Första gången själv i Thailand - hjälp!

11 apr. 2016 23:38
Visningar: 219
Jag ska åka på en spontanresa till Koh Samui och hälsa på min bror i 15 dagar. Ska boka imorgon och reser om fyra dagar. Är stressad och frågorna är många! Bokar tur och retur på en gång.
Resan dit tar endast 13h.
Reser med Thai Airways från Arlanda - Bangkok. Har sedan 1.35 h på mig att byta till flyget mot Samui med Bangkok Air. Hinner man det?
Tänkte checka in bagaget hela vägen till Samui om det går?

Resan hem tar 18h. Samma bolag som ditresan.
Får vänta 6h på Bangkoks flygplats. Vad gör man då?

Vad ska man packa med sig?
Vad ska man tänka på som ensam tjej på resa?
Jag hinner inte vaccinera mig. Gör det något?
Hur svårt är det att hitta på Bangkoks flygplats?
Ska man växla in bath i Sverige eller ta med sig ett kort och ta ut där?

Är livrädd att jag ska missa nåt flyg, gå fel på flygplatsen, att bagaget ska komma bort osv.

Hjälp!

Mvh/Lisa
12 apr. 2016 01:28
Kolla så att du får checka in bagaget hela vägen - om du får det hinner du, annars inte! Om du måste hämta ut bagaget i Bangkok så måste du nämligen gå igenom immigration där och det tar tid.

Det är inte svårt att hitta på Bangkoks flygplats. De tappar sällan bort bagage och om de gör det så skickar de det med nästa flyg och kör hem det till dig - inga problem.

Har du hepatit A vaccin (Havrix) sedan tidigare? Det är bra att ha så man inte behöver noja över mat och dryck. Kan annars vara idé att ta en dos ändå, även om det bara är 4 dagar tills du åker - fråga vaccinationsmottagningen. Något annat vaccin behöver du inte.

Det går utmärkt att ta ut med kort på plats. Om du gillar att ha kontanter på en gång så kan du växla in en liten summa innan - men kursen hos t.ex. Forex är dålig så växla inte in för mycket.
Av Moth63
12 apr. 2016 08:35
Flyger du med Thai Airways hela vägen är det inget problem, de sköter bagaget galant, inget du behöver tänka på. Har rest med dem dit massor av gångar ;)
Av Pakkhat
12 apr. 2016 12:09
Immigrationskortet, blå papperslappen. Dom har blivit petiga med adressen var du ska bo, som vilken provins, samhälle och adress där kan det strula till sig lite. Svensk simkort måste registreras på flygplatsen annars fungerar det inte.
Hälsningar från Isaan, Ban som Waeng. 42 grader.
12 apr. 2016 13:05
Citerat från Pakkhat:
Immigrationskortet, blå papperslappen. Dom har blivit petiga med adressen var du ska bo, som vilken provins, samhälle och adress där kan det strula till sig lite. Svensk simkort måste registreras på flygplatsen annars fungerar det inte.
Hälsningar från Isaan, Ban som Waeng. 42 grader.
Har aldrig upplevt ngt problem med adress, provins eller samhälle. Brukar bara ange ett av hotellens namn och ort. Hur ska de överhuvudtaget kunna kolla upp det? Senaste resan för oss var i mitten på februari.
Av Pakkhat
12 apr. 2016 13:42
Inte jag heller tidigare, jag hamna väl hos en surmule. Det var lite språkliga problem innan det löste sig, adressen var i fel form, provins först, boende sist.