Flyga till Florida från Göteborg

28 jan. 2018 23:54
Visningar: 363
Funderar på att ta familjen till Florida till nästa vinter, specifikt jul/nyår typ. Kollat runt på lite prisjämförelse-sajter men det är en djungel då man inte riktigt kan ställa in så att man får den optimala flygvarianten. Vill så klart inte betala för mycket men samtidigt inte ha en jäkla massa mellanlandningar med total flygtid på 40h+.

Någon som har bra tips på en rutt som fungerar bra och som oftast är hyfsat billig? Jag förstår att pris är subjektivt men jag vill helst ner i 4000kr per person. Gärna lägre ;)
Av Birgere
29 jan. 2018 00:45
Tycker nog att dom flesta sökmotorerna har ganska bra inställningar på restid o pris och vissa har ju "bästa val" som är en mix av pris o tid.
BA har ju ofta bra pris från GTB o vill du flyga direkt så kan ju ta dig till Oslo eller Köpenhamn. Tror inte att alla bolag ännu har släppt sina jul/nyårsresor för nästa år.
4k/person jul o nyår känns lite optimistiskt men visst kan det gå om du har tur, själv hade jag nog satt en trigger på kanske 4250 till MIA.
29 jan. 2018 07:40
Tack för svar. Ja, inser att 4k kanske är lite optimistiskt men samtidigt önskvärt ;)

Jag ser vissa skriva i stil med "vi landar i Miami men åker hem via Fort Lauderdale" eller om man kan t.ex. kan tänka sig en extra mellanlandning på ditresan men max ett stopp på hemresan så finns inte heller inställningar för det. Inställningarna på stoppen gäller för bägge resvägarna. Även var man vill mellanlanda saknas i inställningarna. Flyger man till USA är det en jäkla skillnad på att göra det enda stoppet i Frankfurt eller Houston typ. Har med folk som aldrig varit i USA innan och vill helst slippa att mellanlanda i USA.

Det var därför som jag ställde frågan om lämplig rutt till bra pris. ;)
29 jan. 2018 09:14
Citerat från Jdandanell:
Tack för svar. Ja, inser att 4k kanske är lite optimistiskt men samtidigt önskvärt ;)

Jag ser vissa skriva i stil med "vi landar i Miami men åker hem via Fort Lauderdale" eller om man kan t.ex. kan tänka sig en extra mellanlandning på ditresan men max ett stopp på hemresan så finns inte heller inställningar för det. Inställningarna på stoppen gäller för bägge resvägarna. Även var man vill mellanlanda saknas i inställningarna. Flyger man till USA är det en jäkla skillnad på att göra det enda stoppet i Frankfurt eller Houston typ. Har med folk som aldrig varit i USA innan och vill helst slippa att mellanlanda i USA.

Det var därför som jag ställde frågan om lämplig rutt till bra pris. ;)
På ca. 2 minuter hittade jag t.ex. nedanstående på BA.com hemsida för 4042:-. American Airlines ena vägen, vill ni ha BA så blir det lite dyrare. Vi har ganska bra erfarenheter av BA och de brukar ligga bra i pris. Heathrow är väl inte den minsta och smidigaste flygplatsen att byta på men det funkar. Tittar du runt lite på olika datum hittar du kanske ännu billigare.


Outbound - Tuesday 18 December 2018
08:05
18 Dec 09:20
18 Dec Gothenburg Heathrow (London) BA0803
British Airways Euro Traveller
12:35
18 Dec 17:40
18 Dec Heathrow (London) Miami International (FL) BA1526
American Airlines Economy
Inbound - Wednesday 09 January 2019
21:25
09 Jan 10:50
10 Jan Miami International (FL) Heathrow (London) BA0208
British Airways World Traveller
14:30
10 Jan 17:35
10 Jan Heathrow (London) Gothenburg BA0792
British Airways Euro Traveller
Price
8,084 SEK 2 passengers
29 jan. 2018 09:36
Kanske skulle skrivit exakt datum och vem som skall flyga för att slippa prisdiskussionerna men tack ändå för att du tipsar. Jag har kollat via ba.com och kommer inte ner i 4k för en resa strax efter jul till en vecka in i januari. Helst vill vi flyga dit den 25/12 men BA har inga lediga plan alls då enligt deras sida.

