Hawaii i Juli 2013

22 juli 2012 08:30
Visningar: 1319
Har lite funderingar över att åka till Hawaii. Är två veckor för kort tid? Tänker på tidsskillnad och resans längd. Har inte skaffat någon information ännu, men jag förmodar att ett stopp någonstans vore bra - Kalifornien?

Vi är en familj på 4 med ungdomar 19 och 16 år. Ev åker ett par familjer till med.
Tidpunkten blir troligen v 30-31 ev några dagar till (innebär slutet på juli - början på augusti. Temp och luffuktighet då?

Någon som har tips och erfarenheter från liknande resa?

Hälsningar

Anneli
Av Hawaii
22 juli 2012 09:25
2 veckor är inte för kort tid, även om lite längre ju hade varit bra. Har själv gjort många Hawaii-Sverige resor på totalt 9-10 dagar (men rekommenderar inte det).

Tids-skillnaden på sommaren är 12 timmar (9 timmar Sverige-Kalifornien). Ett stopp i Kalifornien innebär bara att du slösar bort dyrbar tid som du kunde ha haft i Hawaii. Och 12 timmar är inte så svårt faktiskt. Normalt 2 natt-flygningar mellan Hawaii och Skandinavien. Ett par timmars sömn på varje flygning och sedan kan man hålla sig uppe tills 21-22 tiden vid ankomst Sverige och sova tills 5 tiden nästa morgon. Man kan klara det här utan jet-lag. Har själv gjort det många gånger. Resan Skandinavien-Hawaii är lite knepigare. Du har en 36 timmars dag, och sista etappen (typiskt Kalifornien-Hawaii, c:a 5 timmar) blir kämpig. Men då är det bara att ta en tupplur, och eftersom det är en kvällsankomst till Hawaii passar det bra att lägga sig med en gång. Fram emot 17 tiden den första hela dagen i Hawaii är det nästan omöjligt att INTE känna sig lite mosig. Ta en promenad eller simma t..ex. Andra dagen är det lättare.

Temperatur i juli/aug ligger runt +30C på e.m. med relativt hög luftfuktighet. Dock inte så olidlig som i Florida. Passadvindarna i Hawaii svalkar ganska bra.
22 juli 2012 18:49
Tack för svar!

Vad kan man tänka sig att resa och boende går på för 14 dagar/person och hur är kostnadsläget? Verkar som du har god koll på Hawaii :)
Av Hawaii
22 juli 2012 20:57
Jag har inte kollat flygpriser men misstänker att en retur-resa, per person, från Skandinavien till Hawaii nästa sommar nog ligger på minst US$1,500. Vet inte vad kursen är just nu - har du nog bättre koll på!

Hotell – skapligt hotell MINST US$100 per rum och natt. Bättre hotell blir minst $200/natt och uppåt.

Mat-utgifter kan ju variera enormt. Absolut minimum är nog $40 per dag och person och vill ni ha trevliga måltids-upplevelser så räkna med upp till det dubbla.

Hyrbil – man kan klara sig utan bil i Waikiki Beach, även om det kan vara trevligt att hyra bil en dag och köra runt ön. På de andra öarna måste man i princip ha bil. Troligen minimum $250-300 per vecka.

På 2 veckor kan ni lätt hinna med 2 öar, vilket jag skulle rekommendera.

Jag undrar om det finns (individuella) paket-priser – d.v.s. så att man kan köpa flyg-biljett och hotell samtidigt? Kanske kolla med en resbyrå?