Boende San Francisco

6 juli 2023 09:50
Visningar: 122
Hej!
Vi är två tjejkompisar som åker till San Francisco I början av november i år. Tycker det är svårt med boende och att veta vilka områden som är bra. Verkar ju vara mkt droger och vissa områden som man ska försöka undvika osv. Har ni några rekommendationer på områden och/eller hotell/airbnb så tas det tacksamt emot! 😊😊😊
6 juli 2023 13:32 (redigerad)
Prisvärt är svårt, därför är det bättre med ett hostel för att inte behöva betala 2000:-+/natt. Jag har bott på Hi hostel, Amsterdam, European på Minna street då det finns fler med liknande namn. Hi var bäst med bra frukost och läge. European ligger på fel sida av Market, men inget att vara orolig för. Där får du handla för att fixa frukost. Hotell har jag bott på North Beach som är bra med delad toa och Europa hotel eller om det heter European hotel som ligger söder om market å är sunkigt så bättre med ett fint hotel. Så roligt ni väljer SF som har så mycket mer att erbjuda än LA.
10 juli 2023 01:28
Jag var i San Francisco senast i april och bodde då på Presidio Parkway Inn. Inte det finaste jag bott på men helt ok ställe för ett hyfsat bra pris. Har tidigare bott på Marina Motel på samma gata och det är verkligen ett toppenbra ställe. Det kan jag varmt rekommendera. Överhuvudtaget så är Presidio ett trevligt ställe med gångavstånd till Golden Gate bron och där du enkelt kan ta buss till olika sevärdheter.
Inget av de boenden som jag rekommenderar serverar frukost men det löste vi enkelt genom att ta med oss plastskålar, plastmuggar och bestick. Finns nämligen kyl på de flesta boenden i USA och då kan man fixa sin egen frukost på ett enkelt och billigt sätt. Eller så tar man frukost på valfri diner.

San Francisco är en så otroligt trevlig stad som jag, min man och våra två barn (13 och 17 år) verkligen gillar!
20 juli 2023 11:17
Citerat från Littalej:
Jag var i San Francisco senast i april och bodde då på Presidio Parkway Inn. Inte det finaste jag bott på men helt ok ställe för ett hyfsat bra pris. Har tidigare bott på Marina Motel på samma gata och det är verkligen ett toppenbra ställe. Det kan jag varmt rekommendera. Överhuvudtaget så är Presidio ett trevligt ställe med gångavstånd till Golden Gate bron och där du enkelt kan ta buss till olika sevärdheter.
Inget av de boenden som jag rekommenderar serverar frukost men det löste vi enkelt genom att ta med oss plastskålar, plastmuggar och bestick. Finns nämligen kyl på de flesta boenden i USA och då kan man fixa sin egen frukost på ett enkelt och billigt sätt. Eller så tar man frukost på valfri diner.

San Francisco är en så otroligt trevlig stad som jag, min man och våra två barn (13 och 17 år) verkligen gillar!
Vad härligt att höra! Marina motell verkar ju trevligt och prisvärt! För någon som aldrig har varit i SF, hur är det med gångavstånd till centrum och områden som castro osv som vi är intresserade av därifrån?

Vilka områden hade ni undvikit att bo i i A
SF generellt?
20 juli 2023 11:19
Citerat från Brycecanyon:
Prisvärt är svårt, därför är det bättre med ett hostel för att inte behöva betala 2000:-+/natt. Jag har bott på Hi hostel, Amsterdam, European på Minna street då det finns fler med liknande namn. Hi var bäst med bra frukost och läge. European ligger på fel sida av Market, men inget att vara orolig för. Där får du handla för att fixa frukost. Hotell har jag bott på North Beach som är bra med delad toa och Europa hotel eller om det heter European hotel som ligger söder om market å är sunkigt så bättre med ett fint hotel. Så roligt ni väljer SF som har så mycket mer att erbjuda än LA.
Tack för tips! Vi är inte intresserade av att dela toalett eller rum utan vill gärna ha vårt eget "space" för att "landa" när dagen är slut. Det viktigaste för oss är inte lyx dock. Bara att det känns rent och säkert. Vi kan även tänka oss airbnb. Vilka områden i SF tycker du är bäst och vilka ska man undvika att bo i?
20 juli 2023 22:04
Citerat från Ramanagaram:
Citerat från Brycecanyon:
Prisvärt är svårt, därför är det bättre med ett hostel för att inte behöva betala 2000:-+/natt. Jag har bott på Hi hostel, Amsterdam, European på Minna street då det finns fler med liknande namn. Hi var bäst med bra frukost och läge. European ligger på fel sida av Market, men inget att vara orolig för. Där får du handla för att fixa frukost. Hotell har jag bott på North Beach som är bra med delad toa och Europa hotel eller om det heter European hotel som ligger söder om market å är sunkigt så bättre med ett fint hotel. Så roligt ni väljer SF som har så mycket mer att erbjuda än LA.
Tack för tips! Vi är inte intresserade av att dela toalett eller rum utan vill gärna ha vårt eget "space" för att "landa" när dagen är slut. Det viktigaste för oss är inte lyx dock. Bara att det känns rent och säkert. Vi kan även tänka oss airbnb. Vilka områden i SF tycker du är bäst och vilka ska man undvika att bo i?
20 juli 2023 22:19
Citerat från Ramanagaram:
Citerat från Brycecanyon:
Prisvärt är svårt, därför är det bättre med ett hostel för att inte behöva betala 2000:-+/natt. Jag har bott på Hi hostel, Amsterdam, European på Minna street då det finns fler med liknande namn. Hi var bäst med bra frukost och läge. European ligger på fel sida av Market, men inget att vara orolig för. Där får du handla för att fixa frukost. Hotell har jag bott på North Beach som är bra med delad toa och Europa hotel eller om det heter European hotel som ligger söder om market å är sunkigt så bättre med ett fint hotel. Så roligt ni väljer SF som har så mycket mer att erbjuda än LA.
Tack för tips! Vi är inte intresserade av att dela toalett eller rum utan vill gärna ha vårt eget "space" för att "landa" när dagen är slut. Det viktigaste för oss är inte lyx dock. Bara att det känns rent och säkert. Vi kan även tänka oss airbnb. Vilka områden i SF tycker du är bäst och vilka ska man undvika att bo i?
Då får ni räkna med 5000:-/natt för 2, med lite tur neråt 3000:-,. SF är lika populärt resmål som NY så otroligt med turister som ska ha nånstans att bo, men det klart det finns bra boenden men ska ni i acceptabelt pris hamnar ni i förortern å få ta Barten in till stan. Hostlen jag skrev om har toa på rummet å bokar man alla sängar får man bo själv, å då blir det inte mer än 3000:-. Air BnB finns förstås men de lär ju också hamna på 5 lök om ni inte vill bo i förorten. Vem vill lägga sådana pengar bara på boende när man kommer iväg å kan lägga pengarna på upplevelser istf boende där man bara sover?
20 juli 2023 22:43
Citerat från Ramanagaram:
Citerat från Littalej:
Jag var i San Francisco senast i april och bodde då på Presidio Parkway Inn. Inte det finaste jag bott på men helt ok ställe för ett hyfsat bra pris. Har tidigare bott på Marina Motel på samma gata och det är verkligen ett toppenbra ställe. Det kan jag varmt rekommendera. Överhuvudtaget så är Presidio ett trevligt ställe med gångavstånd till Golden Gate bron och där du enkelt kan ta buss till olika sevärdheter.
Inget av de boenden som jag rekommenderar serverar frukost men det löste vi enkelt genom att ta med oss plastskålar, plastmuggar och bestick. Finns nämligen kyl på de flesta boenden i USA och då kan man fixa sin egen frukost på ett enkelt och billigt sätt. Eller så tar man frukost på valfri diner.

San Francisco är en så otroligt trevlig stad som jag, min man och våra två barn (13 och 17 år) verkligen gillar!
Vad härligt att höra! Marina motell verkar ju trevligt och prisvärt! För någon som aldrig har varit i SF, hur är det med gångavstånd till centrum och områden som castro osv som vi är intresserade av därifrån?

Vilka områden hade ni undvikit att bo i i A
SF generellt?
Finns inte ett enda centrum, utan snarare flera olika områden i SF. Som tex China Town, Haight Ashbury osv. Men det är ju inte svårt att ta sig mellan olika områdena med buss, tåg eller taxi.

Vet inte vilka områden som man bör undvika men droger, hemlöshet och misär förekommer lite här och där. Mer eller mindre beroende av vilket område som man befinner sig i. I området Presidio såg vi däremot inget sådant.

Jag kollade vad Marina Motel går på i november. Tycker inte att 1700:- per natt är särskilt dyrt! Det är verkligen ett fantastiskt ställe!
20 aug. 2023 12:41
Hej igen! Nu har vi bokat boende. Var väldigt nära att det blev marina motel som verkade vara ett toppentips men tillslut landade vi i The Grove Inn i Alamo Heigts. Vi känner oss trygga med att vi har valt ett lugnt område med ett hotell som känns säkert. Vi ville ha nära till castro och haight ashbury. Nu undrar jag, har ni några tips på coola konstutställningar/museer/ områden med mycket konst på gatorna osv? Vi är också på jakt efter ställen att lyssna på musik på och vinyl samt prisvärda och lite undangömda second hand stores. Tips?

Även restaurangtips tas varmt emot!!
20 aug. 2023 22:30
Citerat från Ramanagaram:
Hej igen! Nu har vi bokat boende. Var väldigt nära att det blev marina motel som verkade vara ett toppentips men tillslut landade vi i The Grove Inn i Alamo Heigts. Vi känner oss trygga med att vi har valt ett lugnt område med ett hotell som känns säkert. Vi ville ha nära till castro och haight ashbury. Nu undrar jag, har ni några tips på coola konstutställningar/museer/ områden med mycket konst på gatorna osv? Vi är också på jakt efter ställen att lyssna på musik på och vinyl samt prisvärda och lite undangömda second hand stores. Tips?

Även restaurangtips tas varmt emot!!
Då kommer ni bo nära Painted Ladies. Fin och mysig park där! När vi var i SF i våras tog vi buss till Haight Ashbury och gick därifrån till Painted Ladies. Så många fina gamla hus där emellan! Haight Ashbury består av många udda butiker (älskar!). Ett riktigt flower power område med riktigt avslappnad stil. Massor av second hand butiker. I USA använder man däremot inte begreppet ”second hand” när det kommer till butiker. Sök istället på ”thrift store” eller ”goodwill”. Vi var in och fyndade på några av dem i Haight Ashbury. Huvudgatan består av konst lite här och där och med rikligt utsmyckade fasader.

Andra tips jag har när det kommer till SF är att åka spårvagn från Powell till Hyde st. För bästa upplevelse ska man sitta på höger sida i vagnen. Utsikten och upplevelsen är bara wow! Därifrån kan man gå till Fishermans warf och besöka det udda stället Musee Mecanique med riktigt gamla spelautomater och mekaniska ”spågummor”. Restaurangen Bubba Gump är en hit och utsikten därifrån över Alcatraz är bara det en upplevelse! China Town och fota Dragons gate samt ett besök hos Golden Gate Fortune Cookies Company är lite annorlunda!