Ej återvända till?

Av Energi
14 jan. 2008 18:58
Visningar: 1849
Har någon besökt ett land och efter det totalvägrat åka tbx till det landet och varför då?
14 jan. 2008 21:33
Egypten är ett sånt resmål för mig mycket pga. de otroligt påflugna försäljarna som dräller överallt, tutan kamons hämnd som turistmagsjukan där döpts till och ett land där det är så vanligt med taskig mage att det har fått ett eget namn nä det är ingenting för mig och dessutom ser det ut som en soptipp i princip överallt där det är bebyggt ( förutom de tillrättalagda hotellområdena men hur länge står jag ut med att vanka runt där?) och resten är öken som robban broberg sa.

Skämt åsido så finns det ju fina saker där också tex. röda havet och de fina hotellen men jag tycker inte det väger upp det andra ivarjefall inte för mig som tycker om att ströva runt i omgivningarna och njuta av natur och vackra vyer och det finns det liksom inte i turistområdena men väl om man tar sig långt på sidan av men det räcker ju inte i en jämförelse med många andra resmål jag besökt så därför dissar jag Egypten, medans andra tycker att det är helt underbart.

Det går ju alldeles utmärkt att åka dit för att sola och bada men det tröttnar jag på efter en förmiddag på stranden sen vill jag bort från hotellet och visst finns det mycket gammalt att se där, men då var det allt det andra negativa då, kommer nog nu så här något år senare ev. återvända ändå för att barnen ska få se museet i kairo och luxor missade vi också när vi var dit men sen har jag nog gjort Egypten för all framtid.
mvh. Bosse
14 jan. 2008 22:25
De flesta egentligen, av den simpla anledningen att det finns så mycket kvar att se att jag inte gärna åker till något jag redan sett när jag nu har tid och råd att åka någonstans!
Men ok, vissa av Kanarieöarna har jag sett för absolut sista gången för att de inget har. Thailand är svartlistat oxå för min del! Låter ju konstigt för många av medlemmarna här som är så frälsta, men kom ihåg att jag var där långt innan vit man reste dit för annat än sex i Pataya! Jag blev lurad och kränkt och det finns ingen anledning att utsätta sig för risken igen när det finns så många andra sätt att tillbringa sin semester på.
Av Annans
15 jan. 2008 18:41
Jag skulle nog kontra med Nigeria, Lagos var ett riktigt skitställe. Förvisso är landsbygden intressant men men...
Å sen åker jag aldrig mer tillbaks till Agadir, men gärna andra mindre välbesökta delar av Marocko.
15 jan. 2008 19:23
Rumänien. Var i Mamaia 1975 och det var grått, tråkigt, dålig mat, inget att köpa i affärerna, "spioner" som satt i hotellkorridorerna och kollade folk. Dessutom så hade vi regn 5 av 7 dagar. I somras var jag på en kryssning i Svarta Havet och då gjorde man ett stopp i Constanta i Rumänien, och då testade jag det och det var lika deprimerande grått och trist. Så aldrig mer dit frivilligt.
Av Gral
15 jan. 2008 19:29
Thailand är svartlistat oxå för min del! Låter ju konstigt för många av medlemmarna här som är så frälsta, men kom ihåg att jag var där långt
innan vit man reste dit för annat än sex i Pataya! Jag blev lurad och kränkt och det finns ingen anledning att utsätta sig för risken igen när det
finns så många andra sätt att tillbringa sin semester på.
Skulle också spontant säga Thailand, men kanske av andra anledningar! Min första längre backpackingresa gick som för så många andra till bland annat Thailand. Allt var spännande och nytt för mig på den tiden och de minnena sitter fortfarande kvar! Tyvärr har jag vid återbesök mest känt en avsmak av hur det har förändrats. För mig är Thailand definitivt det nya Kanarieöarna, och det konceptet är oftast inte vad jag vill ha. För mig finns det många andra länder som lockar mer om jag nu ska ut på "långresa"!

PS. "Totalvägra" är dock att ta i. Om någon känner för att bjuda en fattig astronom på en resa till Thailand (eller Kanarieöarna!) så skulle jag inte säga nej :)
15 jan. 2008 19:55
Jag har besökt Sunny Beach i Bulgarien och dit vill jag aldrig åka igen.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att besöka landet men då på ett annat sätt än på en charterresa, så det är inte helt svartlistat.
Av Lotz
15 jan. 2008 21:06
Jag är nog lite som Aquaholic. Det finns för många nya ställen jag vill till för att slösa tid och pengar på att åka tillbaka till samma ställen. Annars får jag nog säga två ställen, av olika anledningar: Thailand och Filippinerna.

I Thailand var jag första gången 1985 och andra gången 1992. Jag vill minnas det som det var då.
Filippinerna gillade jag inte alls. Jag tillbringade 3 veckor där 1992 och ville bara därifrån hela tiden. Det är det enda ställe i Asien jag känt mig hotad på. Jag gillade inte de människor jag träffade, jag gillade inte maten och jag kunde inte ens leva på frukt eftersom jag tyckte all frukt smakade omogen. Julen 1992 tillbringade vi på Boracay (då även kallat Boringcay), och på julafton inträffade en stor eldsvåda på ön (som är PYTTELITEN!) och det skrämde upp mig, kanske mer än som var befogat... men ändå! Som om inte det vore nog så blev jag matförgiftad på Boracay och en läskig spindel skrämde vettet ur mig en morgon genom att sitta på baksidan av toarullen. Och vem drar långsamt i toapappret?? ;-)
Av Marika
15 jan. 2008 22:29
Håller med Laplander - aldrig mer Egypten (Hurghada)! Måste dock erkänna att jag är glad över att ha varit där men vill inte dit en gång till...
Blev otroligt besviken när hotellets område var inhägnat och bevakat vakter. Utanför var det fattigt och eländigt. Tiggarbarn strök omkring runt restauranger och tiggde mat (OBS! Mat alltså, inte pengar!!) men blev snabbt bortjagade av vakter. Detta lade sordin på stämningen.
Tyckte det var en otrevlig stämning med påflugen befolkning när man gick på "stan" och jag har inte hört om någon som inte blivit magsjuk där. Tilläggas bör att detta var 1997 så mycket kan förhoppningsvis ha förändrats till det bättre sedan dess!

