Första gången till thailand

Av Mandaa
22 juni 2009 03:18
Visningar: 651
Hej!
jag och mina systrar hade tänkt att åka till thailand 2-3 veckor och undrar därför om vi kunde få tips från ni som har varit där tidigare. Som t.ex

* Hur mycket kostar den billigaste biljett till thailand inkl. alla skatter? Blir det billigare om man bokar redan nu lr ska man vänta till sista minuten?

* Ska man åka med charter där hotell och allting är redan inkluderat lr ska man bara ta enkel biljett och sedan boka hotell när man kommer dit? Vilket är bästa sättet?

* Hur är det med transfer från flygplatsen? är det lätt att få tag i en taxi lr buss?

* Är slutet av september-början av november bra restider? Vill helst inte åka när det är regnperioder och sånt.

* Måste man söka visum?

* Hur blir det med sprutor? behöver man ta några?

Eftersom vi tre är mellan 19-23 år så vill vi gärna åka till ett ställe där vi kan gå ut ha skoj på kvällarna, sol och bad, gärna med fina vita stränder med klara turkos vatten. Kan ni rekommendera något bra ställe?

Det var nog allt jag ville veta:) Ni få gärna tilläga det ni tycker är viktigt som jag har missat. Annars så hoppas jag få in bra tips så
vi kan komma iväg på vår första syskon resa:)

Mvh
Amanda
22 juni 2009 07:25
Hei

Thailand er et herlig ferieland :-) Når det gjelder priser på fly så skal jeg ikke uttale meg ettersom jeg pleier å reise ut fra Norge men du bør sjekke priser på SAS, Lufthansa, Thai og KLM. Jeg liker best å reise med rutefly men charter kan være et alternativ.

Det er billig med taxi i Thailand. En taxi fra flyplassen til Bangkok sentrum bør ikke koste mer enn rundt 400 Baht (ca 90 svenske kroner). Det finnes også busser som går inn til sentrum.

September er vel en del av regntiden i Thailand men jeg synes ikke at det gjør noe. Men hvis dere er på jakt etter strålende sol hver dag så er nok ikke det den beste perioden. Se på http://www.weatherbase.com/weather/weather.php3?s=55484&refer=&units=metric og se på det som heter "Average precipitation". Det angir hvor mye regn som kommer.

Du må ikke ha visum hvis du kun skal der på et kortere ferie opphold.

Ja, det er anbefalt å ta en del sprøyter. Jeg vil anta at svenske myndigheter har anbefalinger om dette. Her er anbefalingene fra norske myndigheter: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,2386:1:0:0:::0:0

Her er et av mine reisebrev fra Thailand: http://gardkarlsen.com/Bangkok_trip_report_2007.htm . Kanskje du kan finne noe nyttig info der.

Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
Av Mandaa
25 juni 2009 18:38
Citerat från gardkarlsen:
Hei

Thailand er et herlig ferieland :-) Når det gjelder priser på fly så skal jeg ikke uttale meg ettersom jeg pleier å reise ut fra Norge men du bør sjekke priser på SAS, Lufthansa, Thai og KLM. Jeg liker best å reise med rutefly men charter kan være et alternativ.

Det er billig med taxi i Thailand. En taxi fra flyplassen til Bangkok sentrum bør ikke koste mer enn rundt 400 Baht (ca 90 svenske kroner). Det finnes også busser som går inn til sentrum.

September er vel en del av regntiden i Thailand men jeg synes ikke at det gjør noe. Men hvis dere er på jakt etter strålende sol hver dag så er nok ikke det den beste perioden. Se på http://www.weatherbase.com/weather/weather.php3?s=55484&refer=&units=metric og se på det som heter "Average precipitation". Det angir hvor mye regn som kommer.

Du må ikke ha visum hvis du kun skal der på et kortere ferie opphold.

Ja, det er anbefalt å ta en del sprøyter. Jeg vil anta at svenske myndigheter har anbefalinger om dette. Her er anbefalingene fra norske myndigheter: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,2386:1:0:0:::0:0

Her er et av mine reisebrev fra Thailand: http://gardkarlsen.com/Bangkok_trip_report_2007.htm . Kanskje du kan finne noe nyttig info der.

Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
tack för svaren!:) men tror du att november skulle passar bättre?
26 juni 2009 12:05
Hej Mandaa,

Se svar nedan:

* Hur mycket kostar den billigaste biljett till thailand inkl. alla skatter? Blir det billigare om man bokar redan nu lr ska man vänta till sista minuten?
[Svar] Det är så otroligt svårt att estimera priser, men ni nämner Sep-Nov så priset kan ju variera mellan 5000-12000kr. Sista minuten gäller mestadels till badorter. Tänker ni åka till Bangkok först så kanske det är dags att spana på biljetter.

* Ska man åka med charter där hotell och allting är redan inkluderat lr ska man bara ta enkel biljett och sedan boka hotell när man kommer dit? Vilket är bästa sättet?
[Svar] Detta beror på hur äventyrslustna ni är. Klarar ni er att utforska Thailand själva så åk inte charter.

* Hur är det med transfer från flygplatsen? är det lätt att få tag i en taxi lr buss?
[Svar] Taxi från Suvarnabhumi Airport till Bangkok innerstad (tex Siam, Silom, Sukhumwit) bör kosta strax under 300B. Jag har aldrig betalat mer än 300B. Ni ska absolut inte bli lurade med ett fast pris. Kliv in och säg Taxameter direkt.

* Är slutet av september-början av november bra restider? Vill helst inte åka när det är regnperioder och sånt.
[Svar] Det är nog ganska OK att resa ändå.

* Måste man söka visum?
[Svar] Inte om ni inte stannar mer än 30 dagar.

* Hur blir det med sprutor? behöver man ta några?
[Svar] Mot hepatit A och B. Ta Twinrix.

Eftersom vi tre är mellan 19-23 år så vill vi gärna åka till ett ställe där vi kan gå ut ha skoj på kvällarna, sol och bad, gärna med fina vita stränder med klara turkos vatten. Kan ni rekommendera något bra ställe?
[Svar] Phuket, Koh Samui
Av Thorgu
26 juni 2009 14:05
Observera att stannar ni i Thailand mera än en månad, måste ni ha visa. Då krävs också returbiljett att visa upp vid ansökan om visa på ambasaden. Stannar ni endast up till 30 dagar krävs inget visa för svenska medborgare.
Av Mandaa
27 juni 2009 23:19
Citerat från il_dottore:
Hej Mandaa,

Se svar nedan:

* Hur mycket kostar den billigaste biljett till thailand inkl. alla skatter? Blir det billigare om man bokar redan nu lr ska man vänta till sista minuten?
[Svar] Det är så otroligt svårt att estimera priser, men ni nämner Sep-Nov så priset kan ju variera mellan 5000-12000kr. Sista minuten gäller mestadels till badorter. Tänker ni åka till Bangkok först så kanske det är dags att spana på biljetter.

* Ska man åka med charter där hotell och allting är redan inkluderat lr ska man bara ta enkel biljett och sedan boka hotell när man kommer dit? Vilket är bästa sättet?
[Svar] Detta beror på hur äventyrslustna ni är. Klarar ni er att utforska Thailand själva så åk inte charter.

* Hur är det med transfer från flygplatsen? är det lätt att få tag i en taxi lr buss?
[Svar] Taxi från Suvarnabhumi Airport till Bangkok innerstad (tex Siam, Silom, Sukhumwit) bör kosta strax under 300B. Jag har aldrig betalat mer än 300B. Ni ska absolut inte bli lurade med ett fast pris. Kliv in och säg Taxameter direkt.

* Är slutet av september-början av november bra restider? Vill helst inte åka när det är regnperioder och sånt.
[Svar] Det är nog ganska OK att resa ändå.

* Måste man söka visum?
[Svar] Inte om ni inte stannar mer än 30 dagar.

* Hur blir det med sprutor? behöver man ta några?
[Svar] Mot hepatit A och B. Ta Twinrix.

