Dator eller inte dator?

4 okt. 2011 22:05
Visningar: 2091
Någon därute som har erfarenhet av att resa runt med dator? Kan inte bestämma om jag ska ta med den eller inte! Blir det bökigt? är det värt besväret i så fall? brukar det finnas internet på hostels och s.k. lägenhetshotell eller måste man fixa sådant själv?
Av Asok
5 okt. 2011 06:47
Hade med mig en liten mini-pc på vår resa i USA i september och det var inget besvärligt alls, tvärtom. Den väger bara 1,25 kg och var kanon så vi kunde lägga över alla våra foton vi tog, hålla kontakter med vänner o familj, kolla och checka in på flyget m.m. Skall man vara borta längre än några veckor så rekommenderar jag det.
Av Ziesta
5 okt. 2011 09:51
Hejsan,
Jag var precis i Australien och på de hostels jag bodde fanns ett par stycken datorer man kunde använda (gratis eller mot några dollar i timmen).. Jämfört med när jag var där första gången (2004) har det dock förändrats en del. Nu verkar många hostels erbjuda gratis trådlöst wifi.. (åtminstone de jag bodde på) för att inte tala om alla kafeer, flygplatser etc som gör det.. Jag hade inte med mig någon dator (eller smartphone) och det grämde mig lite några gånger.. En normalstor laptop hade jag nog inte tagit med i packningen, men gärna en mini-laptop om jag haft en. Det verkar dock fortfarande finnas en hel del internetkafeer kvar.. åtminstone i de städer jag var i.
5 okt. 2011 10:02
Ja, det beror ju lite på hur man reser, vandrar man mycket och vill packa lätt så är det ju en belastning. En nackdel är ju också om man inte hittar någonstans att låsa in sina saker när man ska på stranden t.ex.
Det finns ju som föregående talare sade oftast möjligheter på de flesta ställen att komma åt en dator så helt nödvändigt är det klart inte.
Själv tycker jag att fördelarna som delvis nämnts överväger. Att ha tillgång till allt man har på datorn inte minst korrespondens , bokningar, reseplanering, biljetter, kartor och annat som har med resan att göra. Att som sagts kunna föra över bilder och filmer till datorn varje kväll, kunna kolla upp sevärdheter hotellrecensioner, boka biljetter o.s.v. är något man knappt kan tänka sig vara utan när man börjat med det.
Har också en liten 1 kilos dator men skulle jag köpt en nu så hade det blivit en några hekto tyngre med något större skärm faktiskt.
5 okt. 2011 12:21
Jag har alltid med mig min Pc när jag resar. Både på korta och längre resor. Jag bokar bare hotell,lägenhet,hus där det finns tillgång till internet.
Jag använder Pc mycket, bl.a så ringer jag med Skype på den och det är jo gratis.
Tror inte det blir bökigt, beror kanske på vart du skall resa.
5 okt. 2011 14:12
Hej Caroline,
Vart ska du åka och hur länge tänker du vara borta?
Gäller det inte en weekend resa, tar jag alltid med min mac. Det är ett smidigt sätt att få tillgång till skype, mail, spotify, bank, bilder, filmer, you name it! Den tillför en liten dos extra frihet på nåt sätt. Numera hittar du trådlösa nätverk på en massa olika ställen runt om i världen, många av de är gratis och du kommer att bli förvånad över att se hur mycket folk reser med sina bärbara datorer! Bökigt att koppla upp sig? Nej, be om lösenord om nätverket är skyddad. Vågar påstå att de flesta hostels har idag trådlös internet.
Spontant kommer att tänka på några (kanske lite konstiga) ställen där jag har haft nytta av datorn: en parkbänk i Santa Marta, Colombia, vid sjön Peten i Flores, Guatemala och en hängmatta vid stranden på Isla Mujeres, Mexiko.
Bara en sån grej! ;)
5 okt. 2011 23:31
Totalt sett siktar jag på att vara borta ett halvår, och då har jag tänkt bo och jobba i sydney i några månader, resa runt och även WWOOF:A. Det låter ju helt klart på er som att datorns positiva saker väger över de negativa (om det egentligen finns några?) så jag får nog se till att införskaffa en liten minipc helt enkelt! Ni har inte tips på bra sådana nu när vi ändå är igång? ;) TACK så innerligt för era råd! De är guld värda för en som ska iväg själv för alldeles första gången i sitt liv :)
5 okt. 2011 23:44
Citerat från caroline20:
Totalt sett siktar jag på att vara borta ett halvår, och då har jag tänkt bo och jobba i sydney i några månader, resa runt och även WWOOF:A. Det låter ju helt klart på er som att datorns positiva saker väger över de negativa (om det egentligen finns några?) så jag får nog se till att införskaffa en liten minipc helt enkelt! Ni har inte tips på bra sådana nu när vi ändå är igång? ;) TACK så innerligt för era råd! De är guld värda för en som ska iväg själv för alldeles första gången i sitt liv :)
Kan inte ge dig specifikt råd om en viss dator, men som jag sa så hade jag köpt en något större än den 10" jag köpte om jag skulle välja idag, minst 12" hade jag satsat på som resedator, det finns några som väger bara strax över kilot. Du kan ju titta lite här och se vad som finns. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s76797797 beror ju lite på vad Du tänkt dig för pris också :-)
6 okt. 2011 15:09
Mitt tips när det gäller datorköp är mycket enkelt: MacBook Air. Snabb, smart, lätt, pålitlig, kanske lite för snygg dock...
Av Annl
6 okt. 2011 15:24
kan bara instämma - det är Mac Book som gäller och min dator hänger alltid med vart vi än ska och går inte att klara sig utan (och i vissa lägen är det inte ens tillräckligt med en dator...).
Citerat från mondiano:
Mitt tips när det gäller datorköp är mycket enkelt: MacBook Air. Snabb, smart, lätt, pålitlig, kanske lite för snygg dock...
6 okt. 2011 16:40
Jag har aldrig dator med mig och klarar mig utmärkt utan en. Har alltid kunnat använda Internet på bibliotek etc.
I synnerhet om jag backpackat runt hade jag inte velat släpa på en sån som dessutom kan bli stulen.
Däremot på kortare resor där man bor på samma hotell hela tiden hade jag kanske tagit med en - om jag ägt en laptop.
6 okt. 2011 17:09
Jag hade ju inte tänkt mig någon dyrbar sak direkt.. kanske inte den billigaste heller för jag vill ju ha nått ordentligt som håller vad den lovar! Är ju himla svårt och veta vad som är lagom också, då jag inte förstår ett smack av "dataspråket" ang. minne och hastighet och gud vet! Jag får väl försöka ta mig till närmaste storstad snart och gå in och prata med någon på nån elkedja, och helt enkelt hoppas på att dom inte lurar mig haha :)
Av Asok
6 okt. 2011 18:36
Jag har en Acer One Happy. Ingen hi-tech dator men funkar utmärkt att ha med sig på resan tycker jag.
6 okt. 2011 19:12
Har också en Acer one, funkar utmärkt till inte allt för tunga program (som sagt skärmen är lite för liten). Beror lite på vad Du vill göra med den, ska man surfa på nätet och spara bilder så funkar i princip vad som helst. Hårddiskutrymmet får man ju tänka på speciellt om man vill spara en massa bilder och filmer under semestern, dessutom ska man ha mer än en uppsättning till av sina viktiga filer förutom på datorn så en extern hårddisk eller USB-minnen är också en vettig investering.
6 okt. 2011 19:24
okej, är det en dator man kan få tag på i de flesta butiker eller? ogillar att handla på internet haha :P
Av Sierra
6 okt. 2011 19:34
Skaffa ett program som heter Dropbox.com

