Bästa resmålet i Asien i februari

Av Jennytw
23 apr. 2019 19:30
Visningar: 786
Hej!
Familj om 2 vuxna och 3 barn (9-16 år). Vi letar nytt ställe till vintern för 2 v semester. Vi vill ha en kombo av vacker strand, lugn och ro men också gärna några dagar i storstan. Vill någon annanstans än till Thailand. Jag vill gärna till Bali och skulle kunna tänka kombo med Singapore men vädret känns lite sådär i februari.
Tar tacksamt emot alla tips!
26 apr. 2019 08:26
Varför inte flyga till Ho Chi Minh ett par dagar, sen ta ett inrikesflyg till Phu Quoc? Bra grejer. Billigt, trevliga människor, fina stränder, ball stad och grym mat.
Av Sierra
26 apr. 2019 16:00
Vi var på Lombok och Gili Islands (granne med Bali) i februari och det är inte att rekommendera vädermässigt. Mycket ostadigt med mycket nederbörd.

Dit skall du åka på sommaren!
13 aug. 2019 15:25
Citerat från Kalleftw:
Varför inte flyga till Ho Chi Minh ett par dagar, sen ta ett inrikesflyg till Phu Quoc? Bra grejer. Billigt, trevliga människor, fina stränder, ball stad och grym mat.
Har hört att Phu Quoc är skitigt och dålig mat, hur upplevde ni det?
Av Erik777
14 aug. 2019 14:09
Pangkor för lugn och fina stränder. Kuala Lumpur och eller Singapore för storstan.
Av Nicken
14 aug. 2019 20:32
Citerat från Alex_n08a:
Citerat från Kalleftw:
Varför inte flyga till Ho Chi Minh ett par dagar, sen ta ett inrikesflyg till Phu Quoc? Bra grejer. Billigt, trevliga människor, fina stränder, ball stad och grym mat.
Har hört att Phu Quoc är skitigt och dålig mat, hur upplevde ni det?
Phu quoc har både bra och dåliga sidor. På plussidan sätter jag dem goda (och billiga) maten, lugnet och nästan inga strandförsäljare. På minuskontot sätter jag skräp. Vissa ställen på ön är skitiga, skräp driver in från havet, skräp bränns etc. Dock upplever jag Long Beach rent, förmodligen eftersom resorternas personal håller stranden den.

Totalt sett gillade jag ön, men jag uppskattar när det är lite opolerat och inte så fint i kanten.

Gällande städer är, enligt mitt tycke, HCM-city lite tråkigare än exempelvis Hong Kong, Bangkok, Singapore, KL etc.

Andra platser jag skulle överväga är Filippinerna kombinerat med Hong Kong (typ... snart hoppas vi) eller kanske Malaysia (KL + strand).
15 aug. 2019 09:09
Hej igen och tack för tips!

Vi har bokat flyg till KL den 26:e december och kommer vara i stan i tre dagar.
Den 4:e - 9:e januari ska vi på på Koh Lipe.

Har ni några tips på hur vi ska spendera de fem dagarna emellan? Närmast till hands ligger väl Penang, Pangkor eller Langkawi?
15 aug. 2019 12:04
Citerat från Alex_n08a:
Hej igen och tack för tips!

Vi har bokat flyg till KL den 26:e december och kommer vara i stan i tre dagar.
Den 4:e - 9:e januari ska vi på på Koh Lipe.

Har ni några tips på hur vi ska spendera de fem dagarna emellan? Närmast till hands ligger väl Penang, Pangkor eller Langkawi?
Hej, flyg till Langkawi direkt o ta några nätter där, ni ska ju ändå dit till slut för o åka till Lipe.
15 aug. 2019 15:41
Citerat från Thomas_petra:
Citerat från Alex_n08a:
Hej igen och tack för tips!

Vi har bokat flyg till KL den 26:e december och kommer vara i stan i tre dagar.
Den 4:e - 9:e januari ska vi på på Koh Lipe.

Har ni några tips på hur vi ska spendera de fem dagarna emellan? Närmast till hands ligger väl Penang, Pangkor eller Langkawi?
Hej, flyg till Langkawi direkt o ta några nätter där, ni ska ju ändå dit till slut för o åka till Lipe.
Men är det inte överexploaterat av kineser och ryssar? Och sen att Cenang ska vara väldigt skräpigt?
15 aug. 2019 22:43
Dom finns överallt, mindre där än på övriga ställen i området,skräpigt? inte mer där än nån annanstans. Men ta hotell med pool, badvattnet är ju inte som på Lipe direkt... Penang har vi också varit på men bara i Georgetown, som var väldigt fint. Men ni kommer ju från en stad då kanske inte en stad till är nåt för er....
16 aug. 2019 10:10
Citerat från Thomas_petra:
Dom finns överallt, mindre där än på övriga ställen i området,skräpigt? inte mer där än nån annanstans. Men ta hotell med pool, badvattnet är ju inte som på Lipe direkt... Penang har vi också varit på men bara i Georgetown, som var väldigt fint. Men ni kommer ju från en stad då kanske inte en stad till är nåt för er....
Tack! Var rekommenderar du att bo, för att slippa den värsta turismen och kaoset?
16 aug. 2019 10:48
Hej,

Jag gjorde en liknande resa som er med KL-Langkawi-Koh Lipe-Krabi två veckor i vintras och var så nöjd! Jag vill verkligen åka tillbaka till Langkawi. Vi bodde på Cenang Beach på Nadias hotel som vi tyckte var bra, förutom att frukosten var tråkig efter några dagar... Flyg mellan KL och Langkawi och färjan mellan Langkawi och Koh Lipe fungerade riktigt smidigt.

Jag tyckte gillade Cenang Beach och visst det är turistigt (kineser fanns där då det var det kinesiska nyåret när vi var där men ryssar märkte vi inte av). Men på dagarna gjorde vi utflykter och på kvällen var det perfekt att gå längst huvudgatan och leta restauranger. Men för att ge Langkawi en rättvist bild måste man ta sig runt och uppleva ön.

För lite tips och bilder kolla gärna på https://ilovetravelling.blogg.se/2019/february/underbara-dagar-pa-langkawi-2.html där jag har skrivit om våra dagar på ön. Jag har även skrivit om KL och Koh Lipe på bloggen om du vill ha tips där med :D

Hoppas ni får en riktigt bra resa!
Av Erik777
16 aug. 2019 18:19
Citerat från Alex_n08a:
Citerat från Thomas_petra:
Dom finns överallt, mindre där än på övriga ställen i området,skräpigt? inte mer där än nån annanstans. Men ta hotell med pool, badvattnet är ju inte som på Lipe direkt... Penang har vi också varit på men bara i Georgetown, som var väldigt fint. Men ni kommer ju från en stad då kanske inte en stad till är nåt för er....
Tack! Var rekommenderar du att bo, för att slippa den värsta turismen och kaoset?
Om du vill slippa turister så föreslår jag att du åker till Kedahs fastland istället för Langkawi och Lipe :) Jag minns när jag träffade på två andra vita människor på Tesco i Jitra. Alla tre var lika chockade.
Skräpigt med svenska mått mätt är det överallt i Malaysia och Thailand. Om du ändå vill prova Langkawi så bo i Tanjung Rhu om du vill slippa "kaoset" i Cenang, där är det fint vatten och fin strand också.
16 aug. 2019 23:31
Tack så mycket för tips! Skulle du rekommendera Cenang eller hade du valt en annan strand att bo vid om du åker dit igen?
Citerat från Klara_maria:
Hej,

Jag gjorde en liknande resa som er med KL-Langkawi-Koh Lipe-Krabi två veckor i vintras och var så nöjd! Jag vill verkligen åka tillbaka till Langkawi. Vi bodde på Cenang Beach på Nadias hotel som vi tyckte var bra, förutom att frukosten var tråkig efter några dagar... Flyg mellan KL och Langkawi och färjan mellan Langkawi och Koh Lipe fungerade riktigt smidigt.

Jag tyckte gillade Cenang Beach och visst det är turistigt (kineser fanns där då det var det kinesiska nyåret när vi var där men ryssar märkte vi inte av). Men på dagarna gjorde vi utflykter och på kvällen var det perfekt att gå längst huvudgatan och leta restauranger. Men för att ge Langkawi en rättvist bild måste man ta sig runt och uppleva ön.

För lite tips och bilder kolla gärna på https://ilovetravelling.blogg.se/2019/february/underbara-dagar-pa-langkawi-2.html där jag har skrivit om våra dagar på ön. Jag har även skrivit om KL och Koh Lipe på bloggen om du vill ha tips där med :D

Hoppas ni får en riktigt bra resa!
16 aug. 2019 23:34
Skrev inte att jag vill slippa turister, utan det värsta kaoset, tror du förstår vad jag menar. Hotell på Koh Lipe är redan bokat dessutom :)

Det blir Penang eller Langkawi. Känner att vi behöver boka snart, för det börjar bokas upp!

Tips på bra hotell i KL?
Citerat från Erik777:
Citerat från Alex_n08a:
Citerat från Thomas_petra:
Dom finns överallt, mindre där än på övriga ställen i området,skräpigt? inte mer där än nån annanstans. Men ta hotell med pool, badvattnet är ju inte som på Lipe direkt... Penang har vi också varit på men bara i Georgetown, som var väldigt fint. Men ni kommer ju från en stad då kanske inte en stad till är nåt för er....
Tack! Var rekommenderar du att bo, för att slippa den värsta turismen och kaoset?
Om du vill slippa turister så föreslår jag att du åker till Kedahs fastland istället för Langkawi och Lipe :) Jag minns när jag träffade på två andra vita människor på Tesco i Jitra. Alla tre var lika chockade.
Skräpigt med svenska mått mätt är det överallt i Malaysia och Thailand. Om du ändå vill prova Langkawi så bo i Tanjung Rhu om du vill slippa "kaoset" i Cenang, där är det fint vatten och fin strand också.
22 aug. 2019 16:08
Citerat från Alex_n08a:
Tack så mycket för tips! Skulle du rekommendera Cenang eller hade du valt en annan strand att bo vid om du åker dit igen?
Citerat från Klara_maria:
Hej,

Jag gjorde en liknande resa som er med KL-Langkawi-Koh Lipe-Krabi två veckor i vintras och var så nöjd! Jag vill verkligen åka tillbaka till Langkawi. Vi bodde på Cenang Beach på Nadias hotel som vi tyckte var bra, förutom att frukosten var tråkig efter några dagar... Flyg mellan KL och Langkawi och färjan mellan Langkawi och Koh Lipe fungerade riktigt smidigt.

Jag tyckte gillade Cenang Beach och visst det är turistigt (kineser fanns där då det var det kinesiska nyåret när vi var där men ryssar märkte vi inte av). Men på dagarna gjorde vi utflykter och på kvällen var det perfekt att gå längst huvudgatan och leta restauranger. Men för att ge Langkawi en rättvist bild måste man ta sig runt och uppleva ön.

För lite tips och bilder kolla gärna på https://ilovetravelling.blogg.se/2019/february/underbara-dagar-pa-langkawi-2.html där jag har skrivit om våra dagar på ön. Jag har även skrivit om KL och Koh Lipe på bloggen om du vill ha tips där med :D

Hoppas ni får en riktigt bra resa!
Hej, ursäkta sent svar. Jag tror faktiskt att jag hade valt att bo vid cenang beach igen då ön inte är så stor om man vill iväg till andra delar på dagen och där fanns gott om restauranger på kvällen. Bara hör av dig om du undrar något mer.