Eftersom vi tre är mellan 19-23 år så vill vi gärna åka till ett ställe där vi kan gå ut ha skoj på kvällarna, sol och bad, gärna med fina vita stränder med klara turkos vatten. Kan ni rekommendera något bra ställe?
[Svar] Phuket, Koh Samui
5000-12000Kr? är det inkl. med alla skatter? hmm..tyckte nog att det var lite dyrt. Tyckte att jag läste någon skrev härinne att han hittade en sista minut som kostade lite mer än 3000kr. jag var inne på en sida där biljett från sthlm-bangkok kostar ca 4600kr och då menar jag inkl. allting. Är det ett bra kap tror du?
Av Mandaa
27 juni 2009 23:32
Citerat från thorgu:
Observera att stannar ni i Thailand mera än en månad, måste ni ha visa. Då krävs också returbiljett att visa upp vid ansökan om visa på ambasaden. Stannar ni endast up till 30 dagar krävs inget visa för svenska medborgare.
tack för svaren thorgu. men tror inte att vi kommer att stanna så länge:)
29 juni 2009 09:06
Hej igen Amanda,

5000-12000Kr? är det inkl. med alla skatter? hmm..tyckte nog att det var lite dyrt. Tyckte att jag läste någon skrev härinne att han hittade en sista minut som kostade lite mer än 3000kr. jag var inne på en sida där biljett från sthlm-bangkok kostar ca 4600kr och då menar jag inkl. allting. Är det ett bra kap tror du?
[Svar] Ja, jag höftade till med ca-priser inkl skatt. Klart det finns så billiga sista-minuten. Frågan är ju hur flexibel man är och om man vågar chansa när sällskapet är lite större. Alla resebyråer på nätet, i butik etc visar "från-pris" i den billigaste biljett-klassen. Du måste ha en himla tur om du kan få för det priset. 4600kr är ett kap ja för reguljärflyg, ja.
Av Mandaa
29 juni 2009 21:11
Citerat från il_dottore:
Hej igen Amanda,

5000-12000Kr? är det inkl. med alla skatter? hmm..tyckte nog att det var lite dyrt. Tyckte att jag läste någon skrev härinne att han hittade en sista minut som kostade lite mer än 3000kr. jag var inne på en sida där biljett från sthlm-bangkok kostar ca 4600kr och då menar jag inkl. allting. Är det ett bra kap tror du?
[Svar] Ja, jag höftade till med ca-priser inkl skatt. Klart det finns så billiga sista-minuten. Frågan är ju hur flexibel man är och om man vågar chansa när sällskapet är lite större. Alla resebyråer på nätet, i butik etc visar "från-pris" i den billigaste biljett-klassen. Du måste ha en himla tur om du kan få för det priset. 4600kr är ett kap ja för reguljärflyg, ja.
Ja, vi tänkte bara ta reguljärflyg sen boka hotell när väl är där eftersom vi tänkte åka runt. Men det är väl säkrare att boka hotell innan man åker? Så man vet att man ha någonstans att sova första dagen.

jag undrar om min uppfattning på högsäsong och lågsäsong i thailand rätt lr fel. Sommar lågsäsong och Vinter Högsäsong?
Av Msdr
6 juli 2009 11:19
Eftersom ni är flera personer som ska åka och ni säkert har en viss period som är aktuell - chansa inte på sista-minuten!! Var istället ute i riktigt god tid så kan du få tag på biljetter som inte är så dyra. Sök här på reseguiden och prova att välj något olika datum så kommer du hitta en riktigt bra biljett om du är ute i god tid!

Jag var i Thailand i oktober, på östkusten funkar det skapligt då, men det är inte under högsäsong (börjar nån gång kring november). Vi valde Koh Chang, vilket var ett bra val om man vill ha det riktigt soft, sola och bada, bo billigt, äta billigt och supergott. Inte värsta hålligång, men det finns rätt gott om barer åtminstone i White Sand Beach så cocktails kan man få tag på i mängder :)

Transfer och transporter överlag är mycket enkelt och thailändarna är väldigt vänliga och hjälpsamma utan att man för den skull känner att de nog helst vill lura en...

Som andra redan svarat: ta Twinrix vaccination om du inte redan har, är bra att ha också för framtida resor, hepatit vill man undvika, speciellt B då den kan bli kronisk (hepatit A blir inte det). Om du är väldigt rädd för magsjuka kan du ju alltid ta Ducoral också, är ju egentligen ett koleravaccin, men ger också visst skydd mot E Coli infektioner/turistdiarré, men skyddet är rätt blygsamt så jag har hoppat över det. De är så hygieniska i Thailand så risken att bli magsjuk är i vilket fall inte så hög.

Lycka till med bokandet och trevlig resa!