Hur gör man på ett turistresemål..?

26 sep. 2007 17:23
Visningar: 550
Jag har de senaste gångerna jag vart ute och rest bara rest på "egenfixade" resor, alltså inte chrter och charter resemål...

Ska nu åka på en veckas charter till Teneriffa. Om vill ut och titta på sevärdheter eller liknande så borde det ju bli väldigt mycket dyrare att boka från solresors hotell än att själv boka direkt.. MEN på sådanahär "charterställen" finns det oberoende turistbyråer..?
Kanske låter lite som en knäpp fråga, men hur gör man om man vill fixa sina egna utflykter..?

Övriga bra att veta kommentarer om Teneriffa är också välkomna! =)
Av Jojes
26 sep. 2007 18:08
Hej!
Det är bara att köpa en utflykt av någon som säljer utflykter på stället. De brukar inte vara svåra att hitta. Sist när vi var på Zakynthos så köpte vi en 3 timmars båtresa för att titta på sköldpaddor. Vi betalade 150 kr/pers. De som åkte med på Apollos sköldpaddsresa betalade 300 kr/pers. Alltså det dubbla priset. Man ska alltså boka egna utflykter. Visserligen var det ingen svensk guide. Men det var inga problem att förstå greken när han ropade: "Caretta Caretta. Då låg det en sköldpadda och guppade i vattnet.
Ha det skönt på Teneriffa/ Jessica.
Av Energi
2 okt. 2007 13:28
Oftast finns det lokala arrangörer med precis samma innehåll men 50- 60% billigare. Åkte till Luxor från Hurrgadha 1 gång och då satt vings loga på bussen, så den skulle nog ving använda någon annan dag.
Av Andree
2 okt. 2007 23:15
När jag var på Teneriffa använde jag mig av de lokala bussarna. Fråga personalen i receptionen på hotellet så hjälper de sig säkert.
GP har gratis reseguider att ladda ner. Där kan du få bra tips
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=149
Av Heidi
3 okt. 2007 02:05
Hej, har rest endel charter men oftast inte valt deras programturer på resmålen! Oftast mkt billigare att ordna på plats själv.

Mvh Heidi
8 okt. 2007 10:12
Håller med övriga fixa utflykten själv det brukar finnas ett ganska brett utbud på de flesta resmål, men ibland kan det vara så att det bolag man reser med har bra pris på en del utflykter och då kan det ju vara bekvämt att boka med dom, men i de flesta fall så är det faktiskt så att ska man ha "skandinavisk" guide på utflykten så kostar utflykten dubbelt så mycket och jag minns en gång i egypten när vi fick en "skandinavisk" guide som pratade riktig "grötdanska" då hade jag nog föredragit att guiden pratat engelska.