Har blivit skrämd från min omgivning...

Av Sisso
6 apr. 2008 21:09
Visningar: 3978
Hej!
Har en Thailandresa bokad, men min omgivning har börjat skrämma mig för detta resmål:
*Farliga myggor som kan orsaka förlamning
*Maneter
*Farliga kryp i sanden
*Trafiken som orsakar många dödsfall bland turister
*Ormar och spindlar
* Magsjuka - spysjuka
Listan kan göras lång (enlig mina bekanta).

Behöver jag vara orolig för att åka till Thailand? Jag har verkligen drömt om denna resa under lång tid.
Av Tretjak
6 apr. 2008 21:21
Du kan slappna av. Ta det lugnt i trafiken bara: Undvik mc, mctaxi och tuktuk när du förflyttar dig.
Använd tunna långbyxor på kvällen så klarar du myggen.
Relax and have fun!
Av Harri
6 apr. 2008 21:24
Jag har varit där flera gånger med sonen utan problem. Jag tror att det är mer avundsjukan än egentliga problem som skapar oro hos din omgivning. Sunt förnuft och vaccinationer beroende på vart du ska och du kommer att greja livhanken utan problem. Ha en bra resa.
6 apr. 2008 21:25
Kan bara säge en sak, tråkigt att din omgivning skrämmer upp dig. Helt vanlig försiktighet så är allt bra

Ha en trevlig och nöjessam resa
7 apr. 2008 11:30
Nej var bara lugn. Myggorna kan man avhjälpa med tunna långbyxor och myggmedel. Dom sätter ofta ut myggspiraler under borden på restaurangerna.
Maneter finns naturligtvis men om du absolut vill undvika dom, bada när det blir ebb d.v.s. när vattnet går utåt eller bada i poolen
Kryp i sanden är oftast sandloppor. Dom biter och det kan klia men ta med dig hydrokortison (köps receptfritt på apoteket )så avhjälper du kliandet
Trafiken är som den är. Hyr inte själv bil, moppe eller motorcykel. Ska du någonstans ta taxi eller tuk-tuk
Ormar och spindlar. Ormarna är nog räddare för dig än du är för dom men om du vill undvika så gå inte i högt gräs använd gångar och titta nedåt. Dom som ligger och sover i träden på dagen ser du inte i alla fall. Spindlar gör spindelnät oftast högt upp
Magsjuka - drick inte eller borsta tänderna i kranvatten. Köp glass med papper på och undvik mat på marknader eller i små stånd. Gå på restauranger som det äter många på då har dom omsättning på råvarorna.Drick mycket vatten, regel 1 liter per 10 grader per dag. Dom fösta dagarna innan kroppen vant sig vid så mycket vatten så sväller du lite i magen och kissar väldigt ofta. Sen stabiliserar det sig.
NJUT AV THAILAND och dess underbara befolkning, mat och klimat.
Ha en trevlig resa till ett underbart land
Av Sierra
7 apr. 2008 12:21
Inga problem. Sunt förnuft!
Trevlig resa!
Av Veiken
7 apr. 2008 13:31
Jag undrar bara vad man i andra länder skräms med när någon har bokat en resa till Sverige?!
Vi måste våga leva!
Av Crista
7 apr. 2008 14:10
Citerat från veiken:
Jag undrar bara vad man i andra länder skräms med när någon har bokat en resa till Sverige?!
Vi måste våga leva!
Isbjörnar på gatorna har man ju hört talas om :-)
8 apr. 2008 10:45
Vilka kompisar du har!!! Visst är det farligt att resa, men det är också farligt att leva här hemma. Olyckar kan man alltid råka ut för och då gäller det att ha sunt förnuft. Jag har varit i Thailand 7 gånger och har aldrig råkat ut för något, förrutom lite magsjuka. Ormar har jag sluppit att se, fastän jag gick i djungeln i tygskor. Här hemma går jag i stövlar i skogen på sommaren för att jag är så ormrädd.
Så boka och res!
Hälsn.
Brigitta
8 apr. 2008 16:48
Att leva ar farligt, att resa kan vara farligt beroende pa vad man gor och utsatter sig for.
Om man ska oroa sig for allt som kan handa sa ar det battre att stanna hemma.

Sjalv sa hamnade jag mitt i valdsamma demostrationer i Nepal for nagra dagar sedan, nagot som kanske inte ar det basta, men tar personligen problemen nar de dyker upp och forsoker undvika sadana jag inte vill vara med om.

