Hawaii feb-mar 2020, par

18 juli 2019 14:03
Visningar: 229
Hejsan!

Vi är ett par som har tankar på att resa till Hawaii i februari-mars 2020 (ca. 13 dagar till förfogande).

Nu är jag ute efter tips på resrutter.
Flyg från Stockholm och vart, flyg från USA till Hawaiiansk ö? Vad rekommenderas?

Hur mycket skall man budgetera per person för hela resan (flyg, boende, mat, transporter på plats osv..) Vi tänker att vi antingen skulle kunna bo via airbnb eller apartment hotels eller hotell. Vi siktar också in oss på att utforska och besöka Pearl Harbour. Pris i nuläget för hyrbil? Vi tänker också att man mest äter ute.

Hur många öar ska man besöka inom spannet av 13 dagar?

Hoppas någon har några svar på mina frågor och tips som vi behöver tänka på :)
18 juli 2019 16:03 (redigerad)
Jag ser att Finnair har kanonpris just nu, ca 7500 sek, 2 korta stopp, HEL + LAX, ca 22 timmars restid. Till Honolulu....
Av Hawaii
18 juli 2019 19:08
Med totalt 13 dagar blir det nog lagom med 2 öar, och vilka av de fyra största öarna (Kauai, Oahu, Maui och Hawai'i/Big Island) du väljer kan ju bara du bestämma efter att ha gjort lite research. SAS har direktflyg ARN-LAX - det enda nonstop flyget från Stockholm till Kalifornien. Från LAX finns det flyg till samtliga fyra öar; LIH (Lihue, Kauai), HNL (Honolulu, Oahu), OGG (Kahului, Maui) och KOA (Kona, Big Island) och ITO (Hilo, Big Island). Personligen tror jag ni får mest ut av resan att ta Kauai + Big Island, men som sagt mycket personligt.
AirBnb blir ganska säkert det billigaste. Hotell kan bli dyrt. Ingen aning vad hyrbil kan kosta, det kan variera enormt beroende på tidpunkt och vilken ö så det blir nog bäst att boka flygresan och sedan undersöka "detaljer" som boende och hyrbil. Rent allmänt blir det nog bara du som kan komma fram till en rimlig budget - ingen annan som vet vilka krav ni som par har på boende, mat och annat.
18 juli 2019 20:45
Vill man besöka PEARL HARBOUR, så kan det vara lämpligt att välja ön OAHU där Honolulu och Waikiki finns, dessutom.
Av M4sta86
19 juli 2019 08:20
Hakar på denna tråden då jag kikar på liknande resa i mars 2020. Ca 2,5-3v.. Mest ute efter stränder, god mat, utflykter med fin natur och äventyr.
Av Marika
22 jan. 2020 17:17
Hej! Hur har er planering gått? Funderar på Hawaii i sommar men vet inte ens vart man ska börja i reseplanerandet så blir jättetacksam om ni ville skicka hur ni planerat och gärna tips om boende, utflykter mm.

Önskar er en underbar resa!

MVH/Marika Simo´
28 jan. 2020 09:41
Hej Marika!
Jag letar ofta alternativa resvägar till Hawaii, för att alltid åka via LA etc är trist.
Man kan åka "billigt" via Asien till Honolulu med Air Asia och flygbyte i Osaka.
Kuala Lumpur och Bangkok tex, med tanke på att ni kan besöka "sommarstugan" samtidigt...//Arne
Av Marika
28 jan. 2020 11:48
Tack Arne! Värt att kolla upp även om det vore kul att besöka även LA där vi aldrig varit.
29 jan. 2020 10:46
Ja då ska ni ta fantastiska LA, Asien kan ni ju...