Första resan till Thailand, vart ska vi åka???

21 mars 2012 11:02
Visningar: 804
Vi har bokat flyg till Thailand 12 juni-27 juni dvs 15 dagar. Vi landar på Phuket flygplats och det är så långt vi vet. Vad vi gör sen har vi ingen aning om.

Vi behöver alla tips vi kan få!

Eftersom vi bara åker 2 veckor vill vi inte hatta runt på 10 olika hotell, men samtidigt vill vi se så mycket det bara går.

Var är det bäst att utgå ifrån?

Vi vill ta dykcertifikat (similian eller kho tao?)), se phi phi, maya beach, riley beach, ha tillgång till många restauranger, bra shopping, bada med delfiner, elefant trakking, zoo, fullmoon party, kunna göra utflykter (vad rekommenderas?) se och uppleva så mycket det bara går på dessa 15 dagar MEN

även ha lugn och ro, uppleva landet, maten, kritvita stränder och klarblått vatten etc etc. Vi vill ha allt :) Ligga och lata oss på stranden. Vi vill inte ha full fart jämt men kunna om vi känner för det.

Som sagt, vart är det enklast att "slå läger" för att kunna resa ut till de olika upplevelserna? Hur långt är det mellan allt, hur tar man sig bäst dit och vad kostar det?

Vi har tittat på Karon, Krabi mest för tillfället. Är vi helt fel ute?
Vi har väl tänkt oss att max tre olika hotell kan vara lagom, och då vill vi bo på stranden (ej över 500 kr per natt) Tips?

HJÄLP! :)
21 mars 2012 11:12
Jag glömde skriva med att vi är intresserade av vattensporter också. Typ Jetski, Parasailing etc.
Finns sånt överallt?
21 mars 2012 16:29
Mitt första förslag är att du laddar ner gratis reseguider : http://www.alltomthailand.com/reseguider.php

Eftersom ni bara har 15 dagar så är det rimligt med 2-3 ställen. Nu åker ni i juni så då är det egentligen bara östkusten i Thailand som är OK väderleksmässigt dvs Koh Samui och Koh Phangan. Då får ni alltså ta er från Phuket till ön Koh Samui först...

Provinsen Krabi (omfattar bl a Ao Nang & Railey & Koh Lanta m fl) har sk virgin beaches dvs stränderna är skyddade så där finns inga vattenskotrar eller ens solstolar & parasoller! Jag vet inte hur det är "nu för tiden" kring Phuket men det kanske framgår av reseguiden....

Delfiner lär du inte heller hitta på västkusten - det skall finns något ställe mot Rayong (östra Thailand) som har delfiner. Dock lär du få flyga upp till Bangkok först och sedan ta buss & minibuss för att komma dit. Det har varit några inlägg här på RG för några år sedan om just delfinshow.

Full moon party hittar du på östkusten på Koh Phangan. Zoo finns i Bangkok.
Av Chilli
21 mars 2012 16:37
Hej, under sommarmånaderna är det mycke höga vågor o mycke strömt utanför Karon o Kata, enl info från en svensk jag känner som bor där, oftast svartflagg, alla surfare samlas där pga vågorna. Kanske värt att kolla. Men ha en underbar semester.
Väl mött någonstans.
Mvh Chilli
22 mars 2012 08:36
Hur är vädret på västkusten i juni då? Brorsan som varit i Thailand många gånger säger att det kan komma nån regnskur men att det oftast är solsken?
Av Macho
22 mars 2012 11:33
Hej.
Något fullmoonparty kommer ni inte att kunna uppleva när ni åker.
Datumen för denna begivenhet i sommar är: 5/6, 3/7 samt 4/8.

Om ni stannar på Phuket så passa er noga för att hyra vattenskoter.
Det finns dom som har fått betala för skador på skotern
som dom inte har åsamkat.
Kalla på polis hjälper inte då vissa av dom är insyltade i det hela.
Detta gäller säkert inte alla uthyrare men varför chansa.
Det finns flera filmer på youtube.com "jetski scams" kolla dom så förstår ni säkert vad jag menar.

Mvh Macho
Av Tima
23 mars 2012 11:56
Hej,

Pga av regnperioden rekommenderar jag östkusten, besök dem 3 öarna Koh Samui, Koh Phangan och Koh Tao. Om ni inte gillar ett ställe tar ni er vidare, lätt som en plätt. Från Phuket till östkusten tar ni inrikesflyg eller buss.

Mvh,
Tima
Citerat från lindajonsson:
Men var rekommenderar ni då?