Mvh Daniel
8 apr. 2008 20:18
Alla känner väl till svenska avundsjukan, res och passa på att ta livet till vara. Vem har sagt att sverige är det enda trygga landet?
Ha en bra resa!
Gunilla och Claes
9 apr. 2008 09:29
Alla är vi ju olika. Själv tog jag min då tiomånaders dotter och luffade runt i Thailand i två månader utan att ens tänka tanken att det skulle vara "farligt" på något sätt. Det hände ingenting mer än att vi var magsjuka båda två vilket vi fick hjälp med av en högst kompetent läkare, hon t o m ringde flera ggr till vårt hotellrum för att kolla så att min dotter var OK.

När min syster några år senare hade sin dotter i samma ålder skulle hon under stor vånda åka på en enveckas charter till Mallorca och förbokade allt som fanns att förboka för bebisar + släpade med sig ett reseapotek som skulle fått vem som helst att häpna. Men hon var också nöjd med sin resa efteråt.

Naturligtvis kan man bli sjuk borta likväl som hemma men de har mycket kompetenta läkare i de flesta länder. De har ju inte fri utbildning som vi har utan det är bara mycket välbeställda som har rå att studera till läkare och det gör de ofta i USA eller Singapore etc. LIte vanliga lokala huskurer är också helt OK. MIn dotter hade fått troligen ett myrbettt på handleden då när hon var bebis vilket svullnade upp kraftigt. En tjej på marknaden i Patong bad oss komma tillbaka kvällen efter så skulle hennes mamma fixa det hela. Lite skeptiska gick vi tillbaka kvällen efter och fick möte en liten krum tandlös kvinna, hon tuggade någon växtgröt i munnen som hon lade på vår dotters handled och lindade om med lite (ren) gasbinda. Morgonen efter fanns det inte ett spår efter svullnaden :-)

Gå på din magkänsla, man skall inte tvinga sig att göra saker som bär en emot men andras nervositet skall inte begränsa en.
9 apr. 2008 10:07
Det här är lite synd! Det är klart att alltd det dom skrämmer dig för finns i Thailand. Faroror finns egentligen överallt.

Var i Thailand i januari. Det enda som hände va magsjuka. Gå till läkaren direkt så får du tabletter så är det över snappt som sjutton. Sandloppor finns men själv blev jag inte drabbad av dom i Thailand men sommaren 07 var vi i Kroatien och då blev jag drabbad av sandloppor. Myggen är också lite jobbiga. Gå på apoteket när du kommer ner. Där har dom bra grejer för mygg. Nu kommer ju jag i från södra Norrland så jag tyckte nog att det va lite mygg i thailand om man jämför. Trafik ja. Lite jobbigt att det är vänstertrafik. Men har man varit i Turkiet så tyckte jag det här var bagatell. Ormar såg vi massor. Fast aldrig ute i det vilda. Maneter såg vi många när vi åkte ut till havs. Men sen finns det små maneter som man inte ser direkt. Typ trådar. Svider till lite. Det verkar som även dess kommer in med högvattnet. Lite tråkigt att undvika bada då eftersom det är så roligt med vågorna. Ett val man gör.
Det jag tycker vad jobbigast med Thailand var inte Thailand utan själva resan ner och hem. Trots det så ska jag åka tillbaka.

Behöver du vara orolig för att åka till Thailand. Nä--- det tycker jag inte. Faror finns överallt. Vi läser om dom i tidningarna varje dag.

Ha en underbar tid i Thailand.
Av Klockis
9 apr. 2008 11:34
Vi var i Thailand drygt 3 veckor i mars och råkade inte ut för något otrevligt. Vi hyrde moped,åkte tuktukoch provade på det mesta. Inte blev vi magsjuka heller.Dukoral är inte så dumt att ta innan man åker,men använd sunt förnuft och ha det trevligt!
12 apr. 2008 11:04
Hej!
Du behöver inte vara orolig. Vi var där nu mars 4 veckor. Vi reste runt bla Krabi, Koh Lanta, Koh Hai. Koh Lipe, Koh Bulon leh och avslutade med Bangkok. Vi bodde från det billigaste bungalow upp till mycket bättre. Såg inga spindlar eller ormar, 2 st kackellackor upptäckte vi som min man fick döda. Små söta ödlor fanns det men inga i vårt boende bara utanför. Helt ofarliga, upptäckte inga sandloppor vad jag vet. Myggor var inga problem köp myggmedel där som du spruta på dig. Ingen av oss blev magsjuka då åt vi allt. Trafiken i bangkok gick bra också, man fick vara snabb att springa över gatan och se sig extra för. Detta var min första resa och jag längtar redan tillbaka. Låt ingen skrämma upp dig utan njut och har en härlig underbar semester!
Tina
Av Sisso
12 apr. 2008 11:23
Hej!

