Det börjar dra ihop sig... Behöver verkligen hjälp och svar inför rundresa i Thailand

Av Jahnna
18 dec. 2009 14:26
Visningar: 773
Hej... Det börjar nu dra ihop sig för min efterlängtade månad i Thailand... Den 2.a mars bär det iväg.
Jag har redan skrivit nån fråga tidigare men gör det nu igen för jag vill knyta ihop min påse lite och behöver verkligen hjälp med några saker.
Min resrut ser än så länge ut som följer: Tar nattåget till Chiang Mai så fort jag landat i Bkk, spenderar några dagar däruppe innan
det bär söderut även denna gång med nattåget. När jag är i södra Thai vill jag till Khao Lak och sedan nån eller ett par öar. De sista dagarna på resan kommer vara i Bkk för avslutande shopping och sightseeing. Jag har inte för avsikt att åka ner för att festa utan för att se och uppleva Thailand och för att ladda batterierna. Till resan har jag en budget på 6000 för boende och sedan ca 15000 till resten (mat, aktiviteter, inrikesresor och shopping)
Nu till mina frågor...

1) Har jag tänkt någolunda bra på budgeten? eller är det för lite? Jag tänker inte leva lyx direkt men jag vill heller inte behöva vända på varenda krona.

2) Från vilken station går tåget till Chiang Mai? har hört att det finns två tågstationer...

3) Vilken eller vilka öar ska jag till? jag vill ha lite lugn och ro, men vill inte att det ska vara helt dött. Koh Phangan och de andra på östsidan funderar jag på om man ska hoppa och satsa på västsidan, då jag ska till Khao Lak. Skulle verkligen vilja ha lite råd...

Jag vet att folk säkert tycker att jag kan kolla runt lite på andra inlägg och det har jag också gjort. Men när man läser alla inlägg ang alla öar så blir man ju inte direkt klarare. Så detta tips behöver jag inte.. =) Men tar gärna emot alla andra tips och är det nåt jag inte frågat om men som du tycker att jag inte bör missa eller likn så säg det gärna.

Men snälla!!! Hjälp en förvirrad tjej som ska ut på äventyr för första gången...

God Jul!!

J.
Av Msdr
18 dec. 2009 15:11
Hej!

Härligt att åka iväg!!!

1) Jag tror din budget borde täcka in månaden med viss marginal. Boende kan man ju hitta för 5o spänn natten om man vill så pm du kan lägga 200 kr/natt så bor du bra.

2) kan jag inte svara på då jag inte varit i Chiang Mai :)

3) Jag skulle verkligen rekommendera Koh Chang på östsidan. Det är så himla nära Bangkok (4 h med buss), ganska oexploaterat i jämförelse, det är lugnt och skönt men finns en hel del restauranger och barer så det är långt ifrån stendött.

Trevlig resa!!!
Av Ewa_h
19 dec. 2009 13:49
Hej
När vi reste runt en månad i Januari i år så gick det åt ca 12000 kr per person (totalt). Vi landade i bangkok(flygstol) och tog oss ner genom landet till Koh Lanta. Vi stannade på lite olika ställen för att se oss omkring lite.
Vi bodde ganska billigt och åt Thaimat större delen av tiden + att vi dök en hel del. Shopping är vi inte så intresserade av heller inte så mycket för att festa, det blir mest en och annan öl + nån enstaka festkväll.

Det är alltid svårt att säga om semesterkassan räcker.. det beror ju liksom på vad man ska göra. Men nog skulle jag kunna påstå att din budget ser helt OK ut.

