ESTA uppdatering

Av Straale
29 apr. 2012 11:35
Visningar: 2594
Har precis uppdaterat min familjs estas, men ser nu när jag skrivit ut dem, att fältet Country of birth är blankt, fastän det på tidigare esta står Sweden. Varför blir det så? Någon kunnig?
29 apr. 2012 13:29
Citerat från straale:
Har precis uppdaterat min familjs estas, men ser nu när jag skrivit ut dem, att fältet Country of birth är blankt, fastän det på tidigare esta står Sweden. Varför blir det så? Någon kunnig?
Hmmm skumt... Vet inte men har Du loggat in och kollat hur det ser ut? Du behöver ingen utskrift och är det rätt på hemsidan så är allt okej.
29 apr. 2012 13:35
Citerat från straale:
Har precis uppdaterat min familjs estas, men ser nu när jag skrivit ut dem, att fältet Country of birth är blankt, fastän det på tidigare esta står Sweden. Varför blir det så? Någon kunnig?
Föresten när gjorde ni de ursprungliga ansökningarna? Gjordes de innan 22/12 2011 så behövs inte denna information.

The ESTA application now requires the traveler's country of birth information. This applies to new applications submitted on or after December 22, 2011 and does not apply to applications submitted prior to that date.
Av Straale
29 apr. 2012 13:57
Ja, dom går ut nu i höst så dom är 2 år gamla. Kanske därför, men på våra gamla utskrifter så står SWEDEN med i den rutan. Märkligt att den texten bara försvann. Nu är vi ju godkända sedan tidigare så allt är säkert lugnt.
29 apr. 2012 16:54
Citerat från straale:
Ja, dom går ut nu i höst så dom är 2 år gamla. Kanske därför, men på våra gamla utskrifter så står SWEDEN med i den rutan. Märkligt att den texten bara försvann. Nu är vi ju godkända sedan tidigare så allt är säkert lugnt.
Ja är den gamla ansökan giltig fortfarande så är det säkert inga som helst problem om det står Sweden eller inte :-)
27 juli 2012 14:49
Min ansökan från förra sommarens resa går ut i november iår. Jag åker till USA nu i oktober och kommer hem tills esta går ut. Där står inte vilket land jag är född i.

Funkar min gamla esta ändå eller måste jag ansöka om nytt?
27 juli 2012 15:01
Det är en ny uppgift som tillkommit men gamla godkända ansökningar är giltiga utan denna.
27 juli 2012 15:03
Ok, då kan jag vara lugn med min gamla ESTA :).

Apis kan man väl ta i samband med incheckning?
Eller bör jag tänka på något mer förutom, resehandlingar, ESTA och pass?
27 juli 2012 15:26
Citerat från kungbaba:
Ok, då kan jag vara lugn med min gamla ESTA :).

Apis kan man väl ta i samband med incheckning?
Eller bör jag tänka på något mer förutom, resehandlingar, ESTA och pass?
APIS-uppgifterna brukar gå bra att lämna vid incheckning men har Du inte gjort det så försök att lämna dem på flygbolagets hemsida.

Kreditkort, reseadapter, tandborste....och skänk en tanke till oss stackare som inte kan resa till USA nu.....
27 juli 2012 22:14
Självklart skänker jag en tanke till er :).

Men angående apis? Jag hittar inget sånt när jag kollar på min bokning på unitedairlines hemsida.
Eller är de det son heter edit traveller information?

För varje gång jag fyller i uppgifter där så försvinner allt när jag har sparat.....
27 juli 2012 22:43
Citerat från kungbaba:
Självklart skänker jag en tanke till er :).

Men angående apis? Jag hittar inget sånt när jag kollar på min bokning på unitedairlines hemsida.
Eller är de det son heter edit traveller information?

För varje gång jag fyller i uppgifter där så försvinner allt när jag har sparat.....
Här är en diskussion i ämne, har Du också problem så går det säkert bra att lämna uppgifterna vid incheckning.
http://www.tripadvisor.com.au/ShowTopic-g1-i10702-k5417217-Advance_Passenger_Information_APIS_USA_United_Airlines-Air_Travel.html
27 juli 2012 23:24
Verkar som det har strulat för en del, jag provar en annan dag. Annars fixar jag det på incheckningen.
Huvudsaken att min ESTA gäller, och så passet självklart :).

Tack än en gång för hjälpen
30 juli 2012 00:38
Till alla som stressar över API: det görs i check in. Att göra det på flygbolagets hemsida i förväg är bara något som gör check in-proceduren en aning kortare. Men att "swipa" ett pass tar inte lång tid och har man bara adressen till första övernattningen redo så tar det bara typ 10 sekunder framme vid disken.
30 juli 2012 07:32
Det som ställer till det är bara det att flygbolagen i många fall anger att det ska göras t.ex. senast 72 timmar innan avgång. Hur ska man vara säker på att de inte plötsligt börjar praktisera detta även om de inte gjort det hitintills?
30 juli 2012 10:25
Men när jag går in på våra bokningar på uniteds hemsida så kommer jag in på tjejens uppgifter när jag klickar på mitt namn och in på min när jag klickar på hennes.
Så var det inte tidigare.
Uniteds hemsida verkar vara väldigt rörig........jag har mailat dem så får vi se vad de säger.
Men jag kanske borde slappna av och ta det på incheckningen :).
30 juli 2012 10:52
Vi hade också problem när vi bokade genom United (flög SAS), min APIS gick att fylla i men inte fruns, men det fixades på Kastrup på 5 röda....
2 aug. 2012 18:06
Jag har exakt samma problem, vi flyger med United Airlines i vinter och varje gång jag fyller i adress för första natten så försöker de korrigera adressen och när jag trycker acceptera försvinner all information. Det är samma med alla datum, det strular och det står att datumen har angetts i fel format. Min familj har ESTA från förra året när vi var i USA och i fältet Country of Birth är det blankt för dem med, min ESTA är dock ny då jag har ett nytt pass och där står det Sweden.

Familjens ESTAn går ut ca 6 dagar efter att vi kommit hem, funkar det?
Av Peter_o
2 aug. 2012 21:35
Uppgiften om land är ny, så att den saknas på gammal ansökan är ok.

ESTA behöver bara vara giltig dagen för inresan, så det gör inget att den går ut straxt efter.

/PeterO