Hotell på Koh Lipe

Av Ffridak
18 nov. 2016 23:38
Visningar: 526
Hej! Jag och min sambo har nu bokat resa till Thailand. Vi kommer först starta två veckor i Phuket för att sen ta oss vidare till koh lipe - langkawi - kuala lumpur för att sen åka hem igen. Vi har tidigare varit i Phuket så vet vad jag har att vänta mig där. Resterande resmål är däremot helt nytt för oss.

Vad jag förstår är det färja som gäller för att ta sig från Phuket till koh lipe. Men såg även att det går speedboats. Vad är smidigast och vad rekommenderas? Vi har tänkt åka till koh lipe 2 januari för att stanna där runt 8 nätter. Dock verkar det vara svårt att hitta hotell vid denna period (2/1-10/1) vilket kanske inte är helt oväntat med tanke på högtider osv.
Är det någon som har något tips på boende på koh lipe som kan vara ledigt vid denna period? Vi kanske tänker oss runt 500-700kr/natten cirka.
Tacksam för tips både vad gäller boende och färdmedel etc. :)
Av Monki66
20 nov. 2016 21:23
Hej,

Från Phuket till Lipe är det som du säger både färja och speedboat. Färjan tar väldigt lång tid, minst 8 tim. Speedboat går fortare men är inte alltid bekvämare, speciellet om det är hög sjö och vågor, och att gå på toaletten på en speedboat är inget att rekommendera.
Speedboaten gör stopp precis som färjan på öarna efter vägen och jag tror mig minnas att man byter båt på Lanta.

Vill man inte ha en tuff resdag så finns ju möjligheten att stanna ett par nätter på någon ö, finns många trevliga öar efter vägen.

Ang boende på Lipe så finns det mycket att välja mellan. Vi har själva varit där de fyra senaste åren och då bott på Varin Beach resort på Pattaya beach. Billigt och bra. 2300-3000 thb beroende på vad ni vill ha.
Tyvärr tycker vi att resorten blivit sämre efter ombyggnationen, opersonligt och stort. Det är väldigt mycket kineser som bor där, speciellt över helgerna, men har man inte problem med att det är fullspäckat på frukosten då så är det ett bra boende, nära till allt.

I mitten på Januari återvänder vi återigen till LIpe i 1 vecka och har bokat på z-touch som ligger på samma strand. Vi har besökt resorten men aldrig bott där, så vi hoppas vi kommer att trivas.
Vi ville egentligen på på Wapi resort på Sunrise beach, men tyvärr hade de inte rum åt oss för alla nätter, då vi var sent ute med bokningen. Men kolla in deras hemsida, en jättefin resort med underbar personal. (familjen har Lipe Travelshop)

Var man bor på Lipe spelar inte så stor roll eftersom ön är så liten. Man förflyttar sig lätt runt till alla stränderna.
Kolla in tripadvisor och alla bokningssidor och kolla även med hotellen själva, boende finns :D

Hoppas ni får en härlig tripp!!

Hälsningar
Monica