Costa Rica och Panama

Av Lena28
14 dec. 2010 18:33
Visningar: 6720
Hallå!

Jag ska åka till Costa på min semester i feb, kommer att vara borta i fem veckor. Tänkte att när jag landat dra ner en sväng till Bocas del Toro. Någon som har nått tips om hur det är där, vart jag ska ta vägen? Saker jag Inte får missa?!!
Någon som har åkt med buss från san jose till panama?
I costa rica så kommer jag att stanna västkusten då jag har en vän där som jag skall besöka. Innan jag åker dit, vad ska man se? Är östkusten bra? Eller ska jag köra igenom väst sidan eftersom jag inte har så lång tid att vara borta...i år.

Alla tips är jag otroligt tacksam för!!! :)

MVH
Anna-Lena
Av Joakimn
15 dec. 2010 08:37
Var i costa rika , panama o nicaragua 6 veckor perioden 24 jan - 2 Mars 2010 med min familj.
Vi luffade först på caribiska sida sen över till andra sidan.Jag var den enda som gick över gränsen till Panama i min familj och det gjorde jag med buss från den caribiska sidan av Costa rica. Vill man vidare till Boccas del torro
så kan man antingen ta en båt hela vägen, tar c:a 1 timme / eller en minibuss från gränsen.
Min personlig känsla var att östsidan var mer genuin o mindre dollarturister,vackrare o trevligare .
Nackdelen där var snarare vädret, det var en hel del regnskurar där då detta är ett regnskogsområde samt att deras efterslängar av monsunen kan göra sig gällande till /Feb-Mars.Vi bodde c:a 5 km utanför Puert Viejo mot Panama till, ett litet ställe som here Chicuita på lodge som heter Mira flores. Omgivet av regnskog men fina vita stränder( se mina bilder,en av de finast stränderna i världen??)Var där i 10 dagar.
Andrasidan av Costa rica är torrt,varmare,dyrare o mer turistigt. Men hade bra surfstränder. Så varför välja.
Ta ett besök på båda sidor..typ,stanna en vecka i Costa rica,caribien. 10 dagar i Boca del torro området som skall vara fint( skall finnas bra dyk där)sen åk via Panama o vidare ner mot västkusten Costa rica 2 veckor.
för att sen ta någon vulkan på vägen mot San Jusé o sen hem..bara en idé./Mvh Joakimn
Av Lena28
15 dec. 2010 11:19
TACK för tipsen!
Lite som jag hade funderat kring att göra min resa, och Nu känns det mer motiverat! :)
På västkusten i costa rica, är det nått spec ställe som jag absolut inte får missa? Eller ska jag ta min resa där som den kommer, dvs stanna på ett ställe som jag fastnar för stunden för..?!! Känns som om jag kommer att spendera den mesta tiden där, då jag ska besöka en vän som jobbar vin flamingo beach. Det ligger ju uppe i norr, så jag tar mig från syd och uppåt..

Lena
Av Joakimn
15 dec. 2010 12:49
Hej Lena!
Nu vet jag inte vem du är o vad du tycker om..
Jag själv är mycket för orörda områden, natur och dykning,sufning ect.
Så jag svarar bara generellt. Jag Uppskattar bra dykning o det har dom utanför Drake island och Cathalina island.
En anna pärla som jag besökt 2 ggr är Quepos/Manuel Antonio..bra bad ,trevliga hangarounds,fin nationalpark.
Tycker man om strandliv,surfning o mycket folk omkring sig med shopping ect så tyckte jag om
Cocobeach:,dagtid..bra shopping,bad, fast efter 20.00 så blev stället lite tragiskt med prostutierade o en hotfull stämning.
Playa flamingo var ok,lite ödslig strand men..ok
Jag tycker att Tamarindo var bäst gällande surfning och uteliv.
Finns en del bilder på min sida från dessa områden/Kika in /Mvh Joakimn
17 dec. 2010 08:36
Hej! Åker till bla Costa Rica nu i januari och har fått tips om Montezuma som ska vara helt fantastiskt. Kommer även att besöka La Fortuna som jag hört ska vara toppen! Där ska vi bo på det stället som medlemmen "Chriholm" vann ett pris för , för bästa tips en gång här på RG.

http://www.reseguiden.se/forum/bilder/214167

Hoppas du får en skön resa!!

//Jenny
Av Lena28
17 dec. 2010 17:53
Hej! :)
TACK för tipsen!!! Ser fram emot resan otroligt mycket, och nu har jag en del mål att hinna med tack vare er!!! :)
Hoppas att din resa till costa blir toppen!!!
Lena
Av Mangegg
19 dec. 2010 10:49
Ha en fantastisk resa (och det är inte svårt i det landet;-)! Jag besökte bla västkusten och det var väl inget fantastsikt genuint, mer bad och sol där vi var iaf. Ett tips, som iofs ligger lite mer in i landet, är att besöka något kaffeplantage, vi besökte ett (i Monteverde) och det var en kul upplevelse och väldigt god. Jag snodde med mig ett par kaffebönor/frukter och de frodas nu i fönsterkarmen:-)

Är du sugen på river rafting så är den ganska bra i landet! Vi utgick från La Fortuna.