Jag vill heller aldrig mer bo på Oriental Hotel på Koh Samui! Bodde där en natt för att vänta in båten till Koh Phangan och det var en ganska sömnlös natt då vi hittade en levande stor skalbagge under täcket och fet spindelväv i hörnen! Mitt i natten kom en lastbil inkörandes i bungalowen...trodde vi iallfall, den backade ner precis bakom bungalowen och skulle lasta på en massa grejer på en båt.
15 jan. 2008 23:01
Jag blev inte sjuk i Egypten! Och då käkade jag ändå allt! Kebab i gatustånd, glass, drack juice bla bla..
Inte heller var försäljarna ens hälften så jobbiga som dom är i Turkiet el. Tunisien.
Var ifs där -86, så det har väl hunnit bli värre...

Tunisien, eller iaf Hammamet är helt svartlistat för min( ännu mer sambons) del..
Har aldrig varit med om otrevligare befolkning än där!!
/Putte
16 jan. 2008 00:06
Annans; jag klarade Agadir utmärkt och kan tänka mig åka dit igen.:P
Gral, jag skulle göra allt för att styra om resan till annat ställe än Thailand. Min favoritort ligger på Gran Canaria, så dit ska jag släpa med dej när jag blir rik! :)
Marika, Hurghada är ett ställe där jag kan tänka mig vara flera gånger! Jag har inte blivit magsjuk där, men däremot i Italien, Thailand och Stockholm!!!
--
Av Tj
16 jan. 2008 08:03
Öland......har aldrig varit där utan att det har ösregnat.....så för ölänningarnas skull,bojkottar jag den skitön : )
Av Marika
16 jan. 2008 21:45
Citerat från aquaholic:
Annans; jag klarade Agadir utmärkt och kan tänka mig åka dit igen.:P
Gral, jag skulle göra allt för att styra om resan till annat ställe än Thailand. Min favoritort ligger på Gran Canaria, så dit ska jag släpa med dej när jag blir rik! :)
Marika, Hurghada är ett ställe där jag kan tänka mig vara flera gånger! Jag har inte blivit magsjuk där, men däremot i Italien, Thailand och Stockholm!!!
--
Jamen vad kul att höra, då har det blivit bättre! =) Måste ju erkänna att jag aldrig tidigare snorklat i vackrare vatten (även om omgivningarna är väldigt karga).
17 jan. 2008 10:10
Citerat från marika:
Citerat från aquaholic:
Annans; jag klarade Agadir utmärkt och kan tänka mig åka dit igen.:P
Gral, jag skulle göra allt för att styra om resan till annat ställe än Thailand. Min favoritort ligger på Gran Canaria, så dit ska jag släpa med dej när jag blir rik! :)
Marika, Hurghada är ett ställe där jag kan tänka mig vara flera gånger! Jag har inte blivit magsjuk där, men däremot i Italien, Thailand och Stockholm!!!
--
Jamen vad kul att höra, då har det blivit bättre! =) Måste ju erkänna att jag aldrig tidigare snorklat i vackrare vatten (även om omgivningarna är väldigt karga).
Nja, inte helt säkert att det blivit bättre ändå. Många blev ju sjuka,men jag var försiktig och åt bl a på hotellet då jag hade all incl. Snorklingen skippade jag då jag inte klarar så kallt vatten. ( helst ska det vara kroppstemperatur, så på Maldiverna gick det bättre)
Av Jasmina
17 jan. 2008 11:11
kina!! hemskt folk!! den värsta månaden i mitt liv

ungarna bajsar i handfat, de vuxna loskar överallt ( i mataffärer, på brickor på tågen..), ingen hjälper dig, taxi-bilarna vägrar att stanna, all försöker lura dig på så mkt pengar som möjligt och är samtidit riktigt otrevliga (vi blev tom.hotade till livet för att vi tittade på en jacka på marknaden men sen inte köpte den)

behöver jag säga ngt mer?
Av Robbo
17 jan. 2008 12:09
Jag har en släkting som konsultade mycket kina och han bekräftar din bild. De är sviniga så in i...
17 jan. 2008 12:41
Jag har en polare som talar kinesiska(vete*** vilken dialekt, men han e iaf sve-kin tolk..) och han blidde oxå hotad och häcklad på en marknad. Sen startade VM i bugning och ass-kissing, när han drog av nån riktig harang på deras eget språk! Tappa ansiktet är typ det sämsta en kines kan göra... å dom letar nog nyllen än..
Böna - 1
Kina -0
Han säger även att det(precis som i Thailand mfl asiatiska länder, enl. ex-svägerskan iaf) smilas, flinas och pratas snällt, men orden som kommer är inte snälla direkt.