Dropbox är i grund och botten en näthårddisk. Som användare får du tillgång till plats på en serverdator hos Dropbox. Dina filer går alltså att nå från en valfri internetuppkopplad dator. Du behöver inga USB-minnen och du laddar ner bilder, färdbiljetter, kopior på pass mm mm på Dropbox server som du når var som helst. Du får 2 GB gratis och kan köpa till extra GB om du tycker att det är otillräckligt. Har du flera datorer och installerar detta gratisprogram på samtliga uppdateras dina datorer med samma info som du lägger in i Dropbox i en av datorerna.

Jag använder Dropbox och är väldigt nöjd med att jag kan hämta min info och skriva ut var jag än befinner mig. Kravet är att jag hittar ett internetcafé med skrivare :-)

http://www.idg.se/2.1085/1.299436/smarta-dropbox-later-dig-dela-stora-filer
6 okt. 2011 21:51
Citerat från caroline20:
okej, är det en dator man kan få tag på i de flesta butiker eller? ogillar att handla på internet haha :P
Det bör gå att hitta i de flesta elektronikbutiker och datorbutiker, Asus Eee är en liknande dator som också brukar finnas i butikerna. Som sagt känn på en lite större också och se om det kan passa i packningen :-)
6 okt. 2011 21:58
Citerat från sierra:
Skaffa ett program som heter Dropbox.com

Dropbox är i grund och botten en näthårddisk. Som användare får du tillgång till plats på en serverdator hos Dropbox. Dina filer går alltså att nå från en valfri internetuppkopplad dator. Du behöver inga USB-minnen och du laddar ner bilder, färdbiljetter, kopior på pass mm mm på Dropbox server som du når var som helst. Du får 2 GB gratis och kan köpa till extra GB om du tycker att det är otillräckligt. Har du flera datorer och installerar detta gratisprogram på samtliga uppdateras dina datorer med samma info som du lägger in i Dropbox i en av datorerna.

Jag använder Dropbox och är väldigt nöjd med att jag kan hämta min info och skriva ut var jag än befinner mig. Kravet är att jag hittar ett internetcafé med skrivare :-)

http://www.idg.se/2.1085/1.299436/smarta-dropbox-later-dig-dela-stora-filer
Ja det kan ju funka om man har lite filer och det är ju individuellt men fotar och filmar man en del kan det bli åtskilliga Gb per dag och då tycker jag inte att det är praktiskt användbart med onlinelagring Skulle aldrig heller lita på en onlinetjänst som enda lagring av oersättliga saker som foton, alltid minst två uppsättningar av filerna på olika ställen är ett minimum som man aldrig bör frångå.
6 okt. 2011 23:00
Jag har helt klart en väldans massa att fundera över.. puh! Redan för mycket saker intryckt i hjärnan, men hey, jag löser det förhoppningsvis! :P
Av Asok
7 okt. 2011 19:54
Använde Dropbox när vi var ute o reste nu där jag sparade alla foton som jag även hade på datorn så jag hade dem på 2 ställen. Fick köpa till utrymme så klart för 2 gb är inte mycket när man fotar men det funkade perfekt för oss i alla fall.