Pura Vida!
Magnus
Av Lena28
19 dec. 2010 10:56
Kaffeplantage!!! :) Det ska jag ta på vägen från öst till väst! Tack!!!
Just nu längtar jag bara tills man får åka ner till värmen!!! :)
Tänkte, är det någon av er som har bra tips på en grym ryggsäck? Jag måste införskaffa mig en ny! Vill ha en på minst 75 l.
Lena
Av Mangegg
19 dec. 2010 16:07
Det vi besökte ser jag hette: http://www.donjuancoffeetour.com/ men det finns nog gott om dem! Ska du köpa med dig kaffe hem så är det detta http://www.caferey.net/buy-costarican-coffee-online/9-Caf%c3%a9-Rey-Tradicional som costa ricanerna dricker och det är helt fantastiskt. Det kostar ungefär som kaffe gör hemma men är väldigt mycket godare samt mycket billigare än deras "turist kaffe".

Vad jag är avundssjuk på 5v semester!!! Själv ska jag iväg och testa på att volontära men får inte mer ledigt från jobbet än till en 18dagars resa.

Förreseten så hälsar alla costaricaner med att säga Pura Vida!

Mange
20 dec. 2010 13:28
Bra tråd, med en hel del bra tips! Är själv på väg till Costa Rica i januari och skulle gärna vilja veta hur prisläget ser ut, ni som har varit där nyligen? Tack!
/M.
Av Lena28
20 dec. 2010 14:36
En suuuper bra tråd!! :) Tack!!!
Nu ska jag sätta mig ner för att boka flygbiljetten :) Ser att dom ligger runt ca 6 300 kr för en tur och retur.
Jag hade köpt en enkel till costa för 5 000, men pga en tjänst på mitt jobba så var jag tvungen att ta tillbaka tjänstledigheten å nöja mig med fem veckor. Men det får räcka..
:)
Av Mangegg
5 jan. 2011 20:50
Tjena Lena, hur går det med reseplanerna? Nu är det min tur att fråga, ryggsäck...har du bestämt dig för någon? Jag var och testade en massa i helgen men det är svårt. Jag är ganska lång och även om de sägs vara justerbara så är vissa bättre än andra, men sen är det ju väldigt stor prisskillnad också. Funderar på en everest, en som var öppningsbar på framsidan som så många andra nu så man slipper gräva...

Ha det!
/Mange
24 jan. 2011 21:09
Hej!
VI var i Costa RIca över jul & nyår 07. Vi åkte från San José till Playa Samara där vi bodde på ett jättemysigt litet 'hotel', som ägdes av ett ungt amerikanskt par. Det hette Entre dos Aguas. Det kan vi verkligen rekommendera. Sedan åkte vi vidare till Santa Elena och gjorde dagsvandringar i regnskogen. Där var vi även och tittade på de ekologiska kaffeplantagen.
Därefter åkte vi till Arenal och hade tur att se den sprutande vulkanen, vi badade i de varma källorna. Efter det åkte vi till det absolut bästa stället; i alla fall kommer vi aldrig att glömma det; Rara Avis. En 4 timmar traktorresa genom väglöst land till regnskogsdjungel! När det regnar regnar det rejält. Men det var fantastisk natur och guidning där - obeskrivbart! Vi bodde utan el i ett vackert stort trähus, med mat serverad i en matsal, lite som att vara på läger. Vi gjorde vandringar på dagen och natten och det såg olika ut varje gång pga regn, och naturens olika skepnader.
Tortuguero nästa, också där underbar natur och massor av djur. Vår guide var en kille från Kanada, Daryl, och vi bodde på hans ställe, Casa Marbella, perfekt!
Vi åkte till Manuel Antonio, men det gillade vi inte alls. Bodde hos en arg kinesiska och stranden var trist, inga mysiga samhällen, så snabbt tog vi oss vidare till Montezuma. En jätteskön by där vi åkte på djuphavsfiske, fick en jätte dorado, som hotellet lagade åt oss, så det räckte i 2 dagar till oss 8 (familj på 4 + 4 mor & farföräldrar)! Vi badade i den kalla sötvatten 'sjön', var ensamma på den oändliga stranden.

De häftigaste djurupplevelserna var en knallgul eyelash viper, den rödblåa Blue jean frog och krokodilerna.

Ha det fantastiskt i detta underbara land!