Hurghada- aldrig mer för mig

30 dec. 2015 20:32
Visningar: 42552
Hej!

Vill gärna dela med mig av min erfarenhet av Hurhgada, kom hem idag, 30/12-2015. Jag är kvinna en på 35 år som reste tillsammans med min 13- åriga son.

jag tänker ALDRIG mer åka tillbaka till Hurghada. De sista dagarna längtade jag till att få åka hem, ska förklara;

Jag har aldrig förr blivit så störd av försäljare på stranden, lurad på pengar, ropad efter, hälsad på, nästan inslängd i butiker trots nej, tutad på av alla taxi som åkte förbi samt blåst på fotografier.

Vi bodde på ett hotell, hotel Elysee, 1 v. Jag hade aldrig varit i Egypten förr och redan i taxin, mitt i natten, blev jag blåst på pengar. Taxi chaffören ville ha 400 eg pound, plus 100 pund för att öppna grinden. Trött efter resan förstod jag att jag blivit lurad men vågade faktiskt inte säga ifrån i en rullande taxi.

Upplevelser:
En man på stranden, Mohammed, som påstod sig arbeta för Hotellet, med olika
upplevelser, verkade förtroende ingivande och vi bokade in snorkling samt dykning.
På båten deltog en fotograf, som fotade och filmade under hela resan. Blåst som jag kanske var tänkte jag att han skulle använda bilderna för att göra reklam för sig. I slutet av resan kom han fram och ville ha 400 egp för film och bilder och här blev jag arg, men gick tillslut med på 300 egp. Bilderna levererandes till hotellet men alla skivor var tomma vid hemkomst.

Att gå på gatan
Det gick inte gå mer än 1 m utan att föräljare frågade vart vi kom ifrån, hälsade, gick efter, slutande inte skrika efter oss, försökte få in oss i affären och vissa blev arga för mina nej. I början var jag trevlig och sa nej på trevligt sätt, hälsade glatt men i slutet av resan blev jag bara arg.
Samtidigt tutade ALLA taxi som körde förbi och ville påkalla uppmärksamhet. Vi försökte byta sida av gatan, där den var mer tom, men då skrek de bara rakt över gatan. Ex:

Vi går förbi ett kafé och mannen utanför säger "Hi". Jag har vid detta lag tröttnat och tittar ned i marken och svarar inte. Han börjar gå efter, tittar med uppfodrade blick och säger med höjd röst "I say HI!". Jag tittar snabbt, svarar hallo och går vidare.

Det slutade med att jag slutade gå ut från hotellet, att gå ut blev bara en pina och jag blev bara arg. Trots att jag sagt nej till samma försäljare flera gånger om dagen i flera dagar, fortsatte de att tjata.

Vi tog tillslut med hotellets taxichafför när vi skulle titta efter skor för att minska alla rop och alla överpriser.

På stranden
Som hörde till hotellet, var upplevelsen detsamma. Jag ville sola och ta det lugnt, men blev avbruten ca 1 ggr i timmen av någon som ville att jag skulle titta i parfym affären, boka massage, göra någon upplevelse, gå till spa osv. Trots nej, varje dag, till samma person samt förklaringar att jag inte tycker om massage fortsatte försöken. Gick vi över strandområdet ropade bar personal, Hallo Sweden!.

Överpriser
Alla ville blåsa mig på pengar, spelar ingen roll vem. jag vet att det handlar om prutning men när personen lägger första priset högt över de svenska priserna, blir jag inte sugen på att pruta.
På apoteket kostade medicin 60 egp, taxi resor 90-120 egp, i affärer blev jag tillslut bara förbannad- special price only for you- 1750 egp för ett par fejk nike skor samt en fejk adidas dress. Jag handlade tillslut enbart i affärer med fixed prieces, tacka vet jag Senso Mall, där alla priser var fasta.

Jag berättade att jag skulle köpa te till min man, som var kvar i Sverige, vid kallprat med hotellets taxichafför under resan. Han stannade, bad oss vänta i bilen och kom tillbaka efter 5 min, med en stor påse te. Glad i hågen hade han köpt den för special price, only for me: 200 egp. Jag vågade inte säga ifrån eller ifrågasätta, när jag var själv med min son. Här kände jag mig blåst igen.

Det var ingen vila, lugna promenader eller kvalitets tid med min son. Hela resan gick ut på att säga nej, hälsa, titta ned i marken och inte låtsas se alla som skriker och ropar.

Jag är så glad att vara hemma.

Jag pratade med ett par, som verkade ha det lugnare, just för att de hade en man med sig.