Enl sambon är det liknande i Turkiet. Dom verkar snälla, men säger eg. att dom helst skulle se en död. (Det var ifs oftast kurder som jobbade i turkiska områden, som sa sånt. Dom hatar att västerlänningar drar in pengar till turkstyret.)
Tråkigt för dom att hon, fast hon e blond svenska, visst kan språket....(har bott där några år)
/Putte
17 jan. 2008 17:56
Skulle nog inte vilja åka till Spanien igen, gillade det inte alls. Det var alldeles för varmt, stränderna var hemska och det fanns absolut ingenting annat att göra än att bada - i den lilla hålan vi var i. Barcelona var inte heller något vidare, såg inte direkt något fint i staden och maten var inget bra och det var 45 grader!!! Inget mer Spanien på ett tag för mig...
Av Mizan
17 jan. 2008 20:10
Zell am zee i Österrike.. Tyckte inte om maten ..inte festandet(fast jag va 19) o hatar snö. Så jag har lovat mej själv att aldrig mer åka på skidsemester vilket jag hållt i många år men i år så åker vi till sälen. Får se hur det blir...:) Annars har jag nog mest positiva åsikter om mina länder visst Östtyskland innan muren revs var väl ingen hit att köra igenom men det problemet finns ju tack o lov inte kvar..
17 jan. 2008 20:38
Av de länder jag besökt så säger jag nog Gambia, tror jag....eller Kenya sorgligt nog. Men att inte kunna röra sig utanför hotellet utan vakter känns inge vidare.
Mvh Eva
Av Bibby
18 jan. 2008 01:24
Nä, tror inte de, tycker in man ska vara så inskränkt. Hatade Paris första gången men sen blev det bara bättre (för att nu ha blivit sämre men är en annan historia). Har sagt detta om en del ställen (att aldrig åka dit igen alltså), Israel, Ryssland, Malta, Island, Phuket, USA men kan nog ändå tänka om, nåt mer finns nog att se och man får nog ge allt en andra (eller t.o.m. tredje) chans. Möjligen så står jag fast vid att aldrig mer Koh Samui och Tunisien fast man vet ju inte helt säkert....
Av Mizan
18 jan. 2008 14:21
Ok kom på ett ställe till PARIS har aldrig kommit längre än till flygplatsen och fick verkligen inte smak för att komma in i landet.. Avskyvärda människor med otroligt dålig service anda. Vet inte om det e rätt att dömma en hel stad eller land efter deras flygplats men av alla mina resor på diverse flygplatser har jag aldrig fått ett sämre bemötande. Fruktansvärt. Har en skolkompis som bor i Paris sen flera år tillbaka och har gratis boende hos henne när som helst men har sagt till henne att jag nog aldrig kommer. Har definitivt inget sug över att se Paris om priset är alla otrevliga människor. Då tar jag mina pengar o glada min o åker dit jag e välkommen.
18 jan. 2008 17:48
Hemskt att läsa hur dåligt det kan vara en del gånger på en del ställen. Trösten är att andra har haft det desto bättre. De flesta ställen soim räknats upp här har jag lite lätt blandade erfarenheter av, inga som direkt lockar tillbaka utom Egypten... PUH säger en del.. Jag var där i tre veckor och var aldrig sjuk. Hade en underbar tid och grottade ner mig i all kultur. Senär det som det är med allt damm och skit, men har man som jag bott på Hotell Rosen i Tanger 1969 så överlever man allt. Där dödade jag över 600 kackerlackor på rummet på två dagar. Där fick man vara bra full för att kunna sova... Thailand har dessvärre blivit otrevligt i stycken. En del unga hatar verklingen "farangs" som vi, och det kan bli ganska spänt. Malaysia rekommenderar jag med en dåres envishet. Det är bra. Trivs jättebra också hos min tjejs familj i Ryssland.
18 jan. 2008 23:25
Citerat från mizan:
Ok kom på ett ställe till PARIS har aldrig kommit längre än till flygplatsen och fick verkligen inte smak för att komma in i landet.. Avskyvärda människor med otroligt dålig service anda. Vet inte om det e rätt att dömma en hel stad eller land efter deras flygplats men av alla mina resor på diverse flygplatser har jag aldrig fått ett sämre bemötande. Fruktansvärt. Har en skolkompis som bor i Paris sen flera år tillbaka och har gratis boende hos henne när som helst men har sagt till henne att jag nog aldrig kommer. Har definitivt inget sug över att se Paris om priset är alla otrevliga människor. Då tar jag mina pengar o glada min o åker dit jag e välkommen.
Jag håller med dej om Paris, kanske hela Frankrike. Men nu har jag börjat en franskakurs så brukar man vara mer välkommen.
På den flygplatsen har jag aldrig varit men jag lovar det finns en som är värre: den i Zagreb, Kroatien! Men hjälp! Spräng skiten i luften. Inkl den personal som s a s 'jobbar' i den så kallade baren! Bah!
19 jan. 2008 06:51
När vi skulle flyga mellan Jerusalem och Kairo blev undertecknad siktad på med en UZI av en inte allt för trevlig israel! (Efter anmälan till RG: har jag ändrat min formulering och hoppas denna funkar bättre)(JAG har personligen aldrig träffat nån som är direkt trevlig... Se sej själva som "Guds utvalda folk" od.. tjena!) När vi gick runt ett hörn avslutade han med att låtsas skjuta mot mej!..Jag var 13 bast då.
Efter det mötet var ett kalsongbyte högaktuellt!!
Nej, trevligast var enligt MEJ att strosa runt i arabkvarteren.

