Backpacking i Thailand

15 sep. 2013 14:04
Visningar: 1127
Hejhej!

Vi är ett gäng killar som ska resa runt i sydost asien i ca 3 månaders tid. Jag fick uppdraget att ta reda på så mycket som möjligt om Thailand så alla tips och varningar är välkomna!

Vi kommer att starta vår resa i Bankock och spendera 2-3 veckor i Thailand då vi bland annat tänkt att ta dykcert, festa loss på fullmoon party och försöka lära känna landet mer än vad vanliga turister brukar göra.

Så om du har några erfarenheter att dela med dig av så hade det varit guld värt!

Emil
Av Marilcj
15 sep. 2013 15:53
På 2-3 v hinner ni inte lära känna Thailand så mycket om ni ska hinna med dykcert, det i sig tar ju några dagar beroende på vilken typ av cert ni ska ha.
Koh Tao har bra dykvatten o bra dykskolor, grannön Koh Phangan hittar ni Fullmoonparty o nästa ö är Koh Samui och därifrån kan man ta sig till fastlandet igen.
Eftersom ni landar i BKK så bör ni ju ägna stan nån dag i alla fall, sen går de buss därifrån till Chumpom där ni hittar färjeläget m båtarna som tar er till Koh Tao, sen går där båtar mellan öarna vid några tillfällen per dag.
Bussen ner tar 8-9 tim.

Det finns dykning överallt i princip men tänkte mest på att ni inte ska vara i landet så länge kan rutten Koh Tao-Koh Samui var rätt bra för då får ni in både dykcert o Full moon på en o samma vecka i alla fall.

Tänk på att det är bra avstånd bara mellan de olika ställena i Thailand och vill ni verkligen känna landet mer än turister överlag så håll er borta från de stora semesterorterna och leta istället efter pärlorna en bit ifrån och nyttja nattbussarna om ni ska flytta er längre, ni får ju både förflyttning o övernattning för pengarna då.
Ge er iväg norröver i landet dit de flesta inte åker!
6 okt. 2013 23:25
Citerat från Marilcj:
På 2-3 v hinner ni inte lära känna Thailand så mycket om ni ska hinna med dykcert, det i sig tar ju några dagar beroende på vilken typ av cert ni ska ha.
Koh Tao har bra dykvatten o bra dykskolor, grannön Koh Phangan hittar ni Fullmoonparty o nästa ö är Koh Samui och därifrån kan man ta sig till fastlandet igen.
Eftersom ni landar i BKK så bör ni ju ägna stan nån dag i alla fall, sen går de buss därifrån till Chumpom där ni hittar färjeläget m båtarna som tar er till Koh Tao, sen går där båtar mellan öarna vid några tillfällen per dag.
Bussen ner tar 8-9 tim.

Det finns dykning överallt i princip men tänkte mest på att ni inte ska vara i landet så länge kan rutten Koh Tao-Koh Samui var rätt bra för då får ni in både dykcert o Full moon på en o samma vecka i alla fall.

Tänk på att det är bra avstånd bara mellan de olika ställena i Thailand och vill ni verkligen känna landet mer än turister överlag så håll er borta från de stora semesterorterna och leta istället efter pärlorna en bit ifrån och nyttja nattbussarna om ni ska flytta er längre, ni får ju både förflyttning o övernattning för pengarna då.
Ge er iväg norröver i landet dit de flesta inte åker!
Tack för ditt svar! mycket bra information :)

Ja, vi har funderingar på att stanna lite längre men problemet är bara att alla ska få ihop pengar. hur mycket hade du rekommenderat per månad om man vill bo och äta billigt men göra mycket saker som tex hoppa bungyjump och liknande?
Av Marilcj
7 okt. 2013 00:01
Jag gör åt 12000kr på en månad, då hyr vi lgh för 50-60kr/dygn, tillbringar några nätter i Bangkok, ger oss iväg några nätter till nått annat ställe, snorklar, fixar frukostarna själva annars äter vi ute på varierande ställe, hyr vespa, handlar en del kläder o skor.
Men de finns ju de som räknar med en dagskassa på 1500 efter att boendet är betalt, men jag fattar inte hur man kan komma upp i dom summorna.
Boendet är nog den mest avgörande kostnaden

Kolla runt lite på nätet på vad de saker ni vill göra kostar så ni får ett litet hum, mat o dricka räknar jag med i snitt 150kr/dygn
Kompisar till min son luffade runt i Asien o Australien vintern som gick, de satte en budget på 1000kr/dygn, i Thailand gjorde de inte åt mer än lite över hälften av pengarna men sen kostade Australien mer, de enda de hade bokat o betalt i förväg var flygbiljetter, både resan T/R fr Sverige o sen mellan länderna där nere
7 okt. 2013 08:26
Citerat från Marilcj:
Jag gör åt 12000kr på en månad, då hyr vi lgh för 50-60kr/dygn, tillbringar några nätter i Bangkok, ger oss iväg några nätter till nått annat ställe, snorklar, fixar frukostarna själva annars äter vi ute på varierande ställe, hyr vespa, handlar en del kläder o skor.
Men de finns ju de som räknar med en dagskassa på 1500 efter att boendet är betalt, men jag fattar inte hur man kan komma upp i dom summorna.
Boendet är nog den mest avgörande kostnaden

Kolla runt lite på nätet på vad de saker ni vill göra kostar så ni får ett litet hum, mat o dricka räknar jag med i snitt 150kr/dygn
Kompisar till min son luffade runt i Asien o Australien vintern som gick, de satte en budget på 1000kr/dygn, i Thailand gjorde de inte åt mer än lite över hälften av pengarna men sen kostade Australien mer, de enda de hade bokat o betalt i förväg var flygbiljetter, både resan T/R fr Sverige o sen mellan länderna där nere
Okej, tack så jättemycket! vi kommer nog också hamna där någonstans vid 11-13000. är det något speciellt som du skulle rekommendera att göra/inte göra? (både destinationer och aktiviteter)
Av Marilcj
7 okt. 2013 16:57
Rent ärligt...nej, tycker man kan bilda sin egen uppfattning om landet, men jag själv skulle inte prioritera Phuket med omnejd men ni kanske tycker de är jättebra.
Men som sagt va, Koh Tao, Koh Pangan o Koh Samui, där får ni chansen till lite av de ni vill, dykning, full moon och kan bo både mitt i eller lite ensligt.
Passa även på att stanna i Bangkok nån natt, jag gillar inte storstäder men Bangkok.
Koh Chang o öarna där står på min lista över att se i Thailand o upp till Chang Mai.