Dykning i Thailand

Av Steen89
27 okt. 2009 21:51
Visningar: 784
Ska åka till Thailand i januari och undrar vart det bästa stället att lära sig dyka är? Och hur vet man att de är serigösa?
Av Ewa_h
28 okt. 2009 07:41
Vi har dykt med Lanta Diver på Koh Lanta. Vi tog även vårat advanced cert där med dem. De är seriösa och jättebra. Det finns nog en hel del bra ställen att ta sitt dykcert på i Thailand. Kolla runt lite på platsen ni är och gå in och prata med dem i butiken, Ni märker säkert vileka ni får förtroende för när ni har snacka med att par stycken.. sen är det bara att välja ;)

Ni kommer garanterat att få en härlig undervattensvistelse

Lycka till!!
28 okt. 2009 11:37
Att ta ett cert genom PADI är alltid bra...NAUI är oxå godkänt...Skitkul, du kommer säkert att gilla det..så kolla upp genom deras hemsidor vart du kan anmäla dig på stället dit du ska:)
mvh A-L
28 okt. 2009 11:50
Just ja, de kanske även har några kurser på svenska som jag inte vet om eftersom jag tog mitt i Key West där det inte fanns som alternativ..
Av Peter62
28 okt. 2009 13:23
Tror det bästa sättet är nog att gå runt och fråga :), Eller så ta reda på vad det finns för dykcentra,dit du ska. sen kan du skicka ett e-mail,till de du intresserade av, att dom föreslår olika lösningar för just dig, sen kan du ju jämföra..och fortsätta därifrån
Jag gjorde så när jag for till Indonesien och dök..
Och jag har fått goda tips härifrån oxå..

mvh Peter
Av Joakimn
28 okt. 2009 15:31
Efter ett 50 tal dyk i Thailand så lista jag dykplatserna så här: (mina erfareheter..)
Att dyka i sydkinesiska sjön runt kho tao, koh pangang, koh samui är trevligt men inte så givande då det sällan är bättre
visibilitet än 4-10 meter. Viken är inte djupare än dryga 30 meter därför så dålig sikt.
Men för att lära sig att dyka ,ta cert är koh tao ett kanonställe..
På andra sidan är det bättre då djupen ,artrikedomen samt visibiliteten är bättre.
området mot Packbara är trivsamt för att det inte är så sönderdykt..(2006) Koh lipe, koh taratao, koh lanta..
Koh lanta är också ok att ta cert ifrån , svensk personal överallt o bra kurser..
När certet är taget...och det är bra dyk som gäller
Bäst är området runt Similan eller Burma banks., sikt upp till 40 meter fria ytor o möjligheter till storvilt..
Lycka till/kim-san
Av Pelle77
28 okt. 2009 18:23
Jag håller med ovanstående. Västsidan är överlägsen vid dykning. Gör en liveaboard någon-några dagar vid Similan Islands och se till att få med Koh Bon, stor chans att se mantor! Jag kommer att testa att dyka på Koh Tachai och Richelieu Rock nu i vinter (norr därom). Ska vara bland Thailands bästa dykplatser.

Koh Tao har ok dykplatser, som Chumpon Pinnacle och Sail Rock, men ingenting i närheten av Similans!
17 nov. 2009 23:39
Håller med ovanstående.
Är dykinstruktör och har 1000+ dyk det mesta runt Koh Tao och Similans, har jobbat på bägge ställena flertalet säsonger.
Dykcert tas nog enklast/billigast/snabbast på Koh Tao. Kanske Advanced kursen på samma gång. Behövs i t.ex. Similans tycker jag.
Big Blue eller Scuba Junction känns som säkra kort på KT.
Ta sedan gärna en liveaboard runt Similans med Koh Bon, Koh Tatchai, Richelieu Rock inkluderat, 4dagars borde räcka. Jag har nog gjort 5st som gäst som mest 6dagar och jag kan lätt åka igen.
Jag skulle rekomendera att utgå från Khao Lak företagen då nästan alla båtar avgår strax söder om KL.
En liten pärla i det området är f.ö. Boon Sung(olika stavning) Wreck. Kan vara dålig sikt men oooo så mycket fisk och massor med macro. Min topp 5 alla gånger. Nås bäst med långtail. En del liveaboards gör den på tillbakavägen, fråga. Max djup 18-20m också, så passar bra för alla Open Water.
Lycka till!
Av Steen89
23 nov. 2009 15:16
Tack så jätte mycket för alla bra tipps, tror det blir att jag försöker mig på attt ta dykcert i Koh tao eller Koh Lanta :)
Av Peter62
23 nov. 2009 19:48
Lycka till :)

Kan nästan garantera att du inte ångrar dig , om du tar cert :)...En helt underbar värld väntar dig !
mvh Peter
28 nov. 2009 04:35
Bra kommentarer ovan som ger en bra summering av läget. Vill du ha svensk dykskola eller svensk instruktör kolla in dykning på http://www.ithailand.se
28 nov. 2009 09:06
Måste rekommendera Lanta Divers de är seriösa & finns i Thailandsd bästa dykvattnen.Platserna Koh ha, men speciellt hin daeng & Hin mouang är grymma dykplatser. När du har ditt cert kan jag även rekommendera en live aboard resa med jonathan cruiser som kör från phuket via similian & upp till Burma banks, & surin islands. Fantastiska dyk med massor av manta och annat skoj. Maten på båten var också fantastisk...Har du inte den tiden så når mansimilian med speedboat och där är dyken också kanon.