Ha en underbar resa!!
30 dec. 2009 16:27
1.Ta det lugnt o ha trevligt. Stessa inte runt för mycket. Man hinner inte ha semester om man ska uppleva eller sitta på transporter långa tider. Pengarna kommer att räcka bra...................
2. Hua Lampong heter tägstationen. Kolla på thailandresor.se under Transporter (vänstra spalten) du kan se tågtider o priser när du kommit in o översatt sidan.
3.Utforska västkusten är inte helt fel men sikta in dej på ett par ställen o ta det som det kommer när du anländer, allt kan ju hända det är ju lite charmen. Önskar dej en skön resa
Jag kommer att ligga o slappa på koh Phangan till mitten på mars om det inte börjar krypa i kroppen. Karina
30 dec. 2009 20:25
Hej!
Vill bara säga att jag håller med om att Koh Chang är underbart, både buss och inrikesflyg är smidigt till/från BKK. På västsidan är det länge sedan jag var, men då var det mysigt i Krabi och runtomkring...
Hoppas själv på lite svar om Malaysia!
Ha en skön resa!
Av Jahnna
11 jan. 2010 20:44
Tack för tipsen! Jag planerar att ta nattåget från Bkk till Surat thani och sen buss till Khao Lak. Är detta det bästa sättet? Och är det nån som vet var jag kan hitta busstider och priser på nätet plus om man kan boka nattågen på nätet? var in på en sida där man kan boka tåg men det gick inte att boka nattåg. :S

Just nu funderar jag på att hoppa att bo på nån ö. Eller anser ni som varit därnere att det är ett måste-göra-när-man-är-iäthailand?

J.

Ps. Fortsätt gärna att komma med tips, blir jätteglad för så många tips som möjligt. Vill gärna ha mkt kött på benen när det är dags.
11 jan. 2010 21:51
Hoppa öarna?????NEJ..jag hänger inte med nu? ska du upp till Chiang Maj eller ner till Surat Thani med tåget?
Av Jahnna
12 jan. 2010 10:19
Förlåt jag är nog lagon luddig när jag skriver. :S
Jag kommer börja resan med att åka upp till Chiang Mai och vara där ca 5 dagar.
Sen drar jag mig neråt med nattåg till Bkk för att natten efter ta nästa nattåg för att komma till Khao Lak.
Sen har jag lite mer än två veckor att spendera innan jag ska tillbaka till Bkk för att vara där de sista dagarna innan
flyger drar sig mot Sverige igen. =)
Men är just nu lite osäker på om man skulle hålla sig och utgå från Khao Lak de veckorna och kanske åka nån dag till en ö, men inte stanna i flera dagar.
Eller gör jag ett stort misstag då? Är öarna ett måste när man är där?

J.
12 jan. 2010 11:24
Hej, Du har säkert någon ide med att åka tåg men måste fråga.. (Om du inte ska köpa tågluffarkort.)Varför inte flyga från C Mai-phuket när du skall till khao lak?? Billigare o du tjänar i tid...
Av Jahnna
12 jan. 2010 13:21
Dels har jag inte hittat lika billiga biljetter. För sovvagn på nattåget kostar strax över 110 kr.
Är van att åka, dock inte i Thailand, men tycker att det är ett helt ok färdsätt. Och åker jag nattåg sparar jag in en
hotellnatt. Så det är mest det. Plus att men får se lite mer än vad man får på ett flyg. Flugbiljett har jag inte hittat under 400 och då tillkommer
också boende. Då blir detta mkt billigare.
=)

J.
Av Tubbe
12 jan. 2010 13:52
Citerat från jahnna:
Dels har jag inte hittat lika billiga biljetter. För sovvagn på nattåget kostar strax över 110 kr.
Är van att åka, dock inte i Thailand, men tycker att det är ett helt ok färdsätt. Och åker jag nattåg sparar jag in en
hotellnatt. Så det är mest det. Plus att men får se lite mer än vad man får på ett flyg. Flugbiljett har jag inte hittat under 400 och då tillkommer
också boende. Då blir detta mkt billigare.
=)

J.
Hej jahnna

Har inte läst alla inäggen men tänk på att prisbilden är varierande. Min vill minnas att Banklok är billigast i Thailand och Phuket är dyrast.
Nu tycker jag att prisbilden inte ska påverka resans rent för mycket.

Om du har lite längre mellan resemålen så finns det pengar att spar om ni åker på natten.
Skulle gissa att prisbilden på resemålen är följande...dyras först, men rätta mig gärna om jag har fel.

