Filippinerna eller Sri Lanka?

23 nov. 2016 08:28
Visningar: 1360
Vi ska i feb/mars (vara borta en månad) åka till Filippinerna eller Sri Lanka bara det att vi inte kan bestämma oss vart!! Vi är två vuxna och två barn på 4 och 7 år. Vi kommer resa runt, typ 3-5 nätter/ställe.
Tanken med resan är främst sol och bad men det är roligt att ändå blanda upp det med lite stad eller annat...

Som jag ser det (rätta mig GÄRNA) är fördelarna/nackdelarna med Sri Lanka:
+Mer omväxlande natur (inte bara sol och bad)
+Kortare flygresa
+Ganska nära avstånd, resorna i landet tar inte lika lång tid.
-Mycket vind/vågor vilket gör det svårbadat för små barn
-Inte lika fina stränder som Filippierna

Fördelar/nackdelar Filippinerna:
+Underbara vackra stränder (detta är ju +++++)
-Blir det trist? Känns som att det mest bara är stränder...
-Ganska långa resor med båt (osäkert med två små barn)
-Frågan om det är osäkert i landet är svår att få riktigt svar på...

Ni som har vart på bägge ställena eller bara ett, kom gärna med tips/synpunkter!
Tack på förhand!
24 nov. 2016 08:48
Hej!
Vad roligt med resa, jag har varit på båda ställena och de är fantastiska båda två så vilket ni än väljer tror jag ni kommer bli nöjda. Som du listar i ditt meddelande så håller jag med dig om att Sri Lanka är mer lättrest än Filippinerna. Filippinerna är helt underbart och är inte bara stränder! Det som är komplicerat är som du nämner förflyttningen, vilket med flyg alltid går genom manila även om man ska flyga inrikes och båtarna är inte så säkra. Sri Lanka är desto enklare, där hoppar du bara på lokalbussen längs kusten och betalar några kronor, och hoppar av igen när du är framme vid målet. Tåg finns också, samt mer turistvänliga alternativ om man föredrar det. Om jag skulle välja personligen skulle jag välja Filippinerna, men i er situation tror jag ni får ut mer av Sri Lanka med tanke på små barn etc. Vi var på Sri Lanka dec 2015, läs gärna det om det kan vara av intresse,
http://lyckligochlevande.nu/l%C3%A5ngresor/f%C3%B6rverkligande

Lycka till!
28 nov. 2016 19:45
Tack för svar!
Ska läsa igenom det du skrivit nu.

En fråga bara, blir vågorna ett så stort problem att det blir svårbadat för barnen?
Av Joakimn
29 nov. 2016 09:20
reste 6 veckor i Sri-lanka med 2 barn o sambo i 6 veckor. Lugnt vatten o bra snorkling i Unawatuna.
Mirissa har tuffare vatten för barn i den åldern. förövrigt mycket fint för barn/djuren är nära (jala nationalpark)
kortare resa...
Var i Filippinerna för 2 år sedan 6 veckor samt i 6 veckor för några år sedan. Mycket fint land men har inte rest där med barn.
Längre resor lite för varmt för barn i era barns ålder? + bättre stränder och större äventyr.
Mitt val hade varit Sri-lanka denna gång sen Filippinerna om 3-4 år med äldre barn.
Gott om bilder o förslag på båda destinationerna på min sida.
2 dec. 2016 18:37
Härlig blogg att läsa!! Har läst om alla ställen ni varit på nu!
Citerat från Badveronica:
Tack för svar!
Ska läsa igenom det du skrivit nu.

En fråga bara, blir vågorna ett så stort problem att det blir svårbadat för barnen?
2 dec. 2016 18:41
Tack för info!
Nu har vi bokat resa den 17 feb-17 mars!

Som badorter siktar vi just nu på Unawatuna, Mirissa, Tangalle och sedan efter en tur i inlandet tänkte vi innan hemresa landa i Mount Lavinia. Tangalle har jag läst är svårbadat så där tänkte vi lyxa med pool men är de andra ok? Nån bra badort vi missat?

Tror du det blir lagom med en vecka i inlandet... Yala, Ella och Kandy tänkte vi nog...

/Veronica
Citerat från Joakimn:
reste 6 veckor i Sri-lanka med 2 barn o sambo i 6 veckor. Lugnt vatten o bra snorkling i Unawatuna.
Mirissa har tuffare vatten för barn i den åldern. förövrigt mycket fint för barn/djuren är nära (jala nationalpark)
kortare resa...
Var i Filippinerna för 2 år sedan 6 veckor samt i 6 veckor för några år sedan. Mycket fint land men har inte rest där med barn.
Längre resor lite för varmt för barn i era barns ålder? + bättre stränder och större äventyr.
Mitt val hade varit Sri-lanka denna gång sen Filippinerna om 3-4 år med äldre barn.
Gott om bilder o förslag på båda destinationerna på min sida.
3 dec. 2016 08:14
Har inte varit till Filippinerna, men till Sri Lanka.
Tycker att du har rätt i din analys.
Sri Lanka skulle jag inte åka till om det var sol och bad jag var ute efter bara. Däremot finns massor av fantastiska saker att se och göra.
Mirissa funkar badmässigt för mindre barn.

Alla mina tips till Sri Lanka hittar du här:
http://4000mil.se/index.php/category/asien/srilanka/
5 jan. 2017 17:06
Citerat från Badveronica:
Vi ska i feb/mars (vara borta en månad) åka till Filippinerna eller Sri Lanka bara det att vi inte kan bestämma oss vart!! Vi är två vuxna och två barn på 4 och 7 år. Vi kommer resa runt, typ 3-5 nätter/ställe.
Tanken med resan är främst sol och bad men det är roligt att ändå blanda upp det med lite stad eller annat...

Som jag ser det (rätta mig GÄRNA) är fördelarna/nackdelarna med Sri Lanka:
+Mer omväxlande natur (inte bara sol och bad)
+Kortare flygresa
+Ganska nära avstånd, resorna i landet tar inte lika lång tid.
-Mycket vind/vågor vilket gör det svårbadat för små barn
-Inte lika fina stränder som Filippierna

Fördelar/nackdelar Filippinerna:
+Underbara vackra stränder (detta är ju +++++)
-Blir det trist? Känns som att det mest bara är stränder...
-Ganska långa resor med båt (osäkert med två små barn)
-Frågan om det är osäkert i landet är svår att få riktigt svar på...

Ni som har vart på bägge ställena eller bara ett, kom gärna med tips/synpunkter!
Tack på förhand!
Hej! När jag var till Filippinerna var jag bara borta två veckor, väldigt jobbigt flyg. Vi var på Boracay, men resan var inte värt det, överreklamerat skulle jag vilja säga. På Sri Lanka har jag varit flera gånger och älskar det. Här har du minst lika fantastiska stränder och det finns en hel del att göra när man ledsnat på stranden. Eftersom ni har barn tror jag de skulle gilla djurlivet på Sri Lanka, det finns gott om det. Dessutom är maten mycket bättre på Lanka. Ni ska dock akta er för Negombo, det är bara skit. Åk söderut. Med barnen får ni vara uppmärksamma,det går ofta ganska stora vågor, de skall inte vada ensamma. Det gäller även Boracay.