Sen när vi åkte ner mot döda havet stannade vi till vid en apelsinodling för att kolla in en sån.
Kliva innanför diket för att fota var tydligen en dum idé, för nån vakt-rackare drog av en kärve automateld då!!
Han pangade ifs rätt upp i luften, men ändå..
Dom farliga förbrytarna som gjorde intrång var jag själv 13 år och min halvbror, då 8 år...

Nej Israel, eller iaf den judiska delen, är helt "out of bounds" för mej

/Putte
Av Ellen66
19 jan. 2008 21:03
INTE THAILAND igen!!!!!!!!!!!!! detta måste ha blivit nya gran canaria eller?? Bangkok tyckte jag gick bra i ngra dagar kul med riktig puls och trevliga människor och annorlunda,,och vilken service på flygplatsen =) Koh Samu nä aldrig igen en riktig turistfälla,,, vattenfallet där var inte ens hälften så vackert som vattenfallet i forsakar på österlen ha ha jag menar det,,,,,,,,,,,, Nä inte thailand igen, det är bojkottat här i denna familjen.............
Paris var jätte trevligt, var där med mina två barn för tre år sedan då var dom tolv och vi kunde inte ett ord franska och vi hade otroligt kul och trevligt i denna smutsiga stad.. barnen talar om den resan ännu, vad kul vi hade=)
28 mars 2008 21:26
Jag skulle inte åka till Turkiet igen, inte ens om jag fick betalt för det! Vi var i Alanya.. Vi var tre tjejer som åkte och det rekommenderar jag verkligen inte... Hemska människor! De drog och slet i en och skrek fula saker! Riktigt läskigt faktiskt! Vi hittade inga bra matställen heller, inget smakade bra förrän vi kom till ett ställe där vi åt nån grilltallrik.. Åhh va gott det var, men oj så sjuka vi blev efteråt! Vi låg resten av veckan och var inte bra i magen på flera månader.. Det enda som var bra var vädret..
Av Alfva
28 mars 2008 21:45
Nja, jag vill väl kanske inte utesluta länder helt och hållet - men resmål kan jag utesluta rätt lätt...
Alanya, Turkiet - Blond tjej, påflugna försäljare som pratar svenska=svensk hora. Ingen bra kombination.
Marmaris, Turkiet - Ungefär samma deal, men mer personliga påhopp. Tråkig mat, men fin strand, strandpromenad.
Sunny Beach, Bulgarien - Ja... Dålig mat, dålig strand (djur), försäljare och dålig standard på boende (har säkert förbättrats avsevärt).
Hurghada, Egypten - Försäljarna *suck* Jag säger inte mer

Annars hoppas jag att jag inte är alltför inskränkt i mina synsätt!
29 mars 2008 15:19
Thailand: Jag orkar inte ens motivera det för en miljon svenskar kommer att klaga på vad jag skriver om stället ändå.
Av Tretjak
29 mars 2008 15:28
Tangier, Marocko. Ojoj. Snacka om att man fick springa gatlopp för att komma undan alla "hustlers".
Av Homman
29 mars 2008 15:33
En gång var jag i Ryssland två gånger – första och sista!
29 mars 2008 15:53
Synd att så många får fel bild av Egypten. Vi var där 2001 i hurghada och sa aldrig mer, men har just kommit hem efter en sagolik vecka i Elgouna, ett litet ställe norr om Hurghada. Rent, snyggt, bra restauranger trevliga människor och i största allmänhet en mycket bra semester. Dykning och snorkling i Röda Havet är fantastiskt! Välj dock ej AllInclusive då man missar massor av den trevliga och lugna orten. Kriminalitet existerar knappt, hörde om en kille som glömt plånboken på ett uteservering, fick tillbaka den nästa dag med alla pengar o kort kvar.
29 mars 2008 17:29
Mallorca. Säkert vackert på sina ställen men har man varit där så har man. Stranden i Alcudia var fin men inget man kommer ihåg flera år efteråt.
31 mars 2008 15:04
"Nä skärp dig "Putte"!
Om detta ska vara humor och ironi så tar du helt fel. Nu har du överskridit gränsen. Håll dig borta från rasistiska uttalanden. De hör verkligen inte hemma på Reseguiden. Ta genast bort ditt uttalande och be om ursäkt!
Jag får hoppas att det finns fler som håller med mig. Av mig får du gult kort och döms till att ställa dig i skamvån! Skäms!
Bobby"

Jo, ja kan nog hålla med om att formuleringen var puckad. Därför är den ändrad nu.
Icke desto mindre är det min, genom det sätt dom betedde sej på, uppfattning om den lilla del av den judiska befolkningen jag kommit i kontakt med, att dom är "bättre" än resten av världen. Dom säger ju t.om det själva! Har en kompis/granne som är judinna. Hon använder "Guds utvalda" hela tiden.. Min åsikt har absolut inget med rasism att göra. Utan den är s.a.s. formad av upplevelserna där.
"Dom" jäklades exakt hela tiden, siktade med UZI's och avslutningsvis sköt mot oss. Det ganska lätt att få en aningen sned uppfattning om folk(slag) då.
Detta är på intet sätt att betrakta som nån absolut uppfattning jag vill pracka på hela världen, utan MIN alldeles egen dito.
Har vänner/bekanta som är judar, araber, svarta vita å fan å hans moster. Har även vittnat mot nassar i en rättegång, så Homman ta dit rassesnack nån annanstans
/"Putte"
Av Homman
31 mars 2008 15:59
Citerat från billy_basket:
"Nä skärp dig "Putte"!
Om detta ska vara humor och ironi så tar du helt fel. Nu har du överskridit gränsen. Håll dig borta från rasistiska uttalanden. De hör verkligen inte hemma på Reseguiden. Ta genast bort ditt uttalande och be om ursäkt!
Jag får hoppas att det finns fler som håller med mig. Av mig får du gult kort och döms till att ställa dig i skamvån! Skäms!
Bobby"

