Hur mycket fickpengar?

Av Nagyala
23 juli 2007 19:48
Visningar: 25139
Hur mycket skall man ha med sig i fickpengar på en två veckors semester? Vi kommer nog äta ute varje kväll men kanske inte lägga pengar på lunch varje dag, sen kostar ju sol stolar, air kondition...Men hur dyrt är det igentligen att leva i grekland?
Av Mika67
3 aug. 2007 08:40
Hej!

Grekland har ju sedan övergången till euro blivit mycket dyrare. Du kan nästan räkna med Sverigepriser på det mesta. Jag tyckte väl att gå ut och äta var billigare än hemma. Middag för två vuxna och två tonårsbarn gick på ca 400 - 500 kr. Då drack vi vin eller öl till maten och barnen läsk (som i stort sett kostar samma som öl). Dagligvaror är dyrare än hemma ex 1 l mjölk 1,5 euro, juice 1,60 euro, färdigslicad ost ca 3 euro, 50 cl Mythosöl ca 1 euro, 6-pack 1,5 l vatten ca 2 - 2,30 euro

Ett tips är att ha med dig hygienartiklar så du klarar hela resa för det är jättedyrt i Grekland.

Solstolar kostar ca 5 euro. Ibland kan det vara så att om du sedan lunchar på det ställe du hyrt solstolen, drar de av solstolsavgiften på notan.

Ha' en trevlig semester.
Av Thorgu
3 aug. 2007 14:43
Hej Nagyala!
Jag brukar räkna med att du behöver fickpengar till samma summa som biljetten kostar. Biljettpriset kan spegla kostnadsläget i det land du åker till. Sedan beror det på vad du tänker göra på fritiden t.ex många krogbesök, inköp av souvernirer etc. Mitt råd avser ett lugnt semester-
firande ungefär som du lever dagligen hemma.
Hälsningar Thorbjörn
5 aug. 2007 13:17
Hej!

Jag tycker att det beror mycket på vart i Grekland du ska åka. Hur exploaterat det är... Jag var två veckor på Samos och då gjorde jag åt ca 2000 kronor, då åt vi ute alla kvällar utom två, vi hyrde solstolar nästan varje dag, och vi hyrde bil i två dagar. Men när jag var på Rhodos gjorde jag åt ca 4000 på en vecka, så där är det ju betydligt dyrare. Alltså har det mycket att göra med vart du kommer. Men jag kan nog hålla med om att genomsnittet är ungefär som i Sverige, men det är billigare att äta ute nästan överallt tycker jag.

Man brukar ju kunna läsa om priser o annat på chaterarrangörernas hemsidor... Prova på just ditt resmål där. De flesta resmål har en resmålsguide.

Hoppas du får en rikitigt bra semester.

Mvh
Sandra
20 juni 2018 05:24
Jag tycker ni överdriver priserna på att leva i Grekland , var på Rhodos härom året och åt ute nästan varje dag , shoppade och allt möjligt . Äta på små pizzaställen tex. Är halva priset mot restauranger i city . Det går lätt att leva för hälften av priset hemma . Om du vill växla pengar så gör det på Forex , spara kvittot så växlar du tillbaka sedlar när du kommer hem . Bo på lägenhetshotell och inte på lyxhotell . Då äter och handlar du ännu billigare . I värmen åt jag inte lika mycket som hemma , klarade mig länge på yoghurt och frukt från Minimarket och lokala fruktstånd .
Bank automater finns överallt och nästan alla tar Visakort !
20 juni 2018 11:34
På tal om Forex så säger deras index att Grekland ligger på 80 (mot Sverige på 100) kostar det 100:- hemma kostar det alltså 80:_ där (i mycket stora drag. Att rekommendera Forex för växling hade jag inte gjort, alla växlar in sedlar, måste du växla så gör det där det är billigast men bäst är att ta ut i automat på plats.

Att ange fickpengar är klart omöjligt, beror helt på hur du lever men räkna att det kostar som hemma så har du en marginal på 20%.
Av Chris52
20 juni 2018 14:54
Ref till Niclas64

20 juni 2018 05:24
Jag tycker ni överdriver priserna på att leva i Grekland , var p

Hej,
Det är över 10 år mellan diskussionerna så klart har priserna kan ha ändrats.
20 juni 2018 17:44
Ja jisses, man gick på det igen, meningslös bump av en 11 år gammal tråd :( Hur lyckas folk leta upp och dessutom svara på stenålderstrådar.....
20 juni 2018 23:00
Haha! Ofattbart! Det står ju dessutom i rött här ovan. På dessa 11 år har Grekland genomgått världens ekonomiska kris med fallande löner och priser. Den ursprungliga frågeställaren har inte varit inloggad på ett decennium.