Har förstått att GOT-LHR-MIA är en bra resrutt som kan ha bra priser, tar gärna andra förslag också då det som sagt var väldigt begränsat och dyrt den vägen för oss med våra valda datum.
29 jan. 2018 09:39
Citerat från Jdandanell:
Kanske skulle skrivit exakt datum och vem som skall flyga för att slippa prisdiskussionerna men tack ändå för att du tipsar. Jag har kollat via ba.com och kommer inte ner i 4k för en resa strax efter jul till en vecka in i januari. Helst vill vi flyga dit den 25/12 men BA har inga lediga plan alls då enligt deras sida.

Har förstått att GOT-LHR-MIA är en bra resrutt som kan ha bra priser, tar gärna andra förslag också då det som sagt var väldigt begränsat och dyrt den vägen för oss med våra valda datum.
Nej ,det är ju svårt med konkreta tips utan någon information mer än "jul/nyår typ" och varför i hela friden starta en diskussion om priser om man vill slippa en prisdiskussion?

Trevlig resa!
29 jan. 2018 10:12
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Jdandanell:
Kanske skulle skrivit exakt datum och vem som skall flyga för att slippa prisdiskussionerna men tack ändå för att du tipsar. Jag har kollat via ba.com och kommer inte ner i 4k för en resa strax efter jul till en vecka in i januari. Helst vill vi flyga dit den 25/12 men BA har inga lediga plan alls då enligt deras sida.

Har förstått att GOT-LHR-MIA är en bra resrutt som kan ha bra priser, tar gärna andra förslag också då det som sagt var väldigt begränsat och dyrt den vägen för oss med våra valda datum.
Nej ,det är ju svårt med konkreta tips utan någon information mer än "jul/nyår typ" och varför i hela friden starta en diskussion om priser om man vill slippa en prisdiskussion?

Trevlig resa!
Ville ha diskussion kring en bra resrutt som ofta också kunde innebära lägre priser. Hade jag inte skrivit något pris hade det bara blivit en massa tyckande och frågande vad ett "lågt pris" är, det ville jag slippa.

Tar gärna förslag på flygrutter som fungerar... jag vet, lite subjektivt men de flesta här inne är nog så pass funtande att man inte finner en resa med 3 mellanlandningar och 50h resväg som smidig bara för att spara en slant.

Flög till Orlando från Frankfurt för något år sedan och det var smidigt men inte snorbilligt. Kollat där men det fanns inga plan kvar den 25 till något form av humant pris.
29 jan. 2018 10:30
Citerat från Jdandanell:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Jdandanell:
Kanske skulle skrivit exakt datum och vem som skall flyga för att slippa prisdiskussionerna men tack ändå för att du tipsar. Jag har kollat via ba.com och kommer inte ner i 4k för en resa strax efter jul till en vecka in i januari. Helst vill vi flyga dit den 25/12 men BA har inga lediga plan alls då enligt deras sida.

Har förstått att GOT-LHR-MIA är en bra resrutt som kan ha bra priser, tar gärna andra förslag också då det som sagt var väldigt begränsat och dyrt den vägen för oss med våra valda datum.
Nej ,det är ju svårt med konkreta tips utan någon information mer än "jul/nyår typ" och varför i hela friden starta en diskussion om priser om man vill slippa en prisdiskussion?

Trevlig resa!
Ville ha diskussion kring en bra resrutt som ofta också kunde innebära lägre priser. Hade jag inte skrivit något pris hade det bara blivit en massa tyckande och frågande vad ett "lågt pris" är, det ville jag slippa.

Tar gärna förslag på flygrutter som fungerar... jag vet, lite subjektivt men de flesta här inne är nog så pass funtande att man inte finner en resa med 3 mellanlandningar och 50h resväg som smidig bara för att spara en slant.