Jo, ja kan nog hålla med om att formuleringen var puckad. Därför är den ändrad nu.
Bra!
Icke desto mindre är det min, genom det sätt dom betedde sej på, uppfattning om den lilla del av den judiska befolkningen jag kommit i kontakt med, att dom är "bättre" än resten av världen. Dom säger ju t.om det själva! Har en kompis/granne som är judinna. Hon använder "Guds utvalda" hela tiden.. Min åsikt har absolut inget med rasism att göra. Utan den är s.a.s. formad av upplevelserna där.
"Dom" jäklades exakt hela tiden, siktade med UZI's och avslutningsvis sköt mot oss. Det ganska lätt att få en aningen sned uppfattning om folk(slag) då.
Det kanske fanns någon anledning? Du verkar ju precis inte uppföra dig på ett städat sätt så vakterna kände sig kanaske provocerade?
Dessutom rör det sig här om enskilda personer som tydligen uppfört sig illa mot dig. Och därför ska du inte döma ut en hel nation.
Detta är på intet sätt att betrakta som nån absolut uppfattning jag vill pracka på hela världen, utan MIN alldeles egen dito.
Ja alla har sin egen uppfattning - rasistisk eller inte.
Har vänner/bekanta som är judar, araber, svarta vita å fan å hans moster. Har även vittnat mot nassar i en rättegång, så Homman ta dit rassesnack nån annanstans.
/"Putte"
Ja, om du slutar med ditt nassesnack! Fortfarande tycker jag du ska skämmas och du har ingen anledning att vara stöddig för att du en gång har burit dig dumt åt. Vill också påpeka att jag har tagit bort ditt citat och min kommentar på detta för att vara juste efter som du skrev till mig om detta privat. Men du verkar allt annat än juste.

Mvh
Bobby
Av Veb
31 mars 2008 17:08
aldrig mer polen.

bilen gick sönder under resan och hela motorblocket fick bytas. trevlig bilmekaniker där nere som gjorde det iofs, men det var väldigt svårt att kommunicera med honom då han inte pratade bra engelska utan det fick bli via mobil till hans dotter som sedan fick översätta fram och tillbaka.

överlag en rätt dassig semester :(
Av Curly
31 mars 2008 19:12
Jag kommer aldrig att åka tillbaka till Puerto Rico-Gran Canaria, det var det mest avskyvärda ställe jag varit på. Så totalt ocharmigt och ett centrum som bara var ett stort betonggetto uppbyggt för turister, ish!
31 mars 2008 19:56
Det finns två länder som jag aldrig vill åka tillbaka till. Den ena är Egypten och den andra är Turkiet. Fast man ska väl kanske aldrig säga aldrig. Jag sa att jag aldrig skulle sätt min fot i Thailand heller men hamnade där i Januari i år. Troligen kommer jag att hamna där igen. Jag har rest mycket ute i världen men Egypten och Turkiet är nog de två platserna på jorden som jag inte vill åka tillbaka till. Alla andra ställen jag varit på har jag sag att hit skulle jag kunna tänka mig att åka till igen. Men tyvärr inte på dessa två platser.
Av Zorrito
31 mars 2008 20:22
Utan tvekan Koh-Samui i Thailand. Värre turistfälla får man verkligen leta efter.
Blev inte ens imponerad av stränderna som alla pratar om. Stranden på hotellet försvann pga de stora skillnaderna mellan ebb och flod.
Jag var väldigt besviken på maten. Thai-mat smakar mycket bättre i Sverige. Kött är verkligen dåligt på Samui och skulle gissa att detta gäller hela Thailand.
Jag kunde heller inte kommunicera ordentligt med någon. Det blev ofta missuppfattningar vid beställningar eftersom nivån på engelskan var så låg, även på restauranger och i affärer.
Prostitutionen var som bekant också alarmerande. Fick höra av en liten tjej på kanske 4- 5 år ”No money, no honey, no lady”. Ska man låtsas att man inte hörde?
Vänligheten som det pratas så mycket om uppfattade jag istället som ett sätt att utnyttja turisterna för att kunna sälja /hyra ut någon produkt .
Men det värsta av allt var nog mardröms- flakbilen som annonserade Thai-boxning varannan kväll:
”Only tonight, tonight, tonight International match with boxers from Sweeeeden, Denmark, Germanyyyyy. Only tonight…”
Nej tack... Aldrig mer Samui.
1 apr. 2008 03:24
"Det kanske fanns någon anledning? Du verkar ju precis inte uppföra dig på ett städat sätt så vakterna kände sig kanaske provocerade?
Dessutom rör det sig här om enskilda personer som tydligen uppfört sig illa mot dig. Och därför ska du inte döma ut en hel nation."

Jag var 13 år och uppförde mej inte på nåt sätt alls.. Jag ville ha glass, leka med LEGO, hoppa i sanden, bada och sola.. Dom ville hota/skjuta med vapen...