Ville bara berätta för att varna, var försiktig, kolla priser noga innan ni åker, säg inte att ni är där för första gången (lärde jag mig 1 dagen), osv.
31 dec. 2015 11:17
Vilken tråkig upplevelse!
Tror tyvärr att många av dessa typiska charterorter för med sig den typen av jobbiga försäljare och människor som är ute efter att lura av en pengar.

Kan absolut tänka mig att det blir värre om man är ensam kvinna.
En kollega åkte ensam med sin 17-åriga dotter till Egypten för några år sedan och de fick ganska många "förslag" av den manliga serverings- och hotellpersonalen under sin vecka.
Själv kan man möjligen le åt sådant med det skulle beröra mig illa om min dotter blev utsatt.

Själv har jag bara gjort en sån resa ensam med min dotter. Vi åkte till Brasilien och hade en fantastisk resa. Folk var mycket vänliga mot oss var vi än kom och att vi reste bara vi, gjorde att vi lättare fick kontakt med människor. Har fortfarande Facebook-kontakt med en brasiliansk familj vi lärde känna.
Så sluta inte att resa ensam med din son bara pga detta.
Här kommer en länk till vår fantastiska resa:
http://4000mil.se/index.php/brasilien-och-en-knivsudd-argentina-20131023-20131103/
:-)
1 jan. 2016 22:50
Jag är verkligen inte förvånad över det du skriver. Jag har själv varit i Egypten och skulle aldrig vilka åka tillbaka dit igen, det är nog mitt värsta resmål hittills och jag älskar att resa och har varit i ca 30 länder. Folk var verkligen otrevliga, försökte lura en på pengar hela tiden och det värsta var nog hur respektlöst behandlad man blev som kvinna. Inte ens männen som jobbade på hotellet lämnade en ifred, och det av alla ställen borde väl ändå stället där man ska kunna slippa sånt. Nej usch säger jag bara.
1 jan. 2016 23:13
Ja det är synd att det är så på ett så vackert land och all den kultur man kan få uppleva. Jag hade nog tur när jag var i Egypten, två ggr i Kairo och en gång i Hurghada. Jag åkte med en kompis (man) så alla trodde kanske vi var ett par och dessutom så blev vi kompis med en som jobbade på vårt hotell med vattensporter. Han tog med oss på trevliga restauranger och vi hade då aldrig sådan problem. Men fast jag hade en man med mig så tyckte vi båda att läget var jobbigt där innan vi gick ut med vår egyptiska kompis sen.
I Kairo hade vi dessutom fördelen att få låna en stor lägenhet gratis och bodde mitt i Nilen på en av öarna och dessutom så fick vi "låna" ägarens systerson som privatchaufför. Kairo hade så mycket att uppleva och se så det var toppen.
Men om ni kan och läget förbättras i Egypten så kan jag verkligen rekommendera Kairo.
Men som sagt att åka som ensam kvinna dit, det skulle jag nog aldrig göra, då åker jag heller ensam till Goa i Indien. :)

Mvh
Av Gevalia
2 jan. 2016 08:44
Jag åkte ensam till Sharm el Sheik för några år sen. Hade inga som helst problem med männen. Inte vet jag om det berodde på att jag är medelålders, men jag fann att alla visade mig respekt. Att det tutas varje gång en taxibil åker förbi är ju för att de vill ha kunder.
På hotellet var personalen hjälpsamma men absolut inte påträngande.

Nr jag något år tidigare var på samma ställe med min man, var det flera som var påträngande, framförallt i Kairo. Försäljarna var dryga och närgångna.
Av Marulk
2 jan. 2016 15:27
Verkligen tråkigt att du upplevt det så. Under våra över tiotalet resor har vi aldrig upplevt ngt liknande.
Våra resor är främst för det fantastiska klarblå röda havet men även för den fantastiska historien o kulturen. Visst kan försäljare vid de främsta turistställen vara lite väl idoga men detta är deras levebröd. Turismen i Egypten har sjunkit alldeles för stort vilket är en katastrof för de som lever av denna näring.
Av Sarass
14 maj 2016 20:14
Jag och min mamma hade också stora problem i Tunisien med att vi blev störda konstant (jag var 18 eller 19 och vi är båda blonda om det påverkar). VI upplevde att det var mycket värre för oss än för de kvinnor som hade en man i sällskapet. VI blev inte lurade på pengar men det skulle både säljas saker och "raggas" som vi upplevde det. Aldrig mer charter i nordafrika... Sen har ju jag hoppat av chartertåget ganska mycket ändå, så ingen större förlust kanske.
Av Yvve68
15 maj 2016 14:31
Hej!
Jag har varit i Egypten 4 ggr totalt, varav 2 gånger i Hurghada. Första resan (2004) åkte jag tillsammans med min då 13-årige son. Granne med oss bodde två tjejer i 19-årsåldern som redan efter en dag frågade om de fick gå tillsammans med oss när vi skulle ut och kika i affärerna. De klarade inte av att gå själva då alla var på dem på olika sätt. På något sätt behandlade de oss med en något större respekt när jag låtsades att jag var allas mamma. Men jag kan inte på något sätt känna att det kändes bra att gå utanför hotellområdet. Var glad att vi hade all inclusive så att allt fanns så pass nära. Däremot gillade jag sanden och badet så pass mycket att jag åkte 3 vändor till. Har då haft min sambo med mig förutom barnen och en gång hade jag även min äldre pappa med mig och har då blivit behandlad på ett respektfullt sätt. Vi valde också dessa gånger att bara ta en "shoppingdag" då vi orkade shoppa, allt för att slippa att varje dag få krångla med prutande och irritation. Tacka vet jag Asien, där man också prutar men där man för det mesta möter kunden med vördnad.
18 jan. 2017 19:24
Jag har varit i Egypten 20+ gånger och sett snart varenda sevärd stad i landet. Jag åker runt mycket ensam, enda sedan jag var 18 har jag åkt mycket själv i Egypten. Jag måste klargöra en del saker som jag har lärt mig med tiden:

Personalen som jobbar på stränderna/poolerna för att sälja dykning, snorkling o.s.v. tillhör inte hotellet men tillhör ett företag som hotellet har hyrt in. De är således pålitliga och anledningen till varför de är på turister är för att de inte får lön, de får endast provision för varje aktivitet de har sålt och för att turister inte ska köpa aktiviteter ute på stan och bli lurade. Det är mycket säkrare att köpa via personerna som går runt på hotellen då de är där varje dag och du kan således garantera att din aktivitet blir av. När det gäller fotograferingen så får jag alltid mina CD-skivor levererade till hotellet och mina bilder finns alltid med, det måste tyvärr ha blivit något fel på din CD-skiva och du borde ha sagt till personen du köpte resan av så de kan ordna en ny CD-skiva. Alternativt hade du kunnat få bilderna överförda till din mobil. Vill du inte ha bilder (och behöver såldes inte köpa) måste man säga till i förväg så fotografen inte tar sin tid och fotograferar dig de 10-15 minuter som du dyker. Detta framgår i informationen man får innan det är dags att dyka.

Att ta överpris från turister är ett välkänt fenomen världen över... New York, LA, Egypten, Tunisien Turkiet,, Dubai och så vidare. Safarin du betalar flera hundra för i Dubai kostar knappt 100 kronor för invånarna. Parkbiljetterna i LA/Orlando kostar en tredjedel för invånarna. När det kommer till taxichaufförer så blinkar/tutar/ropar dem för att visa att de är lediga och kan köra dig, detta gäller inte bara i turiststäderna utan även i övriga städer i Egypten och underlättar då de inte har en lampa som indikerar om taxin är ledig eller inte. Prutandet gäller också i alla städer i Egypten och inte bara turiststäder då de har mycket av de kinesiska/amerikanska kulturerna.

De flesta som bor och jobbar i turiststäderna lever endast på provision, lönerna i Egypten är riktigt låga eller nästintill obefintliga på sådana ställen och det är fullt förståeligt att de kämpar för sitt levebröd, hellre det än att tigga på gatan. De är fullt kapabla att jobba och de ska ha respekt för att de försöker istället för att ge upp. I 90% av fallen kommer försäljarna från väldigt fattiga familjer som är bosatta i byarna runtom i Egypten och de har tagit sig till turiststäderna för att det finns mycket pengar att tjäna, på så sätt kan de ta hand om sig själva och familjerna ute på landsbygden.

Utöver detta så är egyptier väldigt pratglada som i USA och hälsar på varandra på gatan, och när någon säger hej är det respektlöst att inte hälsa tillbaka, det är allmänt hyfs och uppvisar respekt att besvara en hälsning. Det kostar dig varken pengar eller tid att vara trevlig och säga hej till en förbipasserande. När någon ber dig att ta en titt i affären, säg bara nej tack och gå vidare, de kommer inte att dra i dig. Detta kan jämföras med Grand Bazaar i Turkiet, Chinatown i NYC, i princip alla gator i Italien osv. Försäljare kommer alltid vara benägna att locka in kunder och öka sin försäljning var du än befinner dig i världen, det är bara att tacka nej och gå vidare om man inte är intresserad.
Av Marulk
23 feb. 2017 06:37
Så väl och utförligt formulerat. @Newyorkchic, sammanfattas med ett leende kommer man längre
Blir nog snart en tur igen till det klarblå Röda havet o det gyllene landet. Jobbiga försäljare i basaren eller totalt oengagerade på NK ? ...svårt val?
Citerat från Newyorkchic:
Jag har varit i Egypten 20+ gånger och sett snart varenda sevärd stad i landet. Jag åker runt mycket ensam, enda sedan jag var 18 har jag åkt mycket själv i Egypten. Jag måste klargöra en del saker som jag har lärt mig med tiden:

Personalen som jobbar på stränderna/poolerna för att sälja dykning, snorkling o.s.v. tillhör inte hotellet men tillhör ett företag som hotellet har hyrt in. De är således pålitliga och anledningen till varför de är på turister är för att de inte får lön, de får endast provision för varje aktivitet de har sålt och för att turister inte ska köpa aktiviteter ute på stan och bli lurade. Det är mycket säkrare att köpa via personerna som går runt på hotellen då de är där varje dag och du kan således garantera att din aktivitet blir av. När det gäller fotograferingen så får jag alltid mina CD-skivor levererade till hotellet och mina bilder finns alltid med, det måste tyvärr ha blivit något fel på din CD-skiva och du borde ha sagt till personen du köpte resan av så de kan ordna en ny CD-skiva. Alternativt hade du kunnat få bilderna överförda till din mobil. Vill du inte ha bilder (och behöver såldes inte köpa) måste man säga till i förväg så fotografen inte tar sin tid och fotograferar dig de 10-15 minuter som du dyker. Detta framgår i informationen man får innan det är dags att dyka.

Att ta överpris från turister är ett välkänt fenomen världen över... New York, LA, Egypten, Tunisien Turkiet,, Dubai och så vidare. Safarin du betalar flera hundra för i Dubai kostar knappt 100 kronor för invånarna. Parkbiljetterna i LA/Orlando kostar en tredjedel för invånarna. När det kommer till taxichaufförer så blinkar/tutar/ropar dem för att visa att de är lediga och kan köra dig, detta gäller inte bara i turiststäderna utan även i övriga städer i Egypten och underlättar då de inte har en lampa som indikerar om taxin är ledig eller inte. Prutandet gäller också i alla städer i Egypten och inte bara turiststäder då de har mycket av de kinesiska/amerikanska kulturerna.

De flesta som bor och jobbar i turiststäderna lever endast på provision, lönerna i Egypten är riktigt låga eller nästintill obefintliga på sådana ställen och det är fullt förståeligt att de kämpar för sitt levebröd, hellre det än att tigga på gatan. De är fullt kapabla att jobba och de ska ha respekt för att de försöker istället för att ge upp. I 90% av fallen kommer försäljarna från väldigt fattiga familjer som är bosatta i byarna runtom i Egypten och de har tagit sig till turiststäderna för att det finns mycket pengar att tjäna, på så sätt kan de ta hand om sig själva och familjerna ute på landsbygden.

Utöver detta så är egyptier väldigt pratglada som i USA och hälsar på varandra på gatan, och när någon säger hej är det respektlöst att inte hälsa tillbaka, det är allmänt hyfs och uppvisar respekt att besvara en hälsning. Det kostar dig varken pengar eller tid att vara trevlig och säga hej till en förbipasserande. När någon ber dig att ta en titt i affären, säg bara nej tack och gå vidare, de kommer inte att dra i dig. Detta kan jämföras med Grand Bazaar i Turkiet, Chinatown i NYC, i princip alla gator i Italien osv. Försäljare kommer alltid vara benägna att locka in kunder och öka sin försäljning var du än befinner dig i världen, det är bara att tacka nej och gå vidare om man inte är intresserad.
31 maj 2017 10:10 (redigerad)
Låter precis som i vissa ställen i Marocko.

Att åka till fattiga länder (åtminstone med enorma klass skillnader) är lite speciellt, då måste man nog tyvärr i många fall acceptera (eller vara beredd på) släptåg med ibland påträngande försäljare och en annan jargong samt beteende jämfört med om man åker till tex Spanien, Portugal, Turkiet, Italien och Grekland.

Slutsats: Att åka till fattiga länder för sol och bad passar inte alla, är man känslig mot tex påträngande försäljare bör man hålla sig borta. Däremot så blir det ju ofta billigare vilket är trevligt.
4 okt. 2017 09:38
Allt kan hända i detta land.Rest runt själv i 20års tid.Här får man hålla i hatten plånboken och Sej själv.
Numera bor jag här stora delar av året.
25 okt. 2017 17:26
Hej..
Vi ska åka till makadi bay i början av december. Hur är vädret där då?
Nån som vart där samma tid?