Blir det verkligen så himla dyrt med visumansökan??? HJÄLP NÅN SOM VET?

Av Kajz
2 dec. 2012 16:51
Visningar: 1149
MEN hur trött blev jag inte just nu!? Har just suttit och gjort betalningen till filippinska ambassade i norge, det blev ca 430 kr/pers. 237 NOK + avg på 150 kr.

NU ser jag att det även ska betalas 250 NOK/pers för att de ska skicka tillbaka passen. Stämmer verkligen detta? Hur faan kan det bli så dyrt? Då står de inte ens för kuvertet utan det ska vi oxå skicka med..... NÅN SOM JUST GJORT DETTA som kan ge mig svar? Ska vi behöva göra ytterligare en inbetalning på deras konto på 250 NOK * 2 samt avgiften på 150 kr * 2 som tillkommer? Blir jävligt dyra visum isf :-(

3.Postage Fee: 200 for Norway and 250 for Denmark, Iceland, Sweden or Finland. (Please note that the Postage Fee is per applicant and is inclusive of postage and service fee. Also, please do not send postage stamps. It is either you enclose the money or pay through our bank account)

Snälla nån som vet!?
Av Annl
2 dec. 2012 16:54
Har inte sökt visum till Filippinerna men väl andra länder och den kostnaden som du anger kan säkert stämma.

Och jag har varit med om att man krävt avgift för postbefordran som du skriver och att man ska skicka med ett kuvert.

Kanske en liten tröst; det finns länder dit visum är ännu dyrare - Indien är ett sådant exempel.
Citerat från kajz:
MEN hur trött blev jag inte just nu!? Har just suttit och gjort betalningen till filippinska ambassade i norge, det blev ca 430 kr/pers. 237 NOK + avg på 150 kr.

NU ser jag att det även ska betalas 250 NOK/pers för att de ska skicka tillbaka passen. Stämmer verkligen detta? Hur faan kan det bli så dyrt? Då står de inte ens för kuvertet utan det ska vi oxå skicka med..... NÅN SOM JUST GJORT DETTA som kan ge mig svar? Ska vi behöva göra ytterligare en inbetalning på deras konto på 250 NOK * 2 samt avgiften på 150 kr * 2 som tillkommer? Blir jävligt dyra visum isf :-(

3.Postage Fee: 200 for Norway and 250 for Denmark, Iceland, Sweden or Finland. (Please note that the Postage Fee is per applicant and is inclusive of postage and service fee. Also, please do not send postage stamps. It is either you enclose the money or pay through our bank account)

Snälla nån som vet!?
2 dec. 2012 17:46
Sökte precis visum till Filippinerna och ja, det blir dyrt. Mycket dyrare än när de hade ambassad i Stockholm. Mitt kostade närmare 600 SEK. Det var visumkostnaden, en administrativ avgift + postavgift för att de ska kunna skicka tillbaka dem. Det kostade endast 276 sek när det fanns en ambassad i Stockholm för typ 3 månadersedan -.-
Av Kajz
2 dec. 2012 18:45
Tim?!

Hur gjorde du? Skickade du med 250 NOK i kontanter för avgiften för att de skulle skicka tillbaka passen? Gör man det så slipper man ju iaf den där kostnaden till banken på 150 kr/betalning som blir om man sätter in på deras konto!?
2 dec. 2012 19:21
JAg skickade upp passet med rekommenderat brev+ flygbiljett och de man skulle ha med. Sedan betalade jag in på filippinska ambassadens plusgirokonto i Oslo. och så fixade de resten. :) Betalade den där avgiften på posten här i Sverige för att det inte skulle kosta något för att de skulle skicka tillbaka det men det gällde tydligen inte där så gör inte det. :)
12 mars 2013 19:18
Asså jag hänger inte riktigt med har jag fattat rätt:

Man skall sätta in 237 NOK + 250 NOK totalt 487 NOK på deras konto då har man ju betalt sitt visum samt frakten? Är det något mer än detta man måste betala DIREKT till dom?

Jag förstår att det tillkommer andra kostnader såsom frakten dit mm. men nu menar jag bara kostnaderna man ska sätta in till dom...
Av Kajz
12 mars 2013 19:55
237NOK + 150 kr i bankens avgift. 250 NOK för att de ska skicka tillbaka passen, jag lade kontanta pengar i kuvertet med passen! Samt avgiften för rek post, glöm inte att ange värdet på försändelsen.
15 mars 2013 09:00
Du kan ju alltid soka visa on arrival, blir billigare do!
25 mars 2013 19:37
Ja, det löste sig men jävlar va krångligt! :)