Ett stort tack till Er alla som har svarat. Jag ska tillägga att mina bekanta som har uttalat sina "expertkommentarer" om Thailand aldrig varit i landet!
Min sambo och jag ska nu strunta i vad alla andra säger och förlita oss på Er - ni är experterna och enligt era omdömen är Thailand fantastiskt :)
Tack för allt!!
Av Marika
12 apr. 2008 13:43
Ha en underbar resa! Vi har tagit med sonen till Thailand sedan han var 2,5 år (har hunnit med 3 resor nu och han är 4,5 år) och det skulle man ju inte göra om det vore farligt (även om risker alltid finns att något händer men så är det ju överallt i världen)!

Har aldrig heller sett eller känt av några sandloppor. Störst risk för maneter är det under regnperioden då det blåser kraftigt och dessa kommer in från havet. Fråga lokalbefolkningen om det är ok att bada!

En del köper Dukoral drickvaccin men vi har inte ens det när vi åker och har inte blivit sjuka (peppar, peppar...) Ät inga dressingar gjorda på majonnäs, se till att maten är nylagag och genomstekt och var noga med att tvätta händerna så kommer ni nog att klara er fint! Ett tips kan vara att kolla in restaurangens toalett innan ni beställer - hur den ser ut säger en del om stället hygien.

Ha det så härligt!

Kram Marika
Av Katitzi
13 apr. 2008 15:07
Jag fick faktiskt Salmonella när jag var på Phuket förra vintern. Det är tydligen ganska vanligt enligt Smittskyddsintitutet .Men shit happends ! Tänker åka till detta vackra land igen nästa år. Fick föresten Campolybaktinfektion när jag var i Barcelona, så säker är man ingenstans! Åk du och njut av livet!
Av Nickeb
10 okt. 2008 16:53
Så länge man beter sig sunt så är riskerna nog relativt små, problemet är väl snarast att folk checkar in förståndet tillsammans med bagaget, med den skillnaden att det inte checkas ut förrän vid hemkomsten.....

Så, använd vanligt bondförnuft, ha på bälte i taxibilar, använd hjälm vid moped/mc-åkning, ser båten risig ut så ta en annan, trampa inte omkring barfota i höggräs o liknande, undvik kranvatten och is, lyssna på lokalbefolkning vad gäller tidvatten och övrigas badrisker (och respektera detta) osv. osv. Ingen hyperförsiktighet eller paranoja utan bara vanligt bonnvett så kommer du få en kanonresa.

F.ö gäller nog dom riskerna du tar upp dom flesta liknande länder lika mycket, så som så många andra tycker så är det nog inte bättre nån annan stans (även om mycket av olyckor och risker på populära resmål hyschas ner pga. kommersiella intressen, mer info skulle nog inte skada egentligen)
Av Riisa
14 okt. 2008 05:55
Vilka tråkiga kompisar du har! Jag har varit i Thailand 3 ggr, dessutom med ett överkänsligt barn för insektsbett. Medel finns gott o väl på Thailäenska apotek. Dock har myggor alsirg varit ngt problem. Skulle det vara så så har dom även kanon salvor som får stopp på klådan. Maneter har vi aldrig varit med om, däremot fiskrom. Men även där så är det inte så farligt. Sand loppor finns inte på alla stränder och öar. På Phuket har jag aldrig varit med om en endaste loppa. På Chang viist, o det kliar, men återigen salva från apoteket hjälper. Ormar o spindlar har jag heller aldig skådat. Mat från moppevagnar har vi ätit. Då ser jag ju iaf hur och när den tillagas. Vi har aldrig blivit magsjuka på våra resor till Thailand, inte jag min man o våra två barn. Ta det lugnt bara! Kör inte själv i trafiken om det är högsäsong, ta en taxi, buss eller tuk tuk.

Ha en bra resa.
14 okt. 2008 06:31
Som någon skrev... Sunt förnuft. Under mina fyra år i Australien (som har 9 av världens 10 farligaste ormar OCH spindlar - då är maneter ej omnämnda) så vet jag ingen som råkade illa ut som jag kände.

Håll kolla på vart man inte skall gå, skall ni ändå dit var lite vaksamma, börjar ni känna er sjuka gå till doktorn i ett tidigt skede.
Av Joakimn
14 okt. 2008 07:55
Du är en egen individ och kan nog se att det är bara andra människors rädslor/oförmåga som låter sig höras.
Resan är otroligt säker , lika säkert som att resa hemma..JJa allt kan hända men så är det i livet. o skönt är det.
Har själv c.a 14 långresor bakom mig på sammanlagt 4 år i området. Berikande men inte farligt.
Tro på dig själv ..Detta klarar du galant ,låt ingen stoppa dig./ha en skön resa/joakimn