I Thailand
Phuket
Krabi
Koh Samuie
Koh Samet /Rayong
Kho Chang
Bangok / Chaing Mai

Lägger sen till
Vietnamn
Kambodja

Som är lite mer spännande än Thailand
12 jan. 2010 16:18
Självklart måste du bo på en ö!
Simillian islands (stavning?) ligger utanför Khao Lak och ska vara de vackraste i Thailand. Har missat dem varje gång jag varit i Thailand och det grämer mig! Min åsikt är att västkusten är mycket vackrare än östsidan även om jag kan hålla med om att Koh Chang och Kho Tao är underbara öar!
Ha en underbar semester!
Av Jahnna
12 jan. 2010 16:28
Tubbe: det är lite så jag tänker.. att jag sparar både tid och pengar genom att ta nattåg. Sover ju bara på natten ändå,
så då kan jag lika gärna göra det ett par gånger på tåg då det också är mkt billigare än flyget. Har förstått att det är dyrast på phuket
då det väl är den stora turistfällan.

Emeliehunter: Klart jag inte kan missa Similian islands! Det står helt klart med på schemat!! Får man bo där nu? har hört att man inte fått göra det
tidigare... Så jag har tänkt åka dit och snorkla några gånger då det är ett perfekt att utgå från Khao Lak. =)

J.
Av Tubbe
12 jan. 2010 19:15
Hej igen

Vill minnas att tåg resa från BKK -Chang Mai tar IRL nästan 20 timmar. ( om man har otur )Vilkett kanske är ganska bra eftersom när du åker på dagen så ser du mer av Thailansd skifftande natur.

Från Chang mai till Phuket är det lååånngt
Har du funderat på Koh Chang ( Trat )och efter några dagar dra vidare till Cambodja........och se Siam Rep ?

/ R
Av Jahnna
12 jan. 2010 20:36
Sant... Det är vääääldigt långt. Så om det blir tåg hela vägen så blir det nattåg till bkk där jag spenderar dagen,
tänkte gå på ocean world och kanske besöka ett fängelse så det finns så mkt att göra i bkk och jag har bara 4 dagar på slutet.
Sen tar jag nästa nattåg söderut...

Kanske nåt jag ska kunna men erkänner min okunskap och fråga: Siam Rep?
Tänkte hålla mig på västkusten. Funderade ett tag på att ta en tur till Kuala Lampor eller nåt. Och hoppa över östsidan
denna gång, så det inte blir för mkt flängande över hela landet... Tänker jag rätt då?

J.
Av Tubbe
12 jan. 2010 20:42
Var nylige på Ocen world lite ovanför Koh Chan, men blev inte så imponerad. Vet inte om det finns fler,men tror inte det.
Vilket fängelse tänker du på ?
Men det finns ett akvarium som är sevärt ( du går i en glastunnel ) väldigt nära MKB shoping center.
/ R
Av Jahnna
12 jan. 2010 21:37
Det här heter Siam Ocean world och ligger inne i Bangkok, en del av det går man genom en tunnel.
Kommer ihåg att man kunde ta skytrain dit som stannar precis utanför typ. Så det är nog samma som vi tänker på tror jag.

=)

J.
Av Tubbe
12 jan. 2010 21:44
Citerat från jahnna:
Det här heter Siam Ocean world och ligger inne i Bangkok, en del av det går man genom en tunnel.
Kommer ihåg att man kunde ta skytrain dit som stannar precis utanför typ. Så det är nog samma som vi tänker på tror jag.

=)

J.
Ok , jag tänkte på Oasis se world ( simma med Delfiner ) . Bry dej inte om vad jag skriver ....utan vad jag menar ;o)) Ha ha

Må Bäsr från Rickard
Av Jahnna
12 jan. 2010 22:05
Lovar att jag ska försöka. ;)
Nu börjar jag verkligen vela när det kommer till tåg och flyg. Man kanske skulle försöka hitta ett superbilligt
flyg från Chiang Mai till Bkk som klaffar så jag kan ta nattåget söderut därifrån. Suck.
Önskar man kunde ringa till resebolaget och ändra flygbiljetten så den gick antingen en dag
tidigare till thailand eller en dag senare på vägen hem. :S

Ha det toppen!

J.