GPS på USA-resan

Av Eulalia
29 sep. 2009 17:34
Visningar: 10386
Hej!

Vi ska snart i väg och bila i Kalifornien och jag har lite funderingar kring det här med GPS:en.

Jag har en svensk gps som jag kan låna men jag har förstått att det ska vara dyrt att köpa till USA-kartor. Är det någon som vet var man kan göra det?

Alternativen är att hyra en gps av bilfirman eller att köpa en gps i USA som jag säljer när vi kommer hem i gen.

Hur har ni andra gjort?
Av Jesperw
29 sep. 2009 18:48
Om du har Nokias GPS eller installerat Wayfinder på din telefon, så kan du köpa till kartor i hela världen under kortare perioder. Var dock uppmärksam på att dessa program hämtar kartorna över en dataförbindelse, vilket kan bli väldigt dyrt utomlands.

Mao, smidigt men kan blir dyrt.
Av Sisso
30 sep. 2009 16:38
Hej!
Jag var i kalifornien i Juni/juli. Vi köpte Tomtom gps här i Sverige eftersom man på deras hemsida kan ladda ner kartor från hela världen till mycket bra pris. Andra märken var betydligt dyrare.
Detta fungerade jättebra. Vi körde ca 250 svenska mil och hamnade inte på villovägar en ända gång. Det var oerhört skönt att knappa in hotellen när man kom in i städerna för att på ett smidigt sätt hitta rätt. Det samma gällde att hitta till olika sevärdheter.

Att hyra GPS i bilen hade för oss blivit dyrare än att vi nu i förväg köpte både gps samt karta från Sverige.

Du har en fantastisk resa framför dig!
Av Pelle77
30 sep. 2009 18:49
Jag rekommenderar GPS, framförallt om ni tänker er att köra i LA. Det var helt ovärdeligt att komma rätt på en gång. GPS blir billigare om ni bokar den hemifrån, andra gången vi åkte (då till Florida) valde vi bort det och det var helller inte samma trafik, men i CA skulle jag rekommendera er att ha en!
Av Jimmieh
30 sep. 2009 21:18
Inne på Sears hemsidor har de en gps för 69.99 dollar, blir vel ca 500 kroner det.
1 okt. 2009 11:48
Hej!
För oss skulle det kosta ungefär lika mycket att hyra som att köpa en gps så vi köpte en när vi precis hade hämtat ut bilen. När vi kom hem sålde vi den på Blocket så vi betalade väl ca 400 kr för 10 dagar, helt okej och absolut värt pengarna tycker jag. Om man vill köpa en gps på plats kan det vara idé att göra det på en större butikskedja. Vår apparat slutade att fungera mitt ute i ingenstans och vid nästa stad hittade vi samma kedja (Fry´s) som vi köpt den från, vi fick en ny gps direkt utan nåt krångel.
Hoppas att ni får en riktigt härlig resa!
2 okt. 2009 11:05
Som föregående talare redan sagt, så kan ni köpa/hyra i USA, och vilket ni väljer beror lite på hur bekväma ni vill vara. Hyr ni en så kan ni ju bara lämna tillbaka den när ni ska åka hem, och behöver inte bry er om att sälja den.
Tänk på en sak om ni ska köpa en, att köpa en som ni kan sälja lätt i Sverige, så en som man kan få tag i Europa kartor till billigt är att föredra.
Om det är en TomTom gps ni har lånat, så kan man ganska enkelt fixa kartor till den utan extra kostnad (har jag hört) bara att googla lite :)

Ha en skön resa.
9 juli 2012 05:45
Nu är det här en gammal tråd som är lyft, men om någon hittar hit så oavsett hur ni skaffar kartor eller gps, se till att det är en variant som ger er möjlighet att välja bort tollways i vägförslagen, annars är det rätt värdelöst om ni tänkt er åka offtollway s à s.