Flög till Orlando från Frankfurt för något år sedan och det var smidigt men inte snorbilligt. Kollat där men det fanns inga plan kvar den 25 till något form av humant pris.
Det var precis det du fick, en bra kort rutt med fantastiskt pris. Förstår inte riktigt problemet faktiskt när man svarar exakt på det du frågar men som sagt, trevlig resa!
Av Birgere
29 jan. 2018 17:56
Priserna fluktuerar hela tiden och jag tror inte ens BA har släppt sina biljetter ännu för hemresan, dom brukar väl släppa biljetterna 330 dagar i förväg.
Omöjligt att säga vilken rutt som kommer bli billigast/snabbast då som sagt priserna varierar så mycket, dyrt idag...superbilligt i morgon.
29 jan. 2018 18:14
Citerat från Birgere:
Priserna fluktuerar hela tiden och jag tror inte ens BA har släppt sina biljetter ännu för hemresan, dom brukar väl släppa biljetterna 330 dagar i förväg.
Omöjligt att säga vilken rutt som kommer bli billigast/snabbast då som sagt priserna varierar så mycket, dyrt idag...superbilligt i morgon.
Tack för svar. Inser att jag skulle delat upp frågan eller åtminstone varit tydligare. Hade hoppats på att vana Florida-resenärer skulle tipsa om bra resrutter från Göteborg, resrutter som är smidiga att resa... tar inte för lång tid och (i normala fall) inte är så särskilt dyra. GOT-LHR-MIA verkar vara en bra rutt, själv har jag bara erfarenhet av att åka till Orlando med Lufthansa via Frankfurt men det var också smidigt. Får ändå tacka för svar trots att man är virrig i frågeställningen.

Finns det någon som funderar i stil med; "förra vintern åkte vi till Florida från Göteborg och vi valde xxx med följande rutt och det var varken dyrt eller omständigt" så får ni gärna posta ;)
Av Lotta29
3 feb. 2018 23:15
Vi har åkt 2 ggr till Florida under julen från Göteborg, den första gången gjorde vi misstaget att ta till Fort Lauderdale, då var vi tvungna att mellanlanda i Houston. Nästa gång tog vi till Miami då åkte vi via London med Brittish airways, vi betalade ca 16000kr för 4 personer. Jag tror inte de har släppt alla flyg ännu, vi brukar boka 6 månader innan vi ska åka då brukar man hitta bra priser, jag kollar själv nu en resa till Miami den 27/12 och de ligger väldigt högt i pris nu. Så nu till våren/ sommaren kommer jag boka.
4 feb. 2018 15:16
tack för ditt svar, avvaktar med biljetterna några månader
Citerat från Lotta29:
Vi har åkt 2 ggr till Florida under julen från Göteborg, den första gången gjorde vi misstaget att ta till Fort Lauderdale, då var vi tvungna att mellanlanda i Houston. Nästa gång tog vi till Miami då åkte vi via London med Brittish airways, vi betalade ca 16000kr för 4 personer. Jag tror inte de har släppt alla flyg ännu, vi brukar boka 6 månader innan vi ska åka då brukar man hitta bra priser, jag kollar själv nu en resa till Miami den 27/12 och de ligger väldigt högt i pris nu. Så nu till våren/ sommaren kommer jag boka.
Av Birgere
4 feb. 2018 15:38
Du ska absolut inte avvakta, lägg dina rutter på bevakning nu o slå till när priserna känns rätt.
Osäker på om alla flygbolag har lagt på för flygskatten ännu, om inte så finns det ju en del pengar att spara även där.
4 feb. 2018 17:01
Idag har Lufthansa pris drygt 3700:- via Munchen. Tid ca 16 tim dit å 17 hem.
avgång 18/12 hem 13/1
4 feb. 2018 17:30
Najs, riktigt bra pris. Tack för tips. Lite väl lång resa då jag normalt sett bara har barnen varannan vecka men bra att ha något att gå på.
Citerat från Jenseriksson:
Idag har Lufthansa pris drygt 3700:- via Munchen. Tid ca 16 tim dit å 17 hem.
avgång 18/12 hem 13/1
Av Lotta29
17 mars 2018 17:07
Vi har bokat våra nu och det blev med 1 mellanlandning i Munchen med Lufthansa och de kostade 11500kr för 3 personer, ca 3800kr per person. Och vi åker från Göteborg, hoppas du hittar bra flyg.
19 mars 2018 08:06
Låter härligt Lotta, jag har fått lite annat att tänka på och behöver planera om lite tyvärr. Ser inte ut att bli USA nästa jul men för alla andra som läser tråden är ju tips och tankar bra.