ESTA - Hur skrivs förnamn

Av Lumaria
10 juni 2019 12:30
Visningar: 278
Hej,

Jag & min sambo ska åka till USA i juli. Jag har ett ESTA sedan tidigare som fortfarande är giltigt, min sambo ansökte om sitt igår. Nu har jag såklart, som så många andra, blivit lite orolig kring hur namnen ska fyllas i. Både jag och min sambo har skrivit vårt förnamn (som står först i passet för oss båda) i rutan för "First (Given) Name" och efternamn i rutan för "Family name". Vi har helt utelämnat våra mellannamn, eftersom de är just bara mellannamn.

Jag har ju rest in till USA med mitt ESTA tidigare (mars 2018) utan problem, så där av rådde jag min sambo att fylla i på samma sätt som jag gjort. I efterhand så läste jag sedan på Floridasidan (http://www.floridasidan.se/ESTA.php) att det är nya regler f.r.o.m hösten 2018 som innebär att man ska ska skriva samtliga förnamn mot tidigare första förnamnet. Hittar dock inte denna info någon annanstans, bara på denna sida.

Vad är det som gäller? Kan jag fortf. åka på mitt gamla ESTA där jag bara har mitt förnamn (Dvs första namnet som står i passet under "Förnamn/Given name". Därefter står mitt mellannamn) och detsamma för min sambo?

Tacksam för hjälp!
Av Birgere
10 juni 2019 12:35
Så länge ni har fått ESTAt godkänt så är det inga problem och naturligtvis att ni inte bytt namn eller pass.
Av Lumaria
10 juni 2019 14:48
Inget namn- eller passbyte! Någon fler som kan bekräfta detta? Vore fint att höra av någon som åkt under 2019 och skrivit namn på detta sätt - utan att stöta på problem :)