Fira jul i Thailand?

17 nov. 2016 23:01
Visningar: 923
Hej! Funderar på att åka med mina då två tonåringar till Thailand och fira jul nästa år. Lämnar isf Sveriges runt den 15, och kommer hem lagom tiill nyår. Vart är det bäst att åka den tiden på året? Har förstått att det kan skilja mycket på vädret, vill inte gärna ha massa regn... snorkling och shopping är nåt vi prioriterar. Tacksam för era tips!
Av Ffridak
19 nov. 2016 00:28
Hej! Du/ni kommer inte ångra er!
Vädret är ju tyvärr en faktor man inte kan påverka så mycket. Men västsidan är solsäkrast den tiden på året å ska i regel ha det väder man vill ha när man lämnar Sverige för Thailand den tiden på året. Phuket är väl mest populär och finns något som passar alla. I Patong är shoppingen är bra och det finns både köpcentrum och marknader man kan pruta på. Dock är inte Patong strand den finaste som finns i Phuket (enligt mig). Det är mycket vattensporter och vattnet är inte alls lika klart som det är vid grannstränderna. Jag brukar alltid bo i Patong och ta mig till de andra stränderna med moppe (dock väldigt trafikerar så kör försiktigt om ni väljer att hyra detta!) detta för att barer, restauranger, affärer, marknader etc. har öppet något längre än de andra. Patong är också känt för sitt partyliv men man kan hitta lugnet om man hellre vill ha det.
För att snorkla skulle jag nog rekommendera att göra dagsutflykter. Det finns flera man kan boka och då för en heldag ingår snorkelset och lunch. Det finns massa att se i Thailand så det är bara att välja och vraka!
22 nov. 2016 10:55
fördelen med Phuketområdet är ju vädret sägs det men nackdelen är att det är dyraste ställen i landet att leva på. Det är ingen fin strand i Patong och det är en del strippklubbar och annat. Så skall ni till Phuket så tycker jag någon annan strand än Patong är att rekommendera. Karon , Kata mfl.
Bästa shoppingen i Thailand enligt mig är ju såklart Bangkok. Dock räcker det med 2-3 dagar där. Avsluta resan där så ni slipper släpa med er det som ni köpt under resan.
Men i närheten av Bkk finns Koh Samet. En mindre lugnare ö med ett fåtal barer men annars generellt mer fokus på äta gott, sol och bad.
30 dec. 2016 15:39
Jag funderar på Koh Lanta, vad ska vi kombinera det med för att få med shoppingen? Tio dagar på lanta och 4-5 dagar med lite mer puls och shopping tänker jag. Är Ao Nang nåt att ha?
30 dec. 2016 22:13
Var där i år. I krabi finns köpcentrum med märkesbutiker. Ifall ni vill ha äkta varor, kläder mm. I ao nang och Lanta är bara fejkmärken ifall ni vill ha billigt. I krabi finns även fejk också såklart. Men testa 10 nätter på koh lanta, 3 ao nang och 1 natt krabi så har ni nära till flyget hem med.
31 dec. 2016 10:06
Tack! Så gör vi nog. Har du möjligen tips på hotell på samtliga ställen?