Erfarenhet av kombinationsresa?

Av Verhol
8 mars 2010 19:51
Visningar: 1750
Hej och hallå!

Finns det kanske någon där ute som har erfarenhet av kombinationsresa/or? Jag och min sambo är i full färd med att planera en thailandsresa till nästa vinter, men efter ett tips här på rg, om att man kan kombinera två resmål på två veckor (i thailand, åker med fritidsresor) så håller vi nu på att fundera över detta alternativ.
Tänkte därför fråga om någon har erfarenhet av något liknande? Vi åker charter med fritidsresor som sagt (är relativt orutinerade turister!), och vi kan inte bestämma oss för hurvida vi ska vara på ett ställe två veckor, eller på två ställen på två veckor.
Vi funderar på om man hinner få ut så mycket av första stoppet då man kanske är lite jetlaggad och sådär till en början? Är det stressigt att byta resmål mitt i vistelsen eller är det värt det?

Svåra frågor att svara på kanske, är ju så individuellt det där men alla råd/tips/erfarenheter mottages väldigt tacksamt!
9 mars 2010 03:35
Hej Verhol!

Jag har ingen erfarenhet av kombinationsresor men rent spontant känner jag att det är klart ni ska till mer än ett ställe. Är ni helt främmande för idén att sätta ihop resan själv? Annars är det ju helt klart bäst tycker jag. På två veckor hinner man ju med en del. Men om ni bara vill till två ställen så är mitt tips: 2-4 nätter i Bangkok för att sedan ta er till nån fin ö där ni kan sola & bada resten av semestern.

Det där med jet-lag är såklart personligt, jag själv har inga problem med det. Har man precis anlänt brukar alla andra intryck ta över ändå, brukar va värre när man kommer hem...

Stressigt att byta resmål tycker jag nog inte det är. Det blir ju vad man gör det till men flyg ner till Phuket eller Ko Samui går nog ett par gånger dagligen, tar ca en timme och är väldigt smidigt. En halv dag försvinner ju men det är det värt.
9 mars 2010 12:17
Jag har kombinerat både i Grekland och vid min första Thailandsresa. Om vi tar Thailand som ju är aktuellt för dig valde vi, som förstagångare till TH, att se 2 platser. Vi åkte med Fritidsresor och bokade 1 vecka Koh Samui och sedan 1 vecka Kata BeachPhuket. Allt funkade perfekt!

Vi flyger till Phuket från Göteborg. Där möts vi av Fritidsresors representant, vi får våra inrikesbiljetter, går över till inrikes, checkar in mm. Landar på Koh Samui, där möter ny representant som ser till att vi kommer till hotellet, har information med oss, någon dag senare och informerar om praktiska saker inför transfern tillbaka till Phuket. Vi hade en härlig vecka på Koh Samui.

Transport från hotellet till flygplatsen. Vi landar i Phuket och där står en chaufför med våra namn på en skylt, han kör oss till vårt hotell i Kata. Vi får en bra vecka här också (lite för mycket 'skandinavisk semesterby' för min smak men...) med sol, bad, utflykter, skräddare och shopping. Sist då transfern till flyget igen och hem.

Jag tycker att du lugnt kan boka den här typen av resa. Det är inte särskilt tröttande. Det blir förstås att man får packa en extra gång osv men det är värt det!

Ha en bra resa!