bra erfarenhet av, de ger bra info o.s.v. men går något snett så kan de inte göra mycket och vi har fått riktigt skräp genom dem också.
Min erfarenhet är att man får bättre service och bilar om man hyr direkt av uthyraren fast priset är ju alltid också en faktor när man väljer.
Av Jica
26 apr. 2013 18:03
Tack för svar. Ja visst låter det högt!! Kolla själv när ni trycker in Sardinien o tex den billigaste bilen typ Renault clio så står den galet höga summan som deposition:(
Ska kolla sixt också då
Av Desires
27 apr. 2013 10:27
Hallå igen!
Har du lyckats hitta någon hyrbil nu då? Ja jag har kollat och sett att det verkligen står så hög deposition som 2.000 EUR - de kanske skrivit fel, det borde vara 2 000 SEK!

Har du tittat på den sida som jag länkade ovan www.hyrbilguiden.se. Där står att de INTE har någon kreditkortsavgift, så kolla där också. De jämför ju många olika hyrbilsförmedlare.
Lycka till!
27 apr. 2013 12:43
Vi fick betala en fruktansvärt hög deposition i Dublin när vi hyrde via HolidayAutos (högre än bilens värde) så det är inte orimligt med €2000.
Av Jica
28 apr. 2013 07:41
Sixt hade bara från flygplatsen. Vi är ju redan inne i Alghero så helst ville vi hämta bilen där. Ska kolla med Avis här hemma om de kan kolla upp. Läste också någonstans att man inte behövde ta självriskeliminering då det oftast ingår på ens betalkort, dock inte alla banker. Nån som har koll? Känns onödigt att ta en tilläggsförsäkring om man inte behöver det.
Av Jeklund
18 maj 2013 11:21
Hej
Har precis kommit hem från Sardinien. Undvik LocAuto. Dom spärrar 15000 kr, försöker lura på dig alla försäkringar som finns och det tar otroligt lång tid att få ut och lämna tillbaka bilen.
Av Jica
18 maj 2013 11:31
Hm.. Undrar vilket man ska ta då. Provat att boks med Avis men det står fortfarande "on request" på bokningen:(. Detta trots olika val av bil. Suck.
Av Jeklund
18 maj 2013 11:38
Jag skulle boka med Hertz eller Euorocar.
3 juni 2013 21:19
Hej!
Vi var där 21-28 Maj i år. Var först lite tveksam till att hyra bil med tanke på att det går undan emellanåt i den Italienska trafiken, men det var tur att vi gjorde det. Vi valde Avis på Via Lido gatan i Alghero. Det var en fantastiskt trevlig tjej som jobbade där som var i Italienska mått mätt fantastiskt duktig på engelska. Vi hyrde en Renault Clio som faktiskt var större än jag trodde. Perfekt bil till en familj med två barn på tio och tretton. Vi betalade 82€ per dygn och jag har för mig att depositionen var 150€. Jag rekommenderar starkt alla som åker till Sardinien att hyra bil, det finns oändligt mycket att se och hur mycket fantastiska stränder som helst. Det var grymt smidigt att köra på ön men det var nog bra att vi hade GPS i bilen.
Avis är väl en av de större aktörerna i branchen och väldigt bra att ha att göra med även här hemma, använder alltid dem när tjänstebilen är på service. Skulle kunna tänka mig att de skulle hjälpa till hemifrån om det blev något strul. Rekommenderas varmt!
Hör av dig om du vill ha fler tips.

Mvh.
Anders
3 juni 2013 21:24
Skulle kanske läst hela tråden...

Hoppas ngn. annan har nytta av det iaf.
Jag bokade och hämtade samtidigt på Avis kontoret.
Kanske hade tur att det fanns en bil inne.
26 juni 2013 09:01
Vår familj reser mycket och när vi behöver boka hyrbil, väljer vi alltid budget.se. De har billiga priser och alltid super service. Jag rekommenderar starkt budget.se :-)

Bon Voyage!

Bästa hälsningar Morten
Av Jica
10 juli 2013 10:32
Hej! Det blev att vi hyrde bil genom Fritidsresor direkt. Funkade hur smidigt som helst och ingen deposition:)
Vädret var dock inte med oss den veckan i maj men fin ö och mycket god mat!
Av Desires
10 juli 2013 12:18
Hej!
Bra att det ordnade sig för er med hyrbilen, kul att höra! Synd att vädret inte var som förväntat i maj, då hade ni nog lite otur....Men det kanske blir fler ggr då, Sardinien är ju en jättefin och vacker ö!
Av Jica
10 juli 2013 12:26
Jo, de sa där att det var mycket kallare än normalt.
Nästa gång blir det nog 1 vecka på Sicilien eller i Kroatien:) September är planen.
Av Desires
10 juli 2013 16:25
September brukar vara en fin tid att vistas runt Medelhavet. Vi har varit i Kroatien flera ggr den tiden, även i Grekland. Det är lugnare, färre turister, varmare i vattnet och lagom varmt i luften, så det blir nog bra!
30 juli 2013 09:36
Kul att höra, att det ordnade sig med hyrbilen!

Hoppas du får en bra resa.

Jag har just återvänt från Italien där min familj och jag hade nöjet att en hyra bil från http://www.budget.se
Vi var tur att det även fanns en speciell sommar kampanj, där vi fick 20% rabatt på vår hyra bil! Super billig och alltid bra service.

God sommar till alla.

Bästa hälsningar Morten
2 juni 2017 15:18
Är det någon som har hyrt bil den senaste tiden I sardinien?
Något att tänka på gällande sjävrisker m.m?
Mvh Niklas