Boka nu eller sen?

13 nov. 2008 15:26
Visningar: 454
Ska åka till USA i sommar (09) och funderar om man ska boka flygbiljett nu eller om man törs vänta tills i sommar? Tänkte att om man bokar en sista minuten kanske man kan få ner de i pris?

Billigaste resan jag hittade tur och retur för 2 pers till Denver ligger på ca 17000.
Jag är osäker på vilket pris som är rimligt att betala då jag inte rest så mycket i mina dar.
Av Joje_66
13 nov. 2008 16:03
Citerat från mallebil:
Ska åka till USA i sommar (09) och funderar om man ska boka flygbiljett nu eller om man törs vänta tills i sommar? Tänkte att om man bokar en sista minuten kanske man kan få ner de i pris?

Billigaste resan jag hittade tur och retur för 2 pers till Denver ligger på ca 17000.
Jag är osäker på vilket pris som är rimligt att betala då jag inte rest så mycket i mina dar.
Hej, en inte ovanlig fråga men alltid lika svår att svara på :-)
Vill man riskera att inte hitta en biljett till lägre pris eller i värsta fall ingen biljett alls kan man ju avakta in i det sista.
Själv brukar vi boka långt i förväg och det har hitintills varit lönsamt för oss.

Gjorde en sökning för skojs skull och hittade flyg för 6.244:-/pers i Juni -09 på första försöket så 8500:- låter dyrt.
Av Sisso
13 nov. 2008 19:24
Hej där!
Jag åker också till Usa sommaren 09. Jag har redan köpt biljetter för att vara på den säkra sida. min enda oro nu är att flygbolagen ska gå i konkurs.
13 nov. 2008 19:40
Citerat från sisso:
Hej där!
Jag åker också till Usa sommaren 09. Jag har redan köpt biljetter för att vara på den säkra sida. min enda oro nu är att flygbolagen ska gå i konkurs.
Hej!
Jo de kanske är bäst att köpa redan nu ändå. Både för att vara säker på att få en biljett och för att fatta att jag verkligen ska åka.
Känner också en viss oro nu iom finanskriser och allt vad det innebär. Dollarn har ju stigit också :(
13 nov. 2008 20:05
Hej!
Jag gjorde en snabbkoll i juli-09 (ARN- Denver) för din räkning på sidan: http://www.bokasmart.se/flyg/den-denver.html
Den listar resultat från ett 20-tal flygsidor och alla hamnar på dryga 17000 kr. Så det beror ju så klart på när ni skall flyga. (Om man nu jmf för med han som kollade juni)

Ärligt talat skulle jag själv aldrig boka reguljärflyg ett halvår innan - men jag är ju sån som gärna väntar och ser ;)
13 nov. 2008 20:06
Boka nu, vänta inte för länge. När jag skulle till USA i somras, bokade jag redan i November. Man får de bästa flygbiljetterna och anslutningarna om man bokar i förväg.
Det låter lite dyrt, det går nog att hitta billigare flyg. Säkert att du har varit inne och sökt på olika priser på olika jämförelsesajter?
13 nov. 2008 23:08
Citerat från travellover:
Boka nu, vänta inte för länge. När jag skulle till USA i somras, bokade jag redan i November. Man får de bästa flygbiljetterna och anslutningarna om man bokar i förväg.
Det låter lite dyrt, det går nog att hitta billigare flyg. Säkert att du har varit inne och sökt på olika priser på olika jämförelsesajter?
Hej!
Jag har varit in på massor av sidor och sökt..Men det är ju en djungel så det är ju inte säkert att jag hittat de allra bästa.
Av Jesperw
14 nov. 2008 14:00
Citerat från sisso:
Hej där!
Jag åker också till Usa sommaren 09. Jag har redan köpt biljetter för att vara på den säkra sida. min enda oro nu är att flygbolagen ska gå i konkurs.
Köp 2 nätter på hotell eller hyrbil, så är du skyddad av paketreselagen. Alla seriösa resebyråer har ställt garantier till Kammarkollegiet.
Av Ziesta
14 nov. 2008 16:36
Det verkar bero mycket på vilka datum man söker.. Jag testade att söka här på Reseguiden på Arlanda-Denver och fick upp billigaste priser mellan 12.000:- (juni) och 17.000:- (aug). http://www.reseguiden.se/flyg/denver/den
14 nov. 2008 17:20
Citerat från jesperw:
Citerat från sisso:
Jag har redan köpt biljetter för att vara på den säkra sida. min enda oro nu är att flygbolagen ska gå i konkurs.
Köp 2 nätter på hotell eller hyrbil, så är du skyddad av paketreselagen. Alla seriösa resebyråer har ställt garantier till Kammarkollegiet.
AMEX och flera andra kreditkort täcker förlusten då man betalar med deras kort! Visserligen fixas ingen ny resa men man får ju pengarna tillbaka.
Av Sisso
14 nov. 2008 19:39
Dollarn har ju stigit också :(

Ja, det är verkligen synd. Hoppas bara den inte stiger allt för mycket...
Jag är verkligen ingen ekonom och vet inte riktigt hur prognosen för framtiden ser ut.
Av Sarre_j
20 nov. 2008 16:57
Ju tidigare du beställer en biljett, desto billigare. Iom. att det är reguljärt du flyger över till Usa så är det helt tvärtom mot chartern. Reguljärflygsbolagen sänker inte sina priser utan de har det billigaste stolarna i samband med att de släpper upp priserna, ca 11 eller 10 månader innan avresa.

Mvh Sara
Av Majliza
7 jan. 2009 18:48
Hej
Jag ska också åka till Denver i sommar (-09). Har åkt förut och priset brukar ligga runt det du anger. Brukar boka så här års och då slipper man t ex vänta en hel dag (eller natt) vid byte... vilket man vid billigare resa kan tvingas göra och då är alternativet att sova på flygplatsen vilket för mig inte är något alternativ alls!!
7 feb. 2009 17:51
Generellt sett brukar det bli billigare ju tidigare man bokar om det inte dyker upp nån kampanj några månader innan avresa men sådant vet man ju aldrig om i förväg. Många reguljära flygbolag kör hellre med tomma stolar istället för att sänka priserna som en "sista minuten"...
Ett tips är ju alltid att kolla med en gammal hederlig resebyrå också, även om de tar en liten avgift (de måste ju leva på något) så är de ofta väldigt bra på att hitta konkurrenskraftiga priser om de kan sin sak så det kan löna sig ändå. Där kan man ju också passa på att få lite tips och eventuellt boka ett par nätters boende. Smidigt att låta någon annan göra jobbet :)
Ha en skön resa!