Dykning refferal hemma eller Thailand?

30 jan. 2014 10:12
Visningar: 514
Vi gjorde provdyk nyss och instruktören tippsade oss om att ta refferal hemma sedan bara dyken i Thailand. Vad har ni att säga om detta? Vi fick ett pris på 3200:-
Det vi tycker är smidigt med detta är att vi inte vill lägga för mycket onödig tid på teori och träning i pool på plats.
Hur snabbt kan man läsa in teorin?
Kanske kan man göra det på planet ner.
Någon som har tips på var man hittar litteratur i så fall?
Väldigt tacksam för svar.
Mvh johan och Malin
Av Dazind
31 jan. 2014 12:37
3200 kronor per person alltså? Det låter dyrt även för att vara i Sverige tycker jag.
Jag vet inte riktigt vart i Thailand ni ska, men på vissa håll kan du få hela ditt open water cert för omkring 1800 kronor, då ingår teori och allt. Det brukar i regel pågå i 3 dagar och man gör teorin på kvällarna eller på dagarna mellan dyken. Teorin är inget svår, och folk brukar inte bli alltför stressade över det. Så mitt råd är att vänta tills ni är på plats. Hör gärna av dig med frågor!
Av Muggen
2 feb. 2014 00:05
Vi åker till Koh lipe i Mars och jag skrev upp mig tidigt för en open water utbildning med adang sea divers där. Jag betalade en handpenning och fick då tillgång till deras e-learning, där jag kan logga in på padi's sida och göra teoring innan vi åker. Skönt att slippa böckerna väl på plats tyckte jag.

Jag betalar 13500 Baht för det..
3 feb. 2014 20:46
TACK för alla svar!
Vi åker till Thailand och gör allt där om vi bestämmer oss för att ta cert. Anledningen till att vi gjorde provdyk i Sverige var för att jag är öronbarn och ville testa och se om det gick att dyka överhuvutaget :) Det gick ju bra att dyka men åkte på inflammation direkt efter. Så vi får se om vi vågar testa att ta cert i Thailand (pga öronen) men verkar ju efter vad vi hört att det är ganska lätt och prisvärt där iaf.

Har ni ngn erfarenhet av att dyka med besvärliga öron? Har förberett mig med öronproppar och droppar från läkaren som jag kan ta efter. Jäkla krångel det där med öron :P

Mvh
Malin
Av Dazind
5 feb. 2014 11:17
Jag har aldrig haft några större problem, men det är bara ta det försiktigt och "lyssna" ordentligt på dina öron. Det händer även de som har dykt en hel del att de måste avbryta ett dyk för att de får problem med öronen. Så var inte rädd för att göra det om du får ont eller liknande
18 feb. 2014 11:04
Det finns medicin man kan ta antingen uppsöker du en läkare här hemma och får utsktivet rinexin-tabletter eller så ber du att få vad dom har på dykbåten (OBS! inte samma medicin).
Personligen hade jag valt (och gör) tagit en tablett rinexin minst en halvtimme innan dyket. Den hjälper genom att dämpa eventuell svulnad.
Sedan efter dyket hade jag använt från apoteket Aqua clear (139:-) väl värda pengarna! Har haft problem vid flera resor och varit tvungen att avbryta dykningen pga öroninflamationer. Har innan jag hittade Aqua clear prövat råd som skölja ur med färskvatten och torka tortt med topps. Inte funkat. Men senaste 2 resorna så är detta medel använt och inga problem med öronen.
När ni dyker tänk på att ta det lungt och tryckutjämna ofta forsera inte djupet utan var lyhörd i hur öronen känns. annars kan flera dagars dykning förstöras. Lycka till och njut av undervattensvärlden!
MVH
Ulrika
18 feb. 2014 19:49
Tack för tipsen! :) Ska kolla detta!
Har fått örondroppar av läkaren som hon rekomenderade att jag tog på kvällen efter jag badat/dykt. Dom skulle förhindra inflammation och infektion så jag hoppas dom hjälper!

Mvh
Malin