För stort handbagage vid flygning med SAS?

17 juni 2014 09:39
Visningar: 2488
Ska flyga med SAS från Landvetter till London i helgen och har köpt en kabinväska som är något för stor. Djupet på handbagage får vara 23cm enligt SAS, men min är 25cm på bredaste stället. Om man trycker ihop den kanske man kan spara någon cm. Min fråga är om SAS brukar kolla väskans storlek och vikt? Är de noga med sånt? Och om de skulle kolla min och det visar sig att den är 1 eller 2 cm för djup, måste jag checka in den då, eller brukar de vara snälla och släppa igenom i vilket fall? Och hur noga är dem i London (Heathrow)? Tack på förhand...
18 juni 2014 10:36
Nej, SAS är inte så noga med storleken, tror inte heller med vikten, men du bör ju hålla dig till 8-10 kg eftersom hyllorna tål en viss vikt och det är inte så kul om det faller ner en tung väska i någons huvud.
Av Amd90
18 juni 2014 12:27
Citerat från Alexzien:
Ska flyga med SAS från Landvetter till London i helgen och har köpt en kabinväska som är något för stor. Djupet på handbagage får vara 23cm enligt SAS, men min är 25cm på bredaste stället. Om man trycker ihop den kanske man kan spara någon cm. Min fråga är om SAS brukar kolla väskans storlek och vikt? Är de noga med sånt? Och om de skulle kolla min och det visar sig att den är 1 eller 2 cm för djup, måste jag checka in den då, eller brukar de vara snälla och släppa igenom i vilket fall? Och hur noga är dem i London (Heathrow)? Tack på förhand...
De har alltid varit snälla mot mig. Detta var inrikes, men jag flög nyss med smockfull "sportbag", smockfull Fjällräven Kånken och dessutom laptop-väska senast, utöver incheckat bagage. Kände mig som en hemsk människa, men de sa ingenting :p
18 juni 2014 13:24
Låter helt klart som vi inte ska oroa oss allt för mycket! Tack för svaren.
Av Birgere
18 juni 2014 13:26
Jämfört med budgetbolagen och Swiss så är SAS väldigt tillmötesgående, men är kärran full så blir det lätt att dom blir striktare..