Fråga angående mellanlandning i Miami

Av Zhurda
18 dec. 2018 09:47
Visningar: 477
Tjena!

Jag håller på och planerar en resa till medlellin, Colombia i feb/mars och då är det långa mellanlandningar på alla flighter som inte kostar 50 lax. Det finns däremot en rutt där mellanlandningen är på ca 15 timma i Miami vilket inte är helt fel men Då är ju frågan, kommer jag att kunna ta mig utifrån flygplatsen och in till stan eller måste jag sitta på flygplatsen och ruttna. Var nyligen på resa och mellanlandade i Malaga och där var det inga problem att gå ut bara jag hade ett boardingkort till nästa flight. Nu ät ju säkerheten liiite tuffare än i Spanien men ni som varit i samma situation får mer än gärna ge er syn på saken.

Sorry för lång text och tacksam för svar!!

Mvh Andy
Av Hawaii
18 dec. 2018 11:59
Om du ankommer Miami från ett annat land (vilket jag antar) så passerar du Immigration och Customs vid ankomst Miami. Därefter kan du ju givetvis lämna flygplatsen! Ingen som kommer att stoppa dig! Säkerhetskontrollen passerar du när du kommer tillbaka till flygplatsen, så ha gott om tid (minst ett par timmar).
Av Lotta29
18 dec. 2018 15:27
Det du behöver tänka på är att du har ett giltigt ESTA, du måste igenom immigration och tull sen kan du ju gå vart du vill och har du en genomgående biljett så behöver du ju inte släpa på dina resväskor heller.
19 dec. 2018 17:46 (redigerad)
När du flög via Malaga så flög du inom EU (Schengen) och då fungerar det ungefär som att flyga inrikes. Det är bara att gå ut när man anländer, eftersom passkontrollerna är avskaffade. När du mellanlandar i USA måste du gå igenom passkontrollen, vare sig du vill det eller ej, även om du bara ska mellanlanda. Du är alltså formellt sett inne i USA under din mellanlandning. Som övriga säger ovan, vad du gör under de timmarna är upp till dig. Om du mellanlandar på en resa en icke-EU-resa i nästan vilket annat land förutom USA (och delvis Kanada) så behöver du inte gå igenom passkontrollen, utan kan då vänta i den internationella delen av flygplatsen tills nästa flyg går. Så är nästan alla flygplatser i världen byggda, men inte i USA. I sådant fall hade du kunnat välja att gå igenom passkontrollen för att besöka mellanlandningslandet förutsatt att du har rätt att besöka landet och har eventuellt visum, men i USA gör du alltså det oavsett vilket, och därför blir det i ditt fall inte mycket att fundera på, så svaret är ja. :-)