Jag dum, dom bra.....lr?? Jag hoppas å det grövsta att de jag råkade ut för var de enda med den mentaliteten, tro mej!!

Nädå, vill-vara-polis "Homman"....
Jag dömer ju ut så många jag vill,(smidigt eller alltför ofta i ångvältsform)....) Och jag erkände att(och det var den) min formulering faktiskt blev jävligt otrevligt riktad, därav min ursäkt, men däremot kan jag med lätthet undanhålla RG's members denna åsikt i fortsättningen. Och om nån blev sårad, ber jag härmed, helt styvt och ärligt om ursäkt!
Klagomål/synpunkter/åsikter/tips i denna fråga eller andra ämnen är, då jag inte alltid är så smidig, är alltid välkommna!!(Inte ironi/humor, Homman)

MEN...., som Tony Irving skulle sagt:
Du själv dömer ju ut alla som reser till Thailand som "Hjärntvättade" eller "Följa John"-aktiga, men då är det självklart OK att syra å det värsta...
På nåt sätt oxå en sorts rasism...eller? Men du vet ju som i alla andra lägen bäst...
Skön och sund inställning...

Har även tagit fighten(?)/diskussen med hon som är"kompis/granne som är judinna", och hon tar detta en smula bättre än vad du, "Homman" gör...
Lite trilskig var hon ju ifs, men hon och jag är still friends...
Ingen riktig "point of peace uppnådd" ifs.. Men det visste vi ju innan.. OCH är fortf vänner!

@"Homman" .. Om du känner att denna diskution bör idissla vidare föreslår jag att RG's medlemmar ska slippa vårt rapande och att vi tar detta mess/mail/inte alls-ledes. Och vad jag än skriver privat i ämnet, och du vill publicera till alla på RG.... feel free och gör det!
Jag skriver ju bara, med ett DUBBELFET-FETT undantag av en(numera raderad) formulering som jag nog faktiskt själv tyckte, när Du som vanligt klagandes, påpekade att ordvalet luktade mök, skrev det jag verkligen tycker!..(Om än i ganska okorrigerade(läs: I striden med Hommans och Zappe50 mfl's hetta) Och i bland är jag nog, precis som du, fett onödigt provocerande.

Detta är ett ju ett reseforum där folk vill veta bra/dåligt om olika resmål..
JAG personligen(och fler(ganska, beronde på hur Du som vet allt, "Homman", vill räkna tjänstgöringsmånaderna inom FN och div. andra organisationer, exakt 24 st pers) som är mycket(MYCKET!!!) mer insatta, hur gärna vi än vill, än vi andra nånsin kommer bli, som varit "bortom"(Homman: läs:Jätteberesta!! P)Eilat med Röda havet och annat turistfokuserat (som du tjatar om, om Thailand) elände , rekommenderar ingen att åka som turist till Israel.
Ingen politik, ingen rasism, ingenting utom MIN, genom upplevelser formade åsikt.
Den som ändå vill åka till Israel.. Gör det!! Tror nog att Röda havet har en del spännande att erbjuda turister(Det har det! Men snälla, plocka inget från havsbotten... Reven dör!!).

Hela denna dispyt, som genom min redan erkänt präktigt taskiga formulering, som triggade Homman så till den milda grad, har urartat rätt fett.
Jag är medveten, varnad av RG-teamet och tänker göra all....rätt mycket för att inte hamna i gluggen igen.

Summarum:Jag vill bara resa dit jag vill och att alla andra ska få göra det samma utan bitter klagan från nån som ...vet bättre....
/Putte
1 apr. 2008 08:50
Citerat från billy_basket:
"Det kanske fanns någon anledning? Du verkar ju precis inte uppföra dig på ett städat sätt så vakterna kände sig kanaske provocerade?
Dessutom rör det sig här om enskilda personer som tydligen uppfört sig illa mot dig. Och därför ska du inte döma ut en hel nation."

Jag var 13 år och uppförde mej inte på nåt sätt alls.. Jag ville ha glass, leka med LEGO, hoppa i sanden, bada och sola.. Dom ville hota/skjuta med vapen...

Jag dum, dom bra.....lr?? Jag hoppas å det grövsta att de jag råkade ut för var de enda med den mentaliteten, tro mej!!

Nädå, vill-vara-polis "Homman"....
Jag dömer ju ut så många jag vill,(smidigt eller alltför ofta i ångvältsform)....) Och jag erkände att(och det var den) min formulering faktiskt blev jävligt otrevligt riktad, därav min ursäkt, men däremot kan jag med lätthet undanhålla RG's members denna åsikt i fortsättningen. Och om nån blev sårad, ber jag härmed, helt styvt och ärligt om ursäkt!
Klagomål/synpunkter/åsikter/tips i denna fråga eller andra ämnen är, då jag inte alltid är så smidig, är alltid välkommna!!(Inte ironi/humor, Homman)

MEN...., som Tony Irving skulle sagt:
Du själv dömer ju ut alla som reser till Thailand som "Hjärntvättade" eller "Följa John"-aktiga, men då är det självklart OK att syra å det värsta...
På nåt sätt oxå en sorts rasism...eller? Men du vet ju som i alla andra lägen bäst...
Skön och sund inställning...

Har även tagit fighten(?)/diskussen med hon som är"kompis/granne som är judinna", och hon tar detta en smula bättre än vad du, "Homman" gör...
Lite trilskig var hon ju ifs, men hon och jag är still friends...
Ingen riktig "point of peace uppnådd" ifs.. Men det visste vi ju innan.. OCH är fortf vänner!

@"Homman" .. Om du känner att denna diskution bör idissla vidare föreslår jag att RG's medlemmar ska slippa vårt rapande och att vi tar detta mess/mail/inte alls-ledes. Och vad jag än skriver privat i ämnet, och du vill publicera till alla på RG.... feel free och gör det!
Jag skriver ju bara, med ett DUBBELFET-FETT undantag av en(numera raderad) formulering som jag nog faktiskt själv tyckte, när Du som vanligt klagandes, påpekade att ordvalet luktade mök, skrev det jag verkligen tycker!..(Om än i ganska okorrigerade(läs: I striden med Hommans och Zappe50 mfl's hetta) Och i bland är jag nog, precis som du, fett onödigt provocerande.

Detta är ett ju ett reseforum där folk vill veta bra/dåligt om olika resmål..
JAG personligen(och fler(ganska, beronde på hur Du som vet allt, "Homman", vill räkna tjänstgöringsmånaderna inom FN och div. andra organisationer, exakt 24 st pers) som är mycket(MYCKET!!!) mer insatta, hur gärna vi än vill, än vi andra nånsin kommer bli, som varit "bortom"(Homman: läs:Jätteberesta!! P)Eilat med Röda havet och annat turistfokuserat (som du tjatar om, om Thailand) elände , rekommenderar ingen att åka som turist till Israel.
Ingen politik, ingen rasism, ingenting utom MIN, genom upplevelser formade åsikt.
Den som ändå vill åka till Israel.. Gör det!! Tror nog att Röda havet har en del spännande att erbjuda turister(Det har det! Men snälla, plocka inget från havsbotten... Reven dör!!).

Hela denna dispyt, som genom min redan erkänt präktigt taskiga formulering, som triggade Homman så till den milda grad, har urartat rätt fett.
Jag är medveten, varnad av RG-teamet och tänker göra all....rätt mycket för att inte hamna i gluggen igen.

Summarum:Jag vill bara resa dit jag vill och att alla andra ska få göra det samma utan bitter klagan från nån som ...vet bättre....
/Putte
Jag håller med dig Putte, man ska kunna formulera sig som man vill. Jag tyckte inte ditt inlägg var rasistiskt alls. Homman, du leker lite polis på alla möjliga håll märker jag. Vill skapa debatter, visst de e ok, men det känns som du e ute efter att provocera...sen är det ordkrig och lite "jag-vet-bäst" attityd--- det har säkert sagts förut, om så är fallet...kanske borde ta o tänka efter själv?
Av Energi
1 apr. 2008 11:02
Måste säga Turkiet med dessa stegrande priser år för år och dessa jobbiga inkastare.
Ett tips! Ta med en bandspelare som ni spelar in frasen "No Thanks" och hänger den på sidan av er och sätter på repeat. ;-)
Av Svenpa
29 juni 2008 23:22
Citerat från robbowan:
Thailand: Jag orkar inte ens motivera det för en miljon svenskar kommer att klaga på vad jag skriver om stället ändå.
Jag håller med dej fullständigt! Var där en mån. 04, Maten var rena skräpet, jag gick ner 8kg, ingen näring
i alla deras sketkäk! Folket låtsas vara så snälla, men dom är utnytjare tjyvar, dom tror alla turistrer är rika,
Hade sparat på min svenska lön länge,försörjde mer el.mindre två pers. ändå minskade min reskassa ......
Varning Thailand!! Never moore!
Av Lucas2-
30 juni 2008 01:24
Pakistan. Det var inte roligt när jag var där och med den religiösa fanatism som idag råder ter det sig än mindre lockande. Det finns en handfull länder som av samma anledning inte kommer att få något första besök av mig. Man bör tänka efter vad man vill ha ut av en resa innan man far iväg.
Av Pablito
30 juni 2008 08:06
Hej.
Inte direkt ett land men Teneriffe va psykiskt dåligt att se.
Den hysterin och folk som lurar andra fick mig att må dåligt.
Ville bara hem hem hem. Vart dessutom biten av en "Herr Nilsson" apa på zoo så jag fick ta stelkrampsspruta.
Av Pysen73
30 juni 2008 16:39
Jag tillhör en av alla de som inte är särskilt lockad av att åka tillbaka till Egypten av ungefär samma anledningar som nämnts ovan.
Jag skulle inte heller åka tillbaka till Teneriffa och Gran Canaria, eftersom det är två ställen som inte lämnat några djupare spår i resminnes-banken.. Ganska slätstruket, och det finns ju så mycket annat att se, så varför slösa tid och pengar på att åka tillbaka till något som man redan sett, särskilt om det inte var något speciellt med det?
Av Zappe50
2 juli 2008 18:01
Jag kommer i all framtid att bojkotta Kina och allt som har att göra med detta fruktansvärda land !
Ett land som tillåter att sådant här kan förekomma utan att någon ingriper !
Jag har gudskelov inte varit i Kina och kommer aldrig att åka dit heller !
Kolla bara på följande länk ! Men EN SKARP VARNING utfärdas härmed !
Mycket grym film !
Engagera er och skriv på protestlistan !
Här är länken:
http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=fur_farm&Player=wm&speed=_med
Av Amerita
2 juli 2008 18:47
Ja....jag har inte varit i Kina, men frågan är om jag ens vill det nu efter föregående talares inlägg, trodde jag skulle dö när jag tyvärr börjat se. Kina känns numer som ganska uteslutet!
Av Zappe50
2 juli 2008 20:35
Citat från Thorgu i diskussionen om "Kinaresenärer kolla detta"

Thorgu säger:
Detta djurplågeri var ingen nyhet för mig. Svensk TV har visat bilder på hur hundar förs till norra Thailand där de flås levande och säljs till pälsuppköpare. Man mår illa av detta djurplågeri varhälst det är i världen.

Ok !
Så nu blir även Thailand svartlistat för min del !
Av Svenpa
3 jan. 2011 15:23
Citerat från aquaholic:
De flesta egentligen, av den simpla anledningen att det finns så mycket kvar att se att jag inte gärna åker till något jag redan sett när jag nu har tid och råd att åka någonstans!
Men ok, vissa av Kanarieöarna har jag sett för absolut sista gången för att de inget har. Thailand är svartlistat oxå för min del! Låter ju konstigt för många av medlemmarna här som är så frälsta, men kom ihåg att jag var där långt innan vit man reste dit för annat än sex i Pataya! Jag blev lurad och kränkt och det finns ingen anledning att utsätta sig för risken igen när det finns så många andra sätt att tillbringa sin semester på.
Hej! Har varit i Thailand 1mån,en gång. Newer moore! Tyvärr får jag nog säga att var du
än reser,så finns det folk som tänker "thaihora" el. "katoy?" . Alla "vita" män åker inte till
Thailand för sex!! Det är thaifolket själva som har skapat sexindustrin och polisen hjälper
så gärna till. Fy fan vilket skitland! Är du född där så åk tillbaka och hjälp dina vänner!
3 jan. 2011 16:00
Citerat från svenpa:
Citerat från aquaholic:
De flesta egentligen, av den simpla anledningen att det finns så mycket kvar att se att jag inte gärna åker till något jag redan sett när jag nu har tid och råd att åka någonstans!
Men ok, vissa av Kanarieöarna har jag sett för absolut sista gången för att de inget har. Thailand är svartlistat oxå för min del! Låter ju konstigt för många av medlemmarna här som är så frälsta, men kom ihåg att jag var där långt innan vit man reste dit för annat än sex i Pataya! Jag blev lurad och kränkt och det finns ingen anledning att utsätta sig för risken igen när det finns så många andra sätt att tillbringa sin semester på.
Hej! Har varit i Thailand 1mån,en gång. Newer moore! Tyvärr får jag nog säga att var du
än reser,så finns det folk som tänker "thaihora" el. "katoy?" . Alla "vita" män åker inte till
Thailand för sex!! Det är thaifolket själva som har skapat sexindustrin och polisen hjälper
så gärna till. Fy fan vilket skitland! Är du född där så åk tillbaka och hjälp dina vänner!
Jag vill inte gå så långt och kalla det för skitland, alla har något bra och något dåligt. Men mig passar det inte just nu.
Det du citerar är flera år gammalt och jag är inte sämre än att jag kan ändra mig.
3 jan. 2011 18:15
Var till Aya NapaCypern för många år sedan.Kan absolut inte se någon anledning att åka dit igen.
Även Thailand räcker det att besöka en gång.
Barcelona som stad sett är mycket trevligt,däremot ficktjuvarna som en i mitt sällskap råkade ut för två
gånger kan man klara sig utan. Detta gäller även Prag som annars var en fin stad.
3 jan. 2011 22:54
Tråkigt att läsa hu många som har dålig erfarenhet av Egypten. Jag har varit där tio gånger och tycker det är helt OK, känner absolut inte igen kommentarerna ni måste haft otur är min åsikt
3 jan. 2011 23:21
Tunisien, männens o även pojkarnas jakt på umgänge. Stötande störande ÄCKLIGT
3 jan. 2011 23:29
Citerat från svenpa:
Citerat från svenpa:
Citerat från billy_basket:
"Nä skärp dig "Putte"!
Om detta ska vara humor och ironi så tar du helt fel. Nu har du överskridit gränsen. Håll dig borta från rasistiska uttalanden. De hör verkligen inte hemma på Reseguiden. Ta genast bort ditt uttalande och be om ursäkt!
Jag får hoppas att det finns fler som håller med mig. Av mig får du gult kort och döms till att ställa dig i skamvån! Skäms!
Bobby"

Jo, ja kan nog hålla med om att formuleringen var puckad. Därför är den ändrad nu.
Icke desto mindre är det min, genom det sätt dom betedde sej på, uppfattning om den lilla del av den judiska befolkningen jag kommit i kontakt med, att dom är "bättre" än resten av världen. Dom säger ju t.om det själva! Har en kompis/granne som är judinna. Hon använder "Guds utvalda" hela tiden.. Min åsikt har absolut inget med rasism att göra. Utan den är s.a.s. formad av upplevelserna där.
"Dom" jäklades exakt hela tiden, siktade med UZI's och avslutningsvis sköt mot oss. Det ganska lätt att få en aningen sned uppfattning om folk(slag) då.
Detta är på intet sätt att betrakta som nån absolut uppfattning jag vill pracka på hela världen, utan MIN alldeles egen dito.
Har vänner/bekanta som är judar, araber, svarta vita å fan å hans moster. Har även vittnat mot nassar i en rättegång, så Homman ta dit rassesnack nån annanstans
/"Putte"
Hej Svenpa,
Ville bara berätta att Homman är död sedan över ett år tillbaka.

//BL
4 jan. 2011 07:43
Bulgarien/Albena vilken depression att vara där, ville bara hem hela tiden
Diskussionen är stängd för nya svar