Första gången i Thailand, vart ska man åka?

11 jan. 2014 19:49
Visningar: 1207
Jag och min kille har bokat en flygstol till Bangkok. Eftersom det är första gången vi åker dit har vi dålig koll på landet, så vart bör man åka? Och vad ska man inte missa? Lugna, mysiga paradisställen med fantastiska stränder är något vi vill hinna med iaf.... Vi blir i Thailand i 20 dagar.
Av Walle
12 jan. 2014 20:54
Detta inlägg skrev jag till en annan medlem, kan kanske vara något för er också.... :-)

Lite tips och erfarenheter från oss.... vi reser med en son som är 11 år.
Vi åker varje år ca 3 veckor i feb (över sportlovet) och i år bär det av till öarna i söder.
Vi flyger ner till Hat Yai (byte i Bangkok till inrikesflyget ner till Hat Yai med Thai) den underbaraste fina ön med kanonstränder. Har varit där en gång förut och bodde på Pattayastranden, i år ska vi bo på Sunrisestranden. Koh Lipe är lagom stort och jag tycker det är lagom med turister, visst det blir mer och mer turister för varje år men jag tycker det är lagom att komma hemifrån och starta med inte den mest ensliga stället direkt.

Efter 5 nätter där beger vi oss upp med speedboat till superlugna härliga ön Koh Bulon, En välidigt lugn och härlig ö där man inte gör så mycket mer än att bada, snorkla, slappa och äta god mat.... så härligt!

Fortsätter sedan lite uppåt och bor på Koh Muk och det härliga stället Sivalai Resort med en otroligt fin strand :-) 4 dagar där är lagom, ganska lugnt där med som Bulon. Ett måste där är att göra en utflykt till den magiska piratgrottan Emerald Cave, du simmar ca 80 meter i en grotta efter en ficklampa för att sen komma fram till en sevärd grotta.... jättespännande för barnen. Vår grabb var 8 år då vi var där förra gången och detta pratar han än i dag om....

Vi avslutar sista veckan på Koh Lanta där det är lite mer rörelse och lite shopping, vi ska i år bo på Long Beach vilket jag har förstått ska vara en fin strand. Lagom att avsluta där som det inte är superlugnt innan man åker hemåt igen.

Om man vill besöka Bangkok tycker jag att man ska göra det på hemvägen för trots allt kommer det bli en del shopping där och ingen höjdare att släpa på allt när man reser.

När vi bokade vårt flyg med Thai så bokade vi inrikes på en gång. Ner till Hat Yai och hem från Krabi med byte i Bangkok. Smartast så....

Vi har ju gjort denna resa en gång förut och nu tar vi en favorit i repris, vet att detta koncept är kanon :-)
Förra året var vi till Koh Chang och öarna därunder men det var andra året på 7 år som vi var där och båda gångerna har vi haft så där väder.... molnigt och inte jättesoligt, visst kan vi ha haft otur men nu har vi insett att Koh Chang får vara för vår del.... men men smaken är olika....

Hoppas nåt kan komma till nytta...
Med vänlig hälsning
Walle (Eva)
Av Marilcj
14 jan. 2014 07:37
Håller m Birgere där, finns mängder m trådar om tips, dessutom tycker vi ju alla olika och framförallt har vi olika budgetar när vi åker!

Kan man tänka sig att flyga inrikes är utbudet enormt, men är tanken buss/tåg så får man ta in i beräkningen att vill man ner mot Phuket tar resan i runda slängor ett halvt dygn och det är kanske inte så man vill tillbringa 20 dagar.

Slå en titt öster ut, Gott om öar m vita stränder o restiden fr BKK betydligt kortare!

Själva inleder vi mestadels i BKK eftersom vi åker så gott som m bara handbagage och istället handlar det vi behöver i BKK, där shoppingen är billigast.
19 jan. 2014 14:09
Hej,
Spännande att följa alla trådar med tips från alla erfarna Thailandsresenärer. Vi åker 13 dec - 6 jan. Efter att ha last alla trådar om de vackra öarna I söder så är vi jättesugna på den rutt som ni tar Walle.

Hur länge är "lagom" på Koh Bulone tycker du? Vi hade tänkt oss 4 natter men det kanske är väl många om det är en väldigt lugn ö med begränsa utbud...?

Vi har 3 barn (14,14,10).

Tack på förhand!
Hälsningar Åsa
Av Walle
20 jan. 2014 07:57
Hejsan
Skoj att ni gillade vårt upplägg... har ju testat denna rutt en gång förut och vet att det är ett säkert koncept :-)

4 nätter tycker jag är alldeles perfekt... då hinner man insupa den härliga atmosfären (lugna) utan att känna någon stress... Om barnen gillar att snorkla funkar det ju bra.... Koh Bulon hör till en av våra favoriter :-)

Med vänlig hälsning
Walle (Eva)
20 jan. 2014 20:07
Tack för svaret.
Hej Walle,

Åh så härligt, vi längtar verkligen. Det är länge kvar men så kul att ha något att se fram emot. Så tacksam för dina tips. Vi litar helt på er som verkar ha full koll på läget :)

Har försökt att boka Wapi resort på Koh Lipe som jag verkar ha ett toppenbra boende på Sunrise stranden. Dock verkar deras bokningssajt inte ta emot reservationer förrän i augusti/september. Lite orolig att vi inte hinner med att boka när rummen väl släpps... Vet du om det är svårt att få tag på annat boende i så fall? Lite orolig att bli utan när man väl bokat inrikesflyg och alla transporter .

I övrigt har jag lyckats boka boende redan, vilket känns skönt. Vi är en stor familj, åker under peak season och har dessutom inte rest på detta sätt med barnen tidigare så jag vill gärna ha allt klart innan vi reser.

Tack på förhand.
Hoppas att ni får en riktigt härlig semester. Avis på er som snart drar iväg...

